سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم حجم آب پشت سد زاینده‌رود​ اکنون به حدود 100 میلیون مترمکعب رسیده که بخشی از آن هم گل​و​لای است - کم آبی اصفهان به مرز هشدار رسید

زیست بوم

حجم آب پشت سد زاینده‌رود​ اکنون به حدود 100 میلیون مترمکعب رسیده که بخشی از آن هم گل​و​لای است - کم آبی اصفهان به مرز هشدار رسید

برگرفته از همشهری آنلاین

حجم آب پشت سد زاینده‌رود در حالی به حدود یکصد میلیون مترمکعب رسیده که گفته می‌شود وضع آب اصفهان از خط قرمز عبور کرده است و احتمال جیره‌بندی در این استان وجود دارد. پیش از این نیز ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو با هشدار نسبت به وضع ذخیره آب سد زاینده‌رود گفته بود اگر تا مهر و آبان امسال حجم مخزن این سد به یکصد میلیون مترمکعب برسد، منطقه با چالش‌های عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

با کاهش حجم آب سد زاینده‌رود به یکصد میلیون مترمکعب که بخشی از حجم آن را نیز گل و لای تشکیل می‌دهد، شرکت آب و فاضلاب شهر اصفهان به جمع‌آوری پمپ‌های نصب شده روی کنتورهای آب اقدام کرده است.

مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با ایسنا می گوید: جمع‌آوری پمپ‌ها به دستور دادستانی اصفهان انجام می‌شود، زیرا نصب پمپ روی کنتور به منزله دخالت در تاسیسات مرکزی شرکت آب و فاضلاب است و به همین دلیل پمپ‌ها باید جمع‌آوری شود.

هاشم امینی می‌افزاید: بهترین شیوه برای افزایش فشار آب داخل منازل، قرار دادن تانک در ورودی آب منازل و نصب پمپ روی آن است.

وی درباره وضع بحرانی آب شرب استان اصفهان می‌گوید: در صورتی‌که همشهریان با صرفه‌جویی 20 تا 25 درصدی تا فرارسیدن زمان بارش‌ها همکاری نکنند، شرایط از وضع فعلی نیز سخت‌تر خواهد شد.

امینی با بیان این‌که تامین 90 درصد آب شرب شهر اصفهان و منابع آبی 49 شهر دیگر و 300 روستا در استان اصفهان، شهر کاشان و یکی از استان‌های همجوار به زاینده‌رود وابسته است، تصریح می‌کند: این تعداد شهر و روستا برای مصارف شرب و بهداشت، 400 میلیون مترمکعب آب از زاینده‌رود و حوضه آن برداشت می‌کند.امینی با اشاره به این‌که فقط 10 درصد باقیمانده از چاه‌های فلمن تامین می‌شود، خاطرنشان می‌کند: حجم آبدهی چاه‌های فلمن نیز به سبب خشک شدن این رودخانه دستخوش تغییراتی شده زیرا در شرایط عادی میزان آبدهی چاه‌های فلمن نزدیک به 4000 لیتر در ثانیه است که این رقم در تابستان سال گذشته به حدود 700 لیتر درثانیه تقلیل یافته است.

وی با اشاره به وقوع شش سال خشکسالی متوالی در اصفهان یادآور می‌شود: مخزن سد زاینده‌رود از شرایط مساعدی برخوردار نیست و بنابراین مدیریت استان پیش از این مجبور به قطع آب حوزه‌های کشاورزی و محیط‌زیست اصفهان شده و برای حوزه‌های شرب و صنعت نیز محدودیت ایجاد کرده است.

اجرای طرح تصفیه پساب‌های خانگی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری اصفهان از آغاز طرح تصفیه پساب‌های خانگی برای مصارف آبیاری خبر می‌دهد و می‌گوید: طی توافق نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی کشور، شبکه داخلی آب منازل به دستگاه تصفیه پساب مجهز می‌شود که از طریق آن می‌توان برای آبیاری فضای سبز داخل منازل یا تانک‌های داخل سرویس‌های بهداشتی سود جست و این طرح اکنون به صورت پایلوت در شاهین‌شهر اصفهان در حال اجراست.

امینی با بیان این‌که اصفهان با بارندگی حدود 120 میلی‌متر در سال دارای وضع خشک است، می‌افزاید: مطابق استانداردهای جهانی در صورتی‌که سرانه آب تجدیدپذیر به کمتر از هزار مترمکعب برسد، شرایط آبی منطقه تنش‌زا اعلام می‌شود که اکنون این سرانه در بیشتر مناطق کشور و از جمله اصفهان روی عدد هزار است که مطابق پیش‌بینی‌ها در سال 1400 به 800 مترمکعب خواهد رسید.

وی با بیان این‌که این رقم در سال 1335، 7000 مترمکعب بوده که روند کاهنده آن نشان‌دهنده وجود خشکسالی است، به تغییر سیاست‌های وزارت نیرو در حوزه مدیریت عرضه اشاره و خاطرنشان می‌کند: کاهش پرت آب شبکه‌ها که در اصفهان به 20 درصد رسیده، کاهش فشار آب شبکه، فرهنگسازی برای استفاده از وسایل کاهنده فشار آب و آموزش صرفه‌جویی از مهدهای کودک ازجمله این سیاست‌های در حال اجراست.

به گفته این مسئول طرح پیمایش مشترکان آب در استان توسط ماموران این شرکت که جلیقه آبی پوشیده‌اند، به منظور شناسایی نوع، میزان مصرف آب مشترکان آغاز شده است.

صنایع غرب اصفهان کمبود آب دارد

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان این‌که وضع ذخایر آب استان مناسب نبوده و صنایع بویژه صنایع غرب استان هم‌اکنون با کمبود آب مواجه است، به فارس می‌گوید: وضع آب استان اصفهان بحرانی است و اکنون کار به جایی رسیده که رفع این مشکل فقط با عزم ملی و تلاش همه‌جانبه مسئولان استان و کشور امکان‌پذیر است.

مهدی بصیری با بیان این‌که اکنون فقط صنعتگران بالادست از آب استفاده می‌کنند و برای صنایع پایین‌دست رودخانه آب کافی وجود ندارد، می‌افزاید: صنایع غرب استان بیشترین مشکل را دارد و دلیل آن هم نرسیدن آب به صنایع این مناطق است.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه طرح‌های آبرسانی به استان نیز به بهره‌برداری نرسیده است تا مشکلات کم‌آبی استان برطرف شود، خاطرنشان می‌کند: تونل سوم کوهرنگ و طرح بهشت‌آباد از طرح‌هایی است که در صورت افتتاح آن بسیاری از مشکلات کم‌آبی استان اصفهان برطرف می‌شود، اما متاسفانه روند تکمیل این طرح‌ها به کندی پیش می‌رود یا متوقف شده است.

بصیری با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال گذشته در اصفهان یادآور می‌شود: اگر ذخیره سد زاینده‌رود از 180 میلیون مترمکعب آب پایین‌تر باشد، بحرانی تلقی می‌شود. این در حالی است که ذخیره سد تا شهریور گذشته به 175 میلیون ‌مترمکعب رسیده بود.

قصه‌ای که هر سال تکرار می‌شود

استان اصفهان، سال گذشته را نیز با نگرانی بحران کم‌آبی پشت سر گذاشت، به طوری که شورای مدیریت بحران در این زمینه در استان تشکیل و صرفه‌جویی تنها راه نجات از این بحران از سوی مسئولان عنوان شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، شهریور سال گذشته در گفت‌وگو با مهر افزایش گرمای هوا و به دنبال آن افزایش مصرف و خشکی زاینده‌رود را دلیل ایجاد کم‌آبی در استان اعلام کرده و گفته بود: در شورای مدیریت بحران قرار بر کاهش 20 درصدی مصرف آب شد که بخش صنعت، این مهم را اجرایی و عملیاتی کرد، اما در بخش آب شرب به دلیل همراهی نکردن مردم این امر اجرایی نشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه