پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دشت اسفدن زیر پای آهوی ایرانی

زیست بوم

دشت اسفدن زیر پای آهوی ایرانی

رییس اداره حفاظت محیط زیست قاین‌، گفت: گردشگران می‌توانند از آهوی ایرانی در سایت پرورش و تکثیر آهوی 45 هکتاری در دشت اسفدن، که در شرق قائن و در غرب شهرستان زیرکوه قرار دارد دیدن کنند.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | how to tell if jordan 4 red thunder is real Archives - nike air force 1 suede wheat free bread products - IetpShops

حسن خواجوی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به یکی از ویژگی‌های خاص منطقه حفاظت شده شاسکوه قاین،‌ اظهار کرد: حدود سه دهه در دشت اسفدن خبری از آهوی شرق کشور یا همان آهوی معروف قاین نبود اما در حال حاضر با اجرای طرح احیا و تکثیر آهو دشت اسفدن محیطی امن برای این گونه خاص شده است.

وی با بیان اینکه حدود دو دهه یعنی دهه‌های 70 و 80 نسل آهو در این دشت منقرض شده بود، عنوان کرد: به همین دلیل محیط زیست طرح احیا و تکثیر آهوی قاین را در دشت اسفدن به عنوان زیستگاه قدیمی و مستعد آهوی قاین مطالعه، تهیه و امکان سنجی کرد و سایت پرورش و تکثیر آهو به وسعت 45 هکتار به منظور احیا و تکثیر آهوی دشت اسفدن و معرفی مجدد آن بهره‌وری شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست قاین‌، با اشاره به اینکه هدف از سایت پرورش و تکثیر آهو، در منطقه شاسکوه احیا و تکثیر آهوی قائن است، تصریح کرد: این سایت در سال 77 تاسیس شده که در ابتدای امر با 11 راس آهو فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی تاکید کرد: قبل از راه‌اندازی این محوطه اقداماتی برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم مثل احداث آب انبار و آبشخور، توزیع علوفه دستی به دلیل خشکسالی و فقر مراتع، برگزاری کلاس‌های آموزشی با کمک موسسه‌های زیست محیطی ویژه جوامع محلی اعم از دام داران، کشاورزان و همچنین مطالعه، تحقیق و امکان‌سنجی برای تهیه یک طرح علمی با چشم‌انداز بلند مدت انجام شد.

خواجوی با بیان اینکه در سال 92 غریب به 60 رأس در سایت پرورش داده ‌شده است، اظهار کرد: از این تعداد 50 درصد از آهوها رهاسازی شدند که به صورت طبیعی به زندگی خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اهداف اصلی و فرعی این سایت‌، افزود: هدف اصلی تحقیقات علمی، احیاء و تکثیر و معرفی مجدد این گونه، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در منطقه است و هدف فرعی یک گونه مولد یا یک گونه نادر جهت واگذاری به طرح‌های احیاء و تکثیر حقیقی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست قاین‌، با بیان اینکه این سایت جزء مناطق گردشگری بوده و مردم را به سمت خودش جلب کرده است، یادآور شد: در سال 92، 10هزار بازدید کننده داشته که امسال به خاطر بارندگی و خشکسالی بازدید کننده کمتر بوده است.

خواجوی با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته منطقه حفاظت شده قاین‌، گفت: در ابتدای امر در غالب پاسگاه حفاظتی و فنس‌کشی و احداث مجموعه 70 میلیون تومان هزینه شده است.

وی یادآور شد: همزمان با طرح‌های رهاسازی آهو و صدور پروانه چرای دام در دشت اسفدن از مردم و دام داران می‌خواهد به حفاظت حیات‌وحش و گونه‌های جانوری به ویژه آهوی قاین توجه ویژه داشته باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست قاین‌، با بیان اینکه در حال حاضر برای توسعه و اهداف خودمان، تعمیر و نگهداری و نیروهای حفاظت نیاز به تجهیزات داریم، خاطرنشان کرد: در این سایت مشکل علوفه داشته و بابت نگهداری آن با مشکل مواجه هستیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه