سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تنفس 5 ساله‌ شکارممنوع تصویب می‌شود؟

زیست بوم

تنفس 5 ساله‌ شکارممنوع تصویب می‌شود؟

حال محیط زیست اصلا خوب نیست، چرا همچنان مجوز شکار صادر می‌شود.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | New Balance 530 Lifestyle Unisex Beyaz Spor Ayakkabı Kadin Spor Ayakkabı & Sneaker 4127850 , Network-presidentsShops

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به دلیل خطر جدی انقراض گونه‌های جانوری و تنفس دادن به حیات‌وحش، قرار شد به مدت 5 سال شکار حیوانات ممنوع شود، اما تاکنون با توجه به بحرانی که در محیط زیست به وجود آمده، هنوز این طرح تصویب نشده و شکارچیان راحت به نابودی حیات وحش ادامه می‌دهند.

با توجه به اینکه شکار گونه‌های جانوری موجب شکنندگی و از بین رفتن اکوسیستم در محیط زیست می‌شود، باید در این حوزه مراقبت جدی کرد اما سالانه صدها گونه نادر حیات وحش و حیوانات با صدور مجوز نابود می‌شوند، اما گویا دلسوزی نیست که جلوی انقراض گونه‌های جانواری را بگیرد و این طرح فقط در حرف و شعار می‌ماند.

آنچه جای تأمل دارد این است که هنوز شکار با مجوز قانونی هم انجام می‌شود و همه ساله، تعداد زیادی، بدون آن که نیازی به شکار داشته باشند، صرفاً برای تفریح و خوردن گوشت شکار، مجوز شکار می‌گیرند و به جان طبیعت و حیوانات می‌افتند!

«اکبر محمدزاده» مسئول نظارت بر حیات وحش حفاظت از محیط زیست استان گفت: صدور بی‌رویه مجوز‌ اسلحه‌های شکاری جان محیط زیست را گرفته، اما قانون ممنوعیت صدور مجوز شکار تصویب نمی‌شود.

وی افزود: با توجه به خطر انقراض برخی گونه‌های نادر حیات وحش این طرح همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

محمدزاده با تاکید بر اینکه با توجه به حال خراب محیط زیست اصلا به صلاح نیست مجوز شکار صادر شود، خاطرنشان کرد: باید هرچه زودتر قاتون ممنوعیت 5 ساله شکار تصویب شود.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه یکی از عواملی که محیط زیست را تهدید جدی می‌کند، دادن مجوز اسلحه‌های شکاری است، افرود: حفظ ذخائر ژنتیکی یکی از مهمترین نیازهای محیط زیست است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شکار حیوانات بخصوص پرندگان به صورت تفننی با تفنگ‌های بادی 4 و 5، ظلم در حق اکوسیستم است، خاطرنشان کرد: در این برهه‌ی زمانی باید به محیط زیست فرصت بازتوانی و جبران داد.

محمد‌زاده ادامه داد: دستگاه‌های متولی صدور مجوز اسلحه‌های شکاری نباید فقط مجوز صادر کنند، لذا باید آموزش کافی نسبت به استفاده از اسلحه شکاری داده شود تا موجب انقراض گونه‌های جانوری نشود.

این کارشناس زیست محیطی با اشاره به اینکه استان ایلام دارای تنوع گونه‌های جانوری است، تصریح کرد: موفقیت کامل و درست در این حوزه جز با کمک مردم محقق نخواهد شد.

«عبدالصاحب بازیار» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در این خصوص به ایسنا، گفت: سالانه به طور میانگین بیش از 140 اسلحه شکاری از شکارچیان متخلف در سطح استان کشف و ضبط می‌شود.

وی با بیان اینکه باید نسبت به وضعیت زیستگاه‌ها، مجوز شکار داده شود، افزود: در حال حاضر به هیچ وجه نباید مجوز شکار داده شود، چون اکوسیستم بعضی از گونه‌های جانوری در خطر انقراض هستند.

بازیار ادامه داد: در سال گذشته بیش از 205 پرونده تخلف برای شکارچیان غیرمجاز تشکیل شده و متخلفان به همراه پرونده تخلف به مراجع قضایی جهت رسیدگی بیشتر تحویل داده شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه طی 6 ماهه امسال 56 قبضه اسلحه مجاز از شکارچیان متخلف کشف و ضبط شده است، خاطرنشان کرد: طی این مدت 107 متخلف دستگیر شده‌اند.

وی اضافه کرد: در این مدت یک قبضه اسلحه بدون مجوز نیز کشف شده است.

«غلامحسین کاظمی»، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز در این خصوص به ایسنا گفت: برای حفظ حیات‌وحش و گونه‌های در خطر انقراض ممنوعیت 5 ساله‌ یا بیشتر کشتار بسیار ضروری است و انتظار می‌رود هر چه زودتر این قانون تصویب شود.

وی افزود: شکار برخی حیوانات ضربه جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند، بنابراین مسئولان طرح باید ممنوعیت 5 ساله شکار را تصویب و ابلاغ کرده تا ادارات در استان‌ها بتوانند آن را عملی و از هرگونه شکار جلوگیری کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه