سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دیده‌بان حقوق حیوانات خواهان افزایش جریمه کشتار حیوانات است - کشتار 4 خرس و 2 پلنگ، تنها در 70 روز گذشته

زیست بوم

دیده‌بان حقوق حیوانات خواهان افزایش جریمه کشتار حیوانات است - کشتار 4 خرس و 2 پلنگ، تنها در 70 روز گذشته

ظرف 70 روز گذشته 6 جانور از گونه‌های کمیاب و ارزشمند در ایران کشته شده‌اند. جانوران کشته شده 4 خرس و دو پلنگ بوده‌اند که به طرز فجیعی از بین رفته‌اند.‌ با توجه به این که در حال حاضر جریمه‌هایی کشتار حیوانات در ایران به هیچ عنوان بازدارنده نیست،‌انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات درنظر دارد از نمایندگان مجلس بخواهد برای بالا بردن میزان جریمه‌ها اقدامی درخور انجام دهند.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | nike weed sneakers for sale on ebay women

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- سال 91 سال خوبی برای گونه‌های کمیاب جانوران ایران نبوده‌است. کشتار تعداد زیادی خرس به علاوه پلنگ از بدترین اتفاقاتی است که در این سال رخ داده ‌است. تنها در 70 روز گذشته کشتار 4 خرس و 2 پلنگ در ایران گزارش شده‌است. گفته می‌شود جدا از افزایش اطلاع‌رسانی، در صورت افزایش میزان جریمه‌ها می‌توان به کاهش آمار کشتار جانوران در ایران امیدوار بود. باید توجه داشت که این تعداد آمارهایی است که منتشر شده‌است،‌ چه بسا رخدادهایی از این دست که هرگز خبری نمی‌شوند.
 
آخرین مورد کشتار حیات وحش در ایران به کشتن یک پلنگ در کردکوی گلستان اختصاص دارد. به نظر می‌رسد این پلنگ به وسیله طعمه مسموم توسط محلی‌ها کشته شده‌است، هرچند در مورد دلیل کشته شدن این پلنگ هنوز تردید وجود دارد. لاشه این پلنگ هم اکنون برای تاکسیدرمی مورد استفاده قرار گرفته‌است. پیش از این نیز یک پلنگ در ممسنی فارس به طرز فجیعی کشته شده‌بود.
 
«شهرام امیری شریفی»، مدیرعامل دیده‌بان حقوق حیوانات در گفت‌و‌گو با CHN در مورد کشته ‌شدن پلنگ در ممسنی گفت:‌«شکل کشته‌شدن این پلنگ بسیار عجیب و تکان‌دهنده است،‌این جانور را ابتدا با گلوله زده‌اند، ‌بعد دم پلنگ نیمه جان را با تبر قطع کرده و در نهایت حیوان را سوزانده‌اند.»
 
به گفته او، با توجه به این شکل کشتار به نظر می‌رسد هیچ گونه آگاهی در مورد ارزش و اهمیت پلنگ وجود نداشته و حیوان با شیطان اشتباه گرفته شده‌است.
 
خرس‌ها نیز در روزهای اخیر طعمه خوبی برای شکارکش‌های حیات وحش بوده‌اند. کما این که به گفته شریفی، در ارتفاعات ولی‌آباد سیاه بیشه دو خرس توسط محلی‌ها کشته و برای تقویت قوای بدنی خورده شده‌اند.
 
به فاصله چند روز پیش از کشته شدن خرس‌های ولی‌آباد نیز یک خرس در استخر آبی در مشکین شهر کشته شد. این خرس که برای خوردن آب به نزدیکی استخر رفته بود در آب افتاده و سپس توسط صاحب استخر کشته شد. پیش از آن نیز در میانه‌های مرداد ماه یک خرس در دامنه‌های سهند توسط افراد محلی شکار و پوست آن کنده شد. این اتفاق به قدری عادی تلقی شده‌بود که عکس‌های این واقعه و کندن پوست جانور منتشر شد.
 
امیری شریفی در مورد اقداماتی که لازم است برای کاهش آمار نگران‌کننده کشتار جانوران در ایران انجام داد، گفت:‌«گروه‌های فعال در زمینه حقوق حیوانات و سازمان محیط زیست در زمینه آگاهی بخشی به جوامع محلی ضعیف عمل کرده‌اند به علاوه این که میزان جریمه‌ها برای کشتار حیات وحش در ایران بسیار ناچیز است.»
 
او معتقد است باید تدبیری اندیشیده شود و میران جریمه‌ها افزایش یابد،‌ در این صورت اگر کسی بداند برای کشتن یک خرس برای مثال باد دستکم 3 میلیون تومان بپردازد، ممکن است از این اقدام صرفنظر کند.
 
شریفی گفت که دیده بان حقوق حیوانات در نظر دارد از مجلس شورای اسلامی بخواهد در حال حاضر و تا گرفتن تصمیمی جدی برای تغییر در میزان جریمه کشتن حیوانات، تورم در میزان جریمه لحاظ شود تا میزان آن قابل توجه باشد.
 
سال گذشته مشاور معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست جریمه کشتار تعدادی از حیوانات را اعلام کرد. بیشترین جریمه به دلیل در معرض خطر انقراض بودن، برای کشتن یوز در نظر گرفته شده‌است. این جریمه 200 میلیون ریال است.

 

جانور کشته شده
جریمه کشتار
یوزپلنگ
20 میلیون تومان
شاهین
4 میلیون تومان
گورخر
یک میلیون و 200 هزار تومان
خرس سیاه
یک میلیون و 200 هزار تومان
پلنگ
800 هزار تومان
آهو
400 هزار تومان
خرس قهوه‌ای
300 میلیون تومان
لاک‌پشت
16 هزار تومان
پرندگانی که به وفور یافت می‌شوند
6 هزار تومان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه