سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نسل کشی حیات وحش در بازار پرندگان - مهاجرت بی بازگشت پرندگان غرب آسیا

زیست بوم

نسل کشی حیات وحش در بازار پرندگان - مهاجرت بی بازگشت پرندگان غرب آسیا

خبرگزاری مهر: با نزدیک شدن زمستان، روزانه به تعداد انواع پرندگان مهاجری که به مازندران مهاجرت می کنند، افزوده می شود اما سرنوشت برخی از آنها سرخ و کباب شدن در دیگ رستورانها و تابه های خانه هاست.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | GUCCI for Women , FaoswalimShops

به گزارش خبرنگار مهر، فریدونکنار به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت سالیانه پرندگان مهاجرغرب آسیا و بخش‌هایی از شمال اروپا، نقطه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود. اما چند درصد از پرندگانی که به این نقطه مهاجرت می‌کنند، شانس بازگشت دارند؟ سرنوشت چند درصد از آنها، پخته شدن در دیگ رستوران‌ها و تابه‌های خانه‌ها و منقل کباب مسافران است.
 
هر روز صبح در حالی که همه مشغول صرف صبحانه و شروع روز هستید، اینجا در بازار پرندگان شهر فریدونکنار، صدها پرنده وحشی و عمدتا حمایت شده، به صورت مرده و زنده، به سادگی هرچه تمام به صورت کاملاً علنی خرید و فروش می‌شوند.
 
گاه بنا به درخواست مشتری‌ها، پرنده‌های مهاجر زنده موجود در بازار در کنار خیابان ذبح شده و پرکنده تحویل داده می‌شوند، گاه پرنده‌های از قبل ذبح شده‌اند و به فروش می‌رسند و گاه مشتری ترجیح می‌دهد پرنده را به صورت زنده خریداری کند.
 
مشاهدات میدانی از این بازار این نکته را روشن کرد که تنها در چهار روز (از تاریخ ١٤ تا ١٧ آبان ماه) دست کم دو هزار غاز خاکستری مهاجر در این بازار خرید و فروش شده‌اند. درصد بالایی از این پرندگان صید شده به سفارش رستوران‌ها (چه در مازندران و چه رستوران های شناخته شده‌ای در تهران) هر روز صبح به این بازار آورده می‌شوند و معامله می‌شوند.
 
 
در روزهای گذشته، قیمت هر غاز به دلیل فراوانی از ٧٠ هزار تومان در هفته‌های گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای به ٣٠ هزار تومان تنزل پیدا کرده است.
 
این نسل کشی حیات وحش که می‌توان بر آن نام غارت سرمایه ملی طبیعت کشور را نهاد، در فریدونکنار و سرخرود مازندران به بهانه‌های مختلف صورت می گیرد.
 
سود اصلی حاصل از این کشتار و خرید و فروش هر روزه، صرفا عاید عده محدودی از مردم محلی و البته رستوران‌های حامی این بازار می‌شود؛ اما تبعات جبران‌ناپذیر آن گریبان‌گیر طبیعت روبه اضمحلال را خواهد گرفت و سرنوشت اقتصاد وابسته به اکوتوریسم شمال ایران را در آینده‌ای نه چندان دور دستخوش تغییرات ناخوشایند خواهد کرد.
 
محمد علی الله قلی کارشناس و دوستدار حیات وحش با اشاره به خرید و فروش و کشتار پرندگان در بازارهای فریدونکنار در این زمینه می گوید: کشتار به راه افتاده، تنها مربوط به بخشی از جمعیت پرندگان است که در آغازین روزهای فصل مهاجرت وارد سواحل شمالی کشور شده‌اند و انتظار می‌رود جمعیت‌های بیشتری از انواع پرندگان مهاجر هنوز در مسیر مهاجرت سالیانه خود به منطقه باشند.
 
به گفته الله قلی، افزایش بیش از یک هزار و 500 مجوز جدید برای اسلحه‌های شکاری، علاوه بر اسلحه‌های مجاز قبلی، فشار مضاعف و قابل توجهی را بر حیات حیات وحش منطقه وارد خواهد آورد و در حال حاضر بیش از دوهزار و 500 قبضه اسلحه شکاری در محدوده محمودآباد تا بابلسر دارای جواز هستند.
 
وی افزود: با افزایش بدون مطالعه این تعداد اسلحه شکاری مجاز و کمبود نیروی اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست، تمایل مردم خصوصا قشر جوان شهرهای شمالی کشور به شکار هرآنچه در محیط اطراف قابل شکار است، بیشتر شده است.
 
الله قلی افزود: در حال حاضر شکار به شکل نگران کننده‌ای به عنوان یک تفریح و رقابت جدید در بین نسل جوان ساکن شمال کشور مشاهده می‌شود که بازتاب چنین پدیده‌ای را می‌توان در صفحات پدیدار شده در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد.
 
این دوستدار حیات وحش بیان داشت: عکس‌های شکار انواع مختلف پرندگان و پستانداران در مازندران و تشویق شکارچیان نوپا برای فعالیت بیشتر با اسلحه‌های عمدتا مجاز به سرعت در فضای اینترنت در حال انتشار و گسترش است.
 
وی یادآور شد: نکته حایز اهمیت آن است که با ادامه سکوت و بی‌تفاوتی سازمان حفاظت از محیط زیست و انفعال ادارات حفاظت محیط زیست مازندران، این کشتار دامنه بسیار وسیع تری پیدا خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه