شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زنگ خطر تکرار فاجعه فریدونکنار در میقان

زیست بوم

زنگ خطر تکرار فاجعه فریدونکنار در میقان

تالاب میقان اراک گنجینه و زیستگاهی بکر از تنوع زیستی خاصی است و هرزگاهی خبرهایی از حضور پرندگان نادر در این منطقه شنیده می‌شود که تصدیقی بر ادعای ارزشمندی این منطقه است.

وجود این پرندگان نادر و البته جمعیت عظیم پرندگان مهاجر فرصتی است برای شکارچیان غیرمجاز برای اینکه راهی این منطقه شوند و با هر ترفندی اقدام به صید و شکار پرندگان کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - صید و شکار پرندگان شکاری همچون عقاب و بالابان در این منطقه بارها و بارها صورت گرفته است، اما اخیرا اتفاقی افتاده است که نگرانی بسیاری را برای فعالان محیط زیست به همراه آورده و زنگ خطر تکرار فاجعه فریدونکنار را در این خطه از اراک به صدا درآورده است.

فعالان محیط زیست و حامیان حیوانات اخیرا تورهای شکار را در تالاب میقان مشاهده و تصاویر دردناکی را از پرندگان گرفتار در این تورها ثبت کرده‌اند. این تورها در حجم بسیار زیاد به منظور شکار پرندگان در سطح تالاب پهن شده‌اند.

این فعالان محیط زیست این اتفاق را که شاید آغاز فاجعه‌ یا کسی چه می داند تکرار فاجعه است، به سرعت به یگان حفاظت محیط زیست استان و محیط بانان اطلاع دادند.

ماندانا حضرتی رئیس هیات مدیره موسسه آوای درنای خاکستری در اینباره به خبرنگار ایسنا گفت: جمعه گذشته که برای بررسی تالاب در نیزارهای جنوب منطقه حاضر شدیم، متاسفانه به حجم عظیمی از تورهای شکاری برخوردیم که برای شکار پرندگان منطقه به شکلی کاملا حرفه‌ای تعبیه شده بود.

وی با اشاره به اینکه این تور به ارتفاع چهار متر و به طول 200 متر در جنوب تالاب پهن شده بود، گفت: با توجه به اینکه در حال ‌حاضر در این منطقه حدود 500 اردک وجود دارد، به نظر می‌رسد این تورها برای شکار اردک نصب شده باشند، اما اثری از اردک در تورها نبود و آبچلیک‌ها و چوب‌پاها به دام افتاده بودند.

این فعال محیط زیست با تاکید براینکه این اتفاق زنگ خطر بروز یک فاجعه را نشان می‌دهد، اظهار کرد: ظاهرا با مداخله محیط زیست استان و میحط‌بانان روز گذشته این تورها جمع‌آوری شده است، اما به هرحال اگر نظارت و حراست از منطقه کافی نباشد فاجعه رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: فاجعه فریدونکنار نیز از پهن شدن همین تورها آغاز شد. تالاب میقان در حوزه تخلفات صید و شکار تجربیاتی دارد و سابقه این اقدام خاصه در بحث شکار پرندگان شکاری در این منطقه قابل یادآوری است. امروز نیز شاهد شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی در این منطقه هستیم که ممانعت از آن فقط نیازمند پایش مداوم و برخورد با متخلفان است تا منطقه تحت کنترل درآید و شاهد چنین اقداماتی نباشیم.

حضرتی با اشاره به اینکه بررسی منطقه و نوع کاری که صورت گرفته گواهی بر این است که این شکارچیان کاملا حرفه‌ای و باسابقه بوده‌اند و این تورها براساس یک کار تشکیلاتی چند روزه پهن شده است، گفت: اگر محیط‌بانان به صورت مستمر در منطقه حاضر باشند قطعا شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: اگر امروز برای ثبت تالاب در کنوانسیون رامسر تاکید داریم، باید اطمینان خاطر برای حراست از منطقه و زیستمندان آن وجود داشته باشد و حفاظت از منطقه چند برابر شود.

رئیس هیات مدیره موسسه آوای درنای خاکستری با بیان اینکه این اتفاق در تالاب عواقب خطرناکی به دنبال دارد افزود: در حال حاضر فصل تخم‌ریزی و زادآوری پرندگان منطقه فرا رسیده است و مشخص نیست که این نوع شکار چه ضربه‌هایی را به پرندگان وارد کرده باشد.

وی افزود: علاوه بر این وجود چنین خطرهایی منطقه را ناامن می‌کند به طوری که ممکن است مانع حضور و مهاجرت برخی پرندگان که حتی برای اولین بار وارد تالاب میقان شده‌اند، بشود.

حضرتی با اشاره به ایجاد امکان گردشگری از طریق هواپیماهای دو موتوره بر فراز تالاب میقان که خود جای حرف بسیار دارد، افزود: حداقل از این پتانسیل می‌توان جهت حراست و حفاظت از تالاب استفاده کرد. به این شکل که بین محیط زیست و فرودگاه اراک همکاری صورت بگیرد تا از طریق این هواپیماها به صورت مستمر نظارت و پایشی در سطح تالاب انجام شود و در صورت تخلف با سرعت عمل بیشتری برای برخورد با خاطیان اقدام شود.

به گزارش ایسنا؛ محمد کلاته معاون فنی محیط زیست استان مرکزی با تایید این اخبار به ایسنا گفت: روز گذشته از طریق یگان حفاظت محیط زیست استان کلیه این تورها که به طول 200 متر در سطح نیزارهای تالاب پهن شده بود جمع‌آوری شد، اما متاسفانه موفق به دستگیری شکارچیان و متخلفین نشدیم.

وی با اشاره به اینکه پیگیری های لازم در این راستا در حال انجام است، افزود: تورهایی در مقابل برج پرندنگری نصب شده بودند که این اتفاق مسبوق به سابقه است، اما به محض اطلاع محیط بانان و محیط زیست برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.


کلاته تصریح کرد: نوع تور و شیوه پهن کردن آن نشان از آن دارد که افراد حرفه‌ای این اقدام را انجام داده‌اند که علیرغم رصد و پایش منطقه تاکنون دستگیر نشده‌اند و البته ردی هم از آنها در منطقه به دست نیامده است، اما از طریق بومیان در حال کسب اطلاع هستیم تا دستگیری متخلفین انجام شود.

وی درخصوص نوع برخورد با متخلفان در حوزه زنده‌گیری پرنده گفت: عموما شکل برخورد بسته به نظر قاضی دارد، اما طبق ماده 15 قانون شکار و صید زنده‌گیری پرنده برای هر متخلف 150 هزار تومان جریمه مالی به همراه دارد، البته بسته به نظر قاضی ممکن است مجازات حبس نیز برای متخلف تعیین شود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به فصل زادآوری پرندگان منطقه و اهمیت و ارزش امور حفاظتی، یگان حفاظت محیط زیست استان مکلف به گشت‌های روزانه در منطقه شده است و در این بین نیز بومیان و جوامع محلی در صورت بروز تخلف به سرعت مورد را گزارش خواهند داد.


به گفته یکی از عکاسان طبیعت منطقه ای که در آن تورهای شکار پهن شده در فصل حاضر با هجوم پشه مواجه می شود و از سوی دیگر بوی تعفن فاضلاب تصفیه شده! که به عنوان حقابه به تالاب وارد می شود، این منطقه را به محلی نامطلوب برای حضور گردشگران تبدیل کرده و خلوت شدن این محدوده در این فصل این فرصت را برای متخلفان فراهم می‌کند که بدون نگرانی تورهای خود را پهن کرده و در انتظار شکار بمانند.


به گزارش ایسنا؛ علیرغم ارزش حفاظتی که تالاب میقان اراک دارد به وفور شاهد این تخلفات، شکار و برهم خوردن اکوسیستم منطقه هستیم. با یک حساب سرانگشتی در خصوص خطراتی که در صورت رواج این اقدامات متوجه این منطقه است، می‌توان به این نتیجه رسید که تهدیدات بیش از توان منطقه است .

هرچند به گفته حضرتی ممکن است این تورها برای صید اردک پهن شده باشند اما با توجه به امکان ورود پرندگان نایاب یا کمیاب به منطقه خطر گرفتار شدن نمونه هایی از گونه های در حال انقراض در این تورها چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

فعالیت شرکت املاح معدنی ایران، استقرار فرودگاه، عدم تامین حقابه تالاب میقان، شکار و ... خود بار بسیاری را به تالاب تحمیل می‌کند و در این شرایط رواج این نوع شکار نیز قطعا فاجعه‌بار خواهد بود. علاوه بر آن نوع جریمه و مجازاتی که برای متخلفین در نظر گرفته می‌شود به هیچ عنوان برابر با تخلف صورت گرفته نیست. ارزش یک پرنده آبزی یا کنار آبزی به قدری است که با 150 هزار تومان قابل مقایسه نیست، اما متاسفانه شکارچیان که اغلب متمول هستند و این ارقام برای آنها رقم قابل توجهی نیست در صورت دستگیری با پرداخت جریمه آزاد شده و مجددا به تخلفات خود ادامه می‌دهند.

تالاب میقان اراک زستگاهی بکر است که هرساله خیل عظیمی از پرندگان مهاجر و نادر را در خود جای می‌دهد و به هیچ عنوان نباید مراتب حفاظتی در خصوص آن مورد غفلت قرار گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه