سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پیامدهای انتقال آب زاینده رود به یزد جدی تر می‌شود - فاجعه قریب الوقوع در اصفهان

زیست بوم

پیامدهای انتقال آب زاینده رود به یزد جدی تر می‌شود - فاجعه قریب الوقوع در اصفهان

نشانه‌ها حکایت از آن دارند که وضع استان اصفهان بابت خشک شدن زاینده‌رود، روز به روز بحرانی‌تر می‌شود. با استناد به آن چه ناسا در مورد سی سال خشکسالی پیش‌رو در ایران گزارش داده، فاجعه زیست محیطی در استان اصفهان دور از ذهن نیست.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Air Jordan

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- زاینده رود به کل خشک شده؛ تالاب گاوخونی به منشای تازه برای گرد و غبار بدل شده است. این نشانه‌ها و نشانگانی دیگر حاکی از آن است که در چند سال آینده در استان اصفهان با فاجعه زیست محیطی روبرو می‌شویم.
 
«محمد درویش»، فعال محیط زیست در مورد وضعیت کنونی زاینده رود و استان اصفهان به CHN گفت: «وضعیت زاینده رود هر روز حادتر می‌شود؛ آب پشت سدی که بر این رودخانه زده شده، پایین رفته است و مشکلات زیادی در سد خمیران وجود دارد که اساسا نظام کاریزهای منطقه را به هم زده‌است.»
 
او با اشاره به مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه آب در استان اصفهان وجود دارد، گفت: «در حال حاضر با بحران در شرق استان مواجه هستیم؛ به این شکل که دشت "سگزی" تبدیل به کانون فرسایش بادی شده و تالاب گاوخونی نیز به یک مرکز تولید گرد و غبار بدل شده است؛ به علاوه در ورزنه که در دو هزار سال گذشته مردم از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کردند، از این پس امکان کشاورزی کمتر می‌شود.»
 
او در مورد دلایل این رخدادها گفت: «بارگذاری‌های غلط چه در استان چهارمحال و بختیاری و چه در استان اصفهان در بالادست زاینده رود و اختصاص آب این رودخانه به صنایع پر مصرف موجبات این بحران هستند.»
 
به گفته درویش، یکی از مهم ترین دلایل بحران در اصفهان، انتقال آب زاینده رود به یزد بوده که ابتدا با هدف تامین آب شرب انجام شد اما رفته رفته به تامین آب برای صنایع منجر شده‌است. این موضوع به شکل جدی، به بحرانی‌تر شدن وضعیت دامن زده‌است.
 
اما درویش با ارائه آمارهایی اشاره می‌کند که با وجود بحران آب در اصفهان، سرانه آب مصرفی اصفهانی‌ها دو برابر میانگین کشور است.
 
به گفته او، در اصفهان سرانه مصرف آب شرب برای هر نفر بین 300 تا 350 لیتر است که این رقم، دو برابر میانگین مصرف کشور است. میانگین سرانه مصرف آب شرب در ایران 150 لیتر است.
 
اما ناسا چندی پیش اعلام کرده بود که خشکسالی 30 ساله به زودی در ایران رخ می‌دهد. درویش در مورد سهم موجود در بحران آبی گفت: «به طور معمول سهم خشکسالی در بحران آب، 20 درصد و 80 درصد باقی، انسانی است.»
 
او اضافه کرد: «اگر پیش بینی‌های ناسا را جدی بگیریم این 20 درصد می‌تواند تا 50 درصد افزایش یابد و رشد جمعیت که با حذف سیاست‌های انقباضی در حوزه جمعیت همراه خواهد بود، به بحران آب در استان اصفهان دامن می‌زند.»
 
او در نهایت تاکید کرد که فاجعه در استان اصفهان، قریب الوقوع است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه