سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم یک گونه کمیاب جانوری در رفسنجان مشاهده شد

زیست بوم

یک گونه کمیاب جانوری در رفسنجان مشاهده شد

رییس اداره محیط زیست رفسنجان از مشاهده یک گونه حیوان کمیاب به نام "رودک عسل خوار (mellivora caplsis)" در منطقه حیات وحش این شهرستان خبر داد.

shock drop air force 1 full uv reactive | Buy Branded Footwear & Shoes Online In India

به گزارش ایرنا، "حبیب اکبری" روز یکشنبه گفت: رودک عسل خوار از گونه‌های کمیاب است که به علت داشتن لانه قابل دسترس و آسیب‌پذیر و همچنین اعتقاد مردم بومی مبنی بر اثرات درمانی چربی این حیوان، نسل آن در معرض انقراض است.

وی با اشاره به این که زیستگاه این حیوان توسط انسان با کشاورزی، دامداری و حفر معادن تسخیر می‌شود گفت: این حیوان از خانواده راسوها است و دست و پای کوتاه و سیاه، زیر بدن سیاه و روکش بدن سفید دارد.

طول سر با تنه رودک عسل خوار 60 سانتی‌متر است.

وی بیان کرد: زیستگاه جهانی این حیوان در فلسطین، شبه جزیره عربستان، ترکمنستان، شرق هند و قاره آفریقا است و علاقه شدید به خوردن عسل دارد.

او گفت: این حیوان از لاشه حیوانات، تخم پرندگان و غیره تغذیه می‌کند و در آفریقا با پرنده عسل‌یاب همزیستی دارد به طوری که این پرنده پس از یافتن کندوی عسل با آوازخوانی، رودک عسل‌ خوار را به خوردن عسل دعوت می‌کند.

رییس اداره محیط زیست رفسنجان در ادامه به وجود گونه‌های کمیاب حیوانات وحشی از جمله گربه کاراکال، پالاس و گربه وحشی، رد پای یوزپلنگ، هوبره، قوچ و میش و انواع پرندگان کمیاب در این منطقه اشاره کرد.

وی افزود: حفظ حیوانات وحشی و افزایش جانوران کمیاب موجب ارتقاء میزان گردشگری در مناطق مختلف می‌شود.

او همچنین گفت: چهار تن علوفه و دو تن گندم و جو در سال جاری از طریق کمک‌های شهرداری، شورای شهر و گروه دوستداران طبیعت تهیه و در منطقه حیات وحش رفسنجان برای حیوانات کمیاب توزیع شد.

قرار است برای تامین آذوقه پاییز و زمستان سال آینده حیوانات حیات وحش رفسنجان 10 تن علوفه و سه تن گندم و جو به ارزش 130 میلیون ریال توسط اعضای شورای شهر رفسنجان خریداری شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه