سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تلفات بی سروصدای ۱۰۰ حیوان در هفتاد قله

زیست بوم

تلفات بی سروصدای ۱۰۰ حیوان در هفتاد قله

طاعون نشخوارکننده‌های گریبان ۱۰۰ حیوان را در منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله مرکزی گرفت و مسئولان منطقه بعد از وقوع این حادثه به فکر پیشگیری افتادند. سوال اینجاست چرا همیشه باید بعد از تلفات و شیوع بیماری به فکر بیفتیم؟

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ به تازگی اخباری در رسانه‌ها مبنی بر شیوع طاعون نشخوارکننده‌های کوچک (PPR) در منطقه حفاظت شده هفتاد قله استان مرکزی منتشر شد.

این بیماری در مدت 20 روز حدود 100 قربانی از بین کل‌، بز، میش و قوچ گرفته است و هم‌اکنون اقداماتی برای کنترل آن در حال انجام است.

PPR چیست؟

سید مجید خرازیان مقدم در گفت‌وگو با فارس در تشریح بیماری طاعون نشخوارکننده‌های کوچک (PPR) گفت: این بیماری از دام‌های اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود که متاسفانه تلفات زیادی هم دارد.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: راه پیشگیری از بروز این بیماری واکسینه شدن دام‌های اهلی توسط سازمان دامپزشکی است که این سازمان نیز در حد توانش این کار را انجام داده ولی وقتی این بیماری شیوع پیدا کرده بیانگر این است که واکسیناسیون به درستی انجام نشده است.

اقدامات انجام گرفته برای مهار طاعون

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به پیدا شدن 100 لاشه که بر اثر طاعون از بین رفته بودند، گفت: احتمال پیدا شدن لاشه‌های دیگر و بالاتر رفتن آمار تلفات وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: هم‌اکنون لاشه‌ها با آهک به طور بهداشتی دفن شدند. 27 هزار دام اهلی واکسینه شدند. لایروبی و پاکسازی آبشخورها و چشمه‌ها هم انجام شد.

وی افزود: 20 روز پیش چند لاشه حیوانات پیدا شد و با حضور دامپزشک‌ها و نمونه‌گیری از این لاشه‌ها PPR تایید شد. در این منطقه دام‌های بسیاری چرا می‌کنند و همینطور دامهای عبوری عشایر هم وجود دارند و احتمال منشا این بیماری همان دام‌ها هستند.

ابراهیمی در ادامه تصری کرد: یکی از نکات مثبت این بیماری ایجاد حساسیت همگانی بر مناطق حفاظت شده و حیات وحش بود. همچنین مدیران استان‌های دیگر نیز برای کمک به مهار طاعون اعلام آمادگی کردند.

تلفات حیوانات حیات وحش هنوز به 10 درصد نرسیده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه هنوز تلفات به 10 درصد جمعیت حیوانات در معرض خطر نرسیده‌است، گفت: این بیماری معمولا بین 35 تا 70 درصد حیوانات در معرض آسیب که اغلب از کل، بز، میش و قوچ هستند را شامل می‌شود.

وی اذعان کرد: ما در مرحله پیشگیری هستیم تا این بیماری به حیوانات دیگر سرایت نکند. متاسفانه دام‌ها قبل از شیوع این بیماری واکسینه نشده بودند. همچنین حیواناتی را که در حیات وحش به این بیماری مبتلا می‌شوند نمی‌شود درمان کرد.

طاعون نشخوارکننده‌ها روی پلنگ ایرانی تاثیر ندارد

همچنین سیامک مسعودی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه پس از تایید شیوع بیماری PPR دامپزشک‌های استان فارس که تجربه این بیماری را داشتند به منطقه اعزام شدند، گفت: بنا شد تردد در این منطقه از نظر دام و ترددهای انسانی کاملا تت نظر قرار بگیرد.

رئیس گروه بیماری حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این بیماری روی حیوانات دیگر از جمله پلنگ ایرانی که در این منطقه وجود دارد یا آهوان زیادی که در این منطقه زندگی می‌کنند تاثیر ندارد.

وی افزود: هنوز گزارش جدیدی از کشف لاشه‌های جدید به ما نرسیده است و همه مناطق ما باید آمادگی این بیماری را داشته باشند و باید دام‌هایی که در حاشیه مناطق حیات وحش هستند واکسیناسیون شوند.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله کجاست؟‌

منطقه حفاظت شده هفتاد قله با وسعت 97,437 هکتار در 25 کیلومتری شرق اراک، 15 کیلومتری شمال غربی محلات، 30 کیلومتری شمال خمین و 35 کیلومتری شمال غربی دلیجان واقع شده است.

مهمترین وحوش منطقه حفاظت شده هفتاد قله عبارتند از پلنگ، گرگ، کل و بز، قوچ و میش، آهو (حدود 18 راس)، گراز، گربه وحشی، کفتار، تشی، خرگوش، روباه، شغال، رودک، خفاش، خفاش حنایی.

همچنین این منطقه گونه‌های مختلف گیاهان، پرندگان و خزندگان را داراست.

در تاریخ 29 مردادماه سال 1392 دوربین‌های تله ای نصب شده برای نخستین بار در طول تاریخ این منطقه، موفق به ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در این منطقه شدند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه