سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مجوز‌هایی برای مرگ محیط زیست

زیست بوم

مجوز‌هایی برای مرگ محیط زیست

‌در گذشته شکار یک شغل و محلی برای درآمد برخی افراد بود ولی امروز، عموماً چنین چیزی وجود ندارد و یا اگر هم باشد، بسیار نادر بوده و دیگر شغلی به نام شکارچی وجود رسمی ندارد.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Air Jordan Sneakers

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آنچه جای تأمل دارد این است که هنوز شکار با مجوز قانونی هم انجام می‌شود و همه ساله، تعداد زیادی، بدون آن که نیازی به شکار داشته باشند، صرفاً برای تفریح و خوردن گوشت شکار، مجوز شکار می‌گیرند و به جان طبیعت و حیوانات می‌افتند!

‌می‌توان گفت که اکثر کسانی که مجوز شکار می‌گیرند، به دنبال تفریحی به نام کشتن حیوانات هستند، آن هم در شرایطی که ذخایز زیستی در معرض تهدیدهای جدی قرار دارد و بیم آن می‌رود که بسیاری از گونه‌های حیوانی در آینده‌ای نه چندان دور، به طور کامل منقرض شوند کما این که تاکنون نیز در موارد متعددی مانند شیر ایرانی و ببر مازندرانی چنین شده است و نام این حیوانات را فقط در کتاب‌ها می‌توان خواند و حسرت خورد.

هر چند در مجوزهای صادره برای شکار، محدودیت‌هایی مانند محدودیت تعداد پرندگانی که شکار می‌شوند نیز قید می‌شود، اما صدور همین مجوزها، برگ سبز شکارچیان به مناطق زیست حیوانات و زمینه ساز سوء استفاده‌هایی مانند شکار گونه‌های ممنوع یا شکار بیش از حد مجاز است.


هر چند حتی در صورت برچیده شدن بساط غیرانسانی صدور مجوز شکار، نبرد متعرضان به طبیعت و محیط بانان، پایان نمی‌یابد و همچنان عده‌ای فرصت طلب وجود خواهند داشت که متکبرانه به جان طبیعت بیفتند، اما لغو کامل قانونی بودن شکار و عدم صدور مجوز شکار، می‌تواند گامی در جهت کاستن از درگیری‌ها و حفاظت از محیط زیست باشد و زمینه بسیاری از سوء استفاده‌ها را از بین ببرد.


«اکبر محمدزاده» مسئول نظارت بر حیات وحش محیط زیست ایلام در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: صدور بی‌رویه مجوز‌ اسلحه‌های شکاری جان محیط زیست را می‌گیرد، لذا دستگاه‌های مسئول باید آموزش لازم نسبت به نحوی استفاده از اسلحه‌ها به شکارچیان بدهند.


وی ادامه داد: شکار گونه‌های جانوری موجب شکنندگی و از بین رفتن اکوسیستم در محیط زیست می‌شود، لذا باید در این حوزه مراقبت جدی کرد.

محمدزاده، با بیان اینکه یکی از عوامل که محیط زیست را تهدید جدی می‌کند دادن مجموز اسلحه‌های شکاری است، افرود: در حال حاضر در بعضی از خانه‌ها 3 عدد اسلحه شکاری وحود دارد که این خطری بزرگ برای نابودی گونه‌های جانوری است.

این کارشناس زیست محیطی با تاکید بر اینکه شکار حیوانات بخصوص پرندگان به صورت تفننی با تفنگ‌های بادی 4 و 5، هم ظلم در حق اکوسیستم است، خاطرنشان کرد: در این برهه‌ی زمانی باید به محیط زیست فرصت بازتوانی و جبران داد.

مسئول نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست استان ادامه داد: دستگاه‌های متولی صدور مجوز اسلحه‌های شکاری نباید فقط مجوز صادر کنند لذا باید آموزش کافی نسبت به استفاده از اسلحه شکاری داده شود تا موجب انقراض گونه‌های جانوری نشود.

وی خاطرنشان کرد: حفظ ذخائر ژنتیکی یکی از مهمترین نیازهای محیط زیست است که باید به آن توجه لازم شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه استان ایلام دارای تنوع گونه‌های جانوری است، تصریح کرد: لذا موفقیت کامل و درست در این حوزه جزء با کمک مردم محقق نخواهد شد.

«عبدالصاحب بازیار» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در این خصوص به ایسنا، گفت: سالانه به طور میانگین بیش از 140 اسلحه شکاری از شکارچیان متخلفان در سطح استان کشف و ضبط می‌شود.

وی با بیان اینکه باید نسبت به وضعیت زیستگاه‌ها، مجوز شکار داده شود، افزود: در حال حاضر به هیچ وجه نباید مجوز شکار داده شود، چون اکوسیستم بعضی از گونه‌های جانوری درخطر انقراض هستند.

بازیار ادامه داد: در سال گذشته بیش از 205 پرونده تخلف برای شکارچیان غیرمجاز تشکیل شده و متخلفان به همراه پرونده تخلف آنها به مراجع قضایی جهت رسیدگی بیشتر تحویل داده شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه