سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کرخه جهنم گوزنهای زرد/ انتقال به "میان کتل" برای جلوگیری از انقراض گوزن زرد

زیست بوم

کرخه جهنم گوزنهای زرد/ انتقال به "میان کتل" برای جلوگیری از انقراض گوزن زرد

پژوهشگر محیط زیست با بیان اینکه انتقال گوزن های زرد منطقه حفاظت شده دنا به منطقه کرخه اشتباه است گفت: این منطقه در حال حاضر نه از نظر منابع آب نه از نظر پوشش گیاهی زیستگاه مناسبی برای گوزن زرد نیست و بهتر است این گونه در معرض انقراض به میانکتل دشت ارژن منتقل شود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | nike sneakers in kickstreamtv feet chart

بیژن فرهنگ دره شوری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: انتقال گوزن های زرد منطقه حفاظت شده دنا به منطقه کرخه اشتباه بزرگی است چرا که این زیستگاه بعد از ساخت سد دیگر به هیچ عنوان زیستگاه مناسبی برای این گونه در معرض در انقراض نیست.

به گفته وی، منطقه کرخه در حال حاضر نه از نظر منابع آبی، نه از نظر پوشش گیاهی در شرایطی نیست که بتواند پناهگاه امنی برای گوزن های زرد باشد.

دره شوری با اشاره به شیوع بیماری میازیسم در این منطقه در سال گذشته و تلفات گسترده گوزن های زرد در کرخه اظهار داشت: کرخه از این نظر هم، تهدیدی جدی برای گوزن های زردی که به سختی احیا شده ، در معرض انقراض بوده و تنها منحصر به ایرانند، است.

وی با اشاره به اینکه منطقه میانکتل در دشت ارژن فارس که در حال حاضر وسعتی حدود 200 هکتار دارد جایگاه بسیار مناسبی برای این گونه است تصریح کرد:  از آنجایی که در سالهای پیش از انقلاب 500 هکتار دیگر از اراضی اطراف این منطقه به نام سازمان محیط زیست شده می توان با مدیریت و ساماندهی این منطقه که هم دشت و هم تپه ماهور دارد زیستگاه بسیار مناسبی برای گوزن های زرد فراهم کرد.

این پژوهشگر محیط زیست تأکید کرد:  این منطقه که پیش از این زیستگاه آهو و خرس بوده تمام امتیازهای لازم از نظر منابع آبی و خشکی برای گونه در معرض انقراض گوزن زرد را در دارد.

وی با اشاره به تلفات گوزن های زرد در منطقه کرخه در سال گذشته اظهار داشت: متاسفانه تا مسئولان علت این تلفات را آسیب شناسی کردند تقریبا تمام گوزن های زرد کرخه از بین رفتند و در حقیقت این منطقه در حال حاضر به جهنمی برای این گونه تبدیل شده است اما متوجه نمی شوم که چرا مسئولان دوباره اصرار دارند که گوزن های زرد دنا را به آنجا منتقل کنند.

 این پژوهشگر محیط زیست یادآور شد: دیگر مناطق زاگرس مانند مناطقی در کهکیلویه و بویراحمد  نیز با مدیریت محدودی از قبیل حصارکشی و نظارت تعداد کمی از ماموران را می توان هم به پناهگاه مناسبی برای گوزن های زرد و هم به مراکز تفریح ، توریسم و آموزش تبدیل شود.

وی اظهار داشت: لازم نیست مناطق بسیار پهناوری را که مدیریت و نظارت بر آنها دشوار است برای این منظور انتخاب کنیم بلکه مناطق هزار تا 2 هزار هکتاری برای نگهداری و افزایش گوزن زرد به شرطی که به درستی ساماندهی شود مطلوب است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه