سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان زاینده‌رود مسقف می‌شود؟!

یادمان

زاینده‌رود مسقف می‌شود؟!

از حدود دوماه پیش با اجرای طرح تعریض پل بزرگمهر در شرق اصفهان به میزان 22 متر توسط شهرداری اصفهان، این قسمت از رودخانه‌ی اصفهان مسقف می‌شود.

nike air force 1 low uv | nike mercurial touch elite survey list philippines

یک مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این‌باره اظهار کرد: مسأله‌ی مردم‌داری یا رعایت مقیاس‌های انسانی در طراحی و ساخت بناها و ساخت اماکن عمومی و حتا بافت‌های تاریخی در معماری ایران همیشه مورد نظر بوده است.

زاينده رود سقف دار

 

حمید مظاهری تهرانی ادامه داد: رعایت تناسب‌ها همواره یکی از اصول مهمی بوده که در طراحی شهری مورد توجه قرار گرفته است. به‌دلیل رعایت این تناسبات و مقیاس‌ها، پل‌های تاریخی اصفهان بعد از گذشت 400 سال هنوز زیبایی‌، اصالت، ارزش‌های بصری و تناسب خود را در کنار رودخانه و سایر اندام‌ها و بافت‌های شهر اصفهان حفظ کرده‌اند.

وی با تأکید بر این‌که پل‌های تاریخی اصفهان از نظر طول و عرض هیچ‌گاه خود را به رودخانه یا کرانه‌ی زاینده‌رود تحمیل نکرده‌اند، اظهار کرد: رودخانه‌ی زاینده‌رود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جذابیت‌ها،‌ پتانسیل‌های گردشگری و ویژگی‌های اصفهان، یک طول محدود چند کیلومتری در داخل شهر اصفهان دارد؛ ولی متأسفانه با اقدام شهرداری اصفهان، این پل از حدود 20 متر به بیش از 40 متر تغییر عرض پیدا می‌کند که با انجام این کار روی پل بزرگمهر، می‌توان گفت یک طاق روی بخشی از رودخانه‌ی زاینده‌رود ایجاد می‌شود.

او با اشاره به خارج شدن تناسب پل از اندازه و ظرفیت‌ ابعادی رودخانه با انجام این کار، گفت: با این اقدام از این به بعد، از پل بزرگمهر به‌عنوان یک طاق یاد می‌شود، چون این کار سبب می‌شود علاوه بر این‌که تناسبات و مقیاس‌های انسانی و شهری پل به‌طور کامل به‌هم بریزد با توجه به بحث زیبایی‌شناسی و اهمیت فوق‌العاده‌ای که عبور طول اندکی از زاینده‌رود در داخل شهر اصفهان دارد، بخش عمده‌ای از دید رودخانه از نگاه مردم و گردشگران به‌طور کامل حذف می‌شود.

مظاهری بیان کرد: مصیبت اینجاست که اگر شهرداری اصفهان با توجه به افزایش تعداد اتومبیل‌ها و ترافیک در سطح اصفهان بخواهد پهنای دیگر پل‌های اصفهان را نیز افزایش دهد، نسل‌های بعدی،‌ شاهد یک رودخانه‌ی کاملا مسقف خواهند بود که از دید گردشگران و شهروندان اصفهان به‌طور کامل ناپدید می‌شود.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر این‌که به‌طور حتم نیازسنجی‌های مورد نیاز برای این کار در سطح شهر اصفهان انجام شده است، اظهار کرد: شاید کار درست‌تر برای برطرف کردن این مشکل، ایجاد زیرگذر از زیر رودخانه بود. در واقع، به جای عریض کردن پل اصفهان و وارد کردن خسارت‌های جبران‌ناپذیر از این طریق، پروژه‌ی زیرگذر را مانند تونل مترو در اصفهان می‌توان ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: روی رودخانه‌ی زاینده‌رود بیش از این نباید روند ساخت پل یا عریض کردن آن، بخصوص در بخشی که از داخل شهر تاریخی اصفهان عبور می‌کند صورت گیرد، این کار باید متوقف شود.

او صرف هزینه‌های هنگفت و وارد شدن لطمه‌های جبران‌ناپذیر به پل سی‌وسه پل با ایجاد تونل متر را یک خطای فاحش در اصفهان دانست و ادامه داد: در این قضیه، انجام قطعی این کار یک اشتباه بزرگ است. بهتر این بود که تونل‌های زیرگذری مانند مترو در کنار پل بزرگمهر حفر می‌شدند تا این‌که به عرض پل اضافه شود.

مظاهری اضافه کرد: متأسفانه از این‌گونه خطاها و نادیده گرفتن منظر و نمای رودخانه‌ی زاینده‌رود قبلا نیز با ساخت جزیره‌های مصنوعی مانند جزیره‌ی «بازی» اصفهان اتفاق افتاد که بخش بزرگی از مسیر رودخانه را اشغال کرد و در عین حال باعث خدشه‌دار شدن منظر و تصویر پل تاریخی سی‌وسه پل شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه