سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شیوخ عرب دشمن شاهین‎های ایرانی

زیست بوم

شیوخ عرب دشمن شاهین‎های ایرانی

هر سال شماری سودجو در فصل پائیز با بستن کوخه و دام نسبت به زنده‎گیری پرندگان شکاری، خصوصاً شاهین‎ها اقدام می‎کنند و این پرندگان را به‌صورت قاچاق از مرزهای جنوبی کشور خارج و به شیوخ حوزه خلیج‌فارس به قیمت زیاد می‎فروشند.

با توجه به تولیدمثل کم و شمار اندک جمعیت این پرندگان این اقدام باعث انقراض آن‌ها می‌شود.

«امیرحسین زلقی»، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست دورود در گفت‎وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: بر اساس کنوانسیون بین‎المللی CITES(کنوانسیون تجارت بین‎المللی گونه‎های جانوران و گیاهان وحشی در معرض خطر) قاچاق این پرندگان ممنوع است. با توجه به عضویت کشورمان در این کنوانسیون، تعهدات بین‎المللی برای برخورد با این قاچاقچیان داریم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین براساس ماده 13 قانون شکار و صید برای این متخلفان سه سال زندان و تا 600 میلیون ریال جریمه تعیین شده است.

زلقی ادامه داد: به‌منظور برخورد با این قاچاقچیان اقدامات تمهیدی از جمله هماهنگی با دادستان شهرستان برای اخذ دستورات قضایی به همه ارگان‎های نظامی و انتظامی برای برخورد و دستگیری متخلفان و راه‎اندازی دو گروه گشت سیار شامل موتورسیکلت و یک خودرو به عمل آمده است که هر روز در مناطقی که احتمال حضور این صیادان است نسبت به گشت‎زنی اقدام می‎کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست دورود خاطرنشان کرد: از همه مردم به خصوص روستائیان می‌خواهیم در صورت مشاهده این افراد که نسبت به صید و زنده‎گیری پرندگان شکاری یا شکار سایر پرندگان

اقدام می‎کنند، مراتب را به اداره محیط‌زیست یا مأموران انتظامی اطلاع دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه