سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم «هفتادقله» همچنان در قرنطینه - آمار دقیق تلفات طاعون مشخص نیست

زیست بوم

«هفتادقله» همچنان در قرنطینه - آمار دقیق تلفات طاعون مشخص نیست

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مدتی است که منطقه حفاظت شده هفتادقله را گرفتار کرده که با توجه به وسعت منطقه، امکان ارزیابی دقیق از تعداد تلفات حیوانات وجود ندارد و درحال حاضر منطقه قرنطینه است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال بروز تلفات در چند هفته گذشته در جمعیت کل و بز، در منطقه حفاظت شده هفتاد قله، کمیته بحران اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تشکیل شد و در بررسی و پایش میدانی منطقه و کالبدگشایی، مشخص شد که این عامل این تلفات بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک بوده است.

در این مدت تعداد زیادی از دام های وحشی و اهلی این منطقه درگیر بیماری پی پی آر یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک شده اند و اکیپ های انسانی مربوط به دامپزشکی و محیط زیست استان مرکزی همچنان مشغول اقدامات مراقبتی و حفاظتی برای مهار این بیماری و جلوگیری از پیشرفت و سرایت آن به دام های اطراف این منطقه هستند.

۱۰۸ راس آخرین آمار تلفات مشاهده شده دام در منطقه هفتاد قله

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تعداد تلفات مشاهده شده در منطقه هفتاد قله توسط کارکنان محیط زیست اظهارداشت: تاکنون ۱۰۸ مورد لاشه مبتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان در این منطقه مشاهده و به صورت بهداشتی دفن شده است.

وی با اشاره به عدم امکان ارائه آمار دقیق لاشه ها گفت: با توجه به وسعت منطقه ممکن است تعداد دیگری از لاشه ها نیز، در میان دره که امکان دسترسی به آنها نیست تلف شده و در این آمار ثبت نشده باشند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی افزود: پس از مشاهده نخستین مورد لاشه کل و بز، نمونه به آزمایشگاه محیط زیست استان مرکزی انتقال و سپس به تهران ارسال شد و نتیجه نهایی، بروز بیماری پی پی آر یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تاییدکرد.

کارنامی تصریح کرد: پس از تشخیص بیماری، کارگروه مخاطرات زیست محیطی ذیل ستاد مدیریت بحران تشکیل و در راستای آن تیم های عملیاتی به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: گستردگی منطقه سبب شده انجام امور مربوط به قرنطینه در قسمتی از این منطقه که به عنوان منطقه امن نامیده شده و دارای مساحتی حدود ۱۹ هزار هکتار است انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در ارتباط با تامین هزینه های مربوط به اقدامات مراقبتی گفت: تمامی هزینه های مربوط به اقدامات مراقبتی تیم های عملیاتی اعم از نیروی انسانی، جیره های غذایی، سوخت خودروها، خرید آهک از هزینه های جاری سازمان محیط زیست تامین شده است.

وی افزود: البته تامین هزینه اینگونه موارد از وظایف ستاد حوادث مترقبه استان مرکزی است و ما پیگر تامین این هزینه هستیم ولی تا به امروز اقدامی صورت نگرفته است.

گرما و خشکسالی عامل مهم بروز بیماری پی پی آر است

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به عوامل بروز بیماری پی پی آر به خبرنگار مهر گفت: عوامل مختلفی سبب بروز بیماری طاعون در میان نشخوارکنندگان است اما موضوع گرما و خشکسالی پوشش گیاهی منطقه از عوامل مهم تاثیر گذار بر این بیماری به شمار می روند.

وی افزود: یکی از عوامل مهم این بیماری حرکت دام های آلوده از محلی به محل دیگر است و به طور قطع خشکسالی در چند سال اخیر سبب شده که دامداران برای تهیه علوفه مورد نیاز دام خود از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل شوند و با دام های ناقل این بیماری برخورد داشته باشند.

کارنامی تصریح کرد: بیماری پی پی آر را شاید بتوان یکی از عوارض خشکسالی دانست و این بیماری به سهولت می تواند به حیوانات دیگر منتقل شود.


۲۸ هزار راس دام سبک در اطراف منطقه هفتاد قله واکسینه شدند

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با اقدامات این سازمان به منظور مهار و انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای عدم انتقال این بیماری گفت: عملیات واکسینه کردن دام ها انجام شده و هر نقطه ای که کانون بیماری باشد تا شعاع سه کیلومتری تحت واکسیناسیون قرار می گیرد.

محسن شانقی افزود: از جمله علائم اصلی و مهم بروز این بیماری پیدایش ضایعات دهانی و تورم همراه با ترشحات غلیظ از بینی و چشم دام ها و نیز اسهال و علائم تنفسی است که به طور معمول ابتدا در دام های جوان پدیدار می شود و سبب بروز ۶۰ تا ۷۰ درصد تلفات بز و کل در دام های سبک و ۹۰ درصد در دام های حیات وحش و قوچ وحشی می شود.

وی افزود: در راستای اقدامات مراقبتی و محافظتی از ۲۵ خردادماه، مراحل انجام واکسیناسیون دام در روستاهای اطراف شهرستان های اراک، دلیجان و محلات آغاز و تاکنون ۲۸ هزار راس دام سبک در مقابل بیماری پی پی آر واکسینه شدند.

جابجایی دام ها شیوع و انتقال بیماری را سرعت می دهد

شانقی تصریح کرد: در مسیر انجام اقدامات مراقبتی کانون شیوع بیماری تا شعاع پنج کیلومتری، قرنطینه و از ورود و خروج دام ها جلوگیری شده است، چرا که جابه‌جایی دام ها عامل اساسی انتقال این بیماری است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به تعداد اکیپ های درگیر در انجام عملیات های واکسینه کردن دام ها گفت: سه اکیپ در شهرستان اراک و دو اکیپ هم در شهرستان های دلیجان و محلات عملیات واکسینه کردن دام ها را انجام می دهند که در شهرستان های دلیجان و محلات این کار به اتمام رسیده و در شهرستان اراک نیز طی چند روز آینده پایان می یابد.

شانقی افزود: هزینه واکسیناسیون ۱۵هزار راس از ۲۸هزار راس واکسینه شده، توسط بخش خصوصی تامین شده و مابقی نیز توسط بخش دولتی تخصیص یافته است.

معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به دامداران این مناطق گفت: با افزایش اطلاع رسانی به دامداران منطقه هفتاد قله و روستاهای اطراف، می توان از انتقال و شیوع این بیماری و درگیری دام های دیگر جلوگیری کرد.

وی گفت: در بیشتر موارد به سبب عدم آگاهی دامداران از علائم بیماری و نیز راه های انتقال و شیوع آن، تعداد بیشتری از دام ها به بیماری مبتلا می شوند و در نهایت تلفات نیز به شدت افزایش می یابد.

شانقی تصریح کرد: اکیپ های اعزامی به هشت روستای اطراف این منطقه اعزام شده اند، آموزش های مراقبتی لازم انجام شده و عدم جابجایی دام های سبک به دامداران تاکید شده است.


طاعون نشخوار کنندگان قابل انتقال به انسان نیست

معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی در پاسخ به این سوال به خبرنگار مهر که آیا این بیماری می تواند تهدیدی برای جان انسان باشد یا خیر؟ گفت: طاعون نشخوارکنندگان با طاعون انسانی تفاوت داشته و نحوه انتقال و علائم آن کاملا متفاوت است، بنابراین پی پی آر منحصرا به دام های سبک و حیات وحش تعلق دارد و برای انسان ها مخاطره آمیز نیست، اما در هر صورت باید اقدامات بهداشتی مناسب به ویژه از سوی دامداران انجام شود.

شانقی اظهار داشت: زمانی که بیماری در دام ها پدیدار می شود، ظرف مدت یک هفته علائم در دام مشخص می شود و موج سریع تلفات، بیشتر در این مدت زمان ایجاد شده و قابلیت انتقال بیماری مربوط به روزهای آغاز درگیر شدن دام با ویروس این بیماری است و باید اقدامات مراقبتی در این زمان صورت گیرد و از انتقال دام ها به مکانی دیگر در این محدوده زمانی با جدیت جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: سپس باید اقدامات واکسیناسیون در میان دام های سبک و اهلی انجام شده و از شیوع و انتقال هرچه بیشتر این بیماری جلوگیری کرد، اما در میان دام های حیات وحش تنها می توان با قرنطینه کردن و پاک سازی آبشخورها مانع از مبتلا شدن آنها شد.

معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: به طور قطع یکی از کارآمدترین اقدامات در مواجهه با این بیماری از بین بردن لاشه ها و تلفات به جا مانده از این بیماری است که دفن بهداشتی یکی از اقدامات صحیح در این جهت است؛ لاشه های به جا مانده از بیماری را نباید به هیچ عنوان از منطقه حرکت داد، چرا که همین جابه جایی خود عامل انتقال بیماری است.

شانقی در ارتباط با دفن بهداشتی لاشه های به جا مانده گفت: گودال هایی به عمق دو متر در خود محدوده منطقه هفتاد قله ایجاد می شود که لاشه ها درون آنها قرار گرفته و روی آن ها با آهک پوشیده می شود و در مرحله بعدی نیز تمام منطقه آهک پاشی می شود.

حیات وحش استان مرکزی برای نخستین بار در دهه های اخیر است که با این بیماری مواجه شده و انتظار می رود با اقداماتی نظیر واکسینه کردن دام های اهلی منطقه و اطراف آن، نظارت و کنترل هرچه بیشتر در منطقه، دفن بهداشتی لاشه ها، تمیزکردن و پاک سازی آبشخورها، ارائه آموزش های لازم و اطلاع رسانی مناسب به دامداران، بتوان از روند رو به افزایش این بیماری کاسته و آن را مهار کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه