سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تاریخ اصفهان بدون زنده‌رود می‌میرد

زیست بوم

تاریخ اصفهان بدون زنده‌رود می‌میرد

یک کارشناس معماری و ابنیه تاریخی گفت: با ادامه روند خشکی زاینده رود احتمال زیرش در قسمت‌هایی از پل‌های تاریخی اصفهان و ایجاد ترک‌های بزرگ‌تر در سطح آن‌ها تا یک سال دیگر وجود دارد.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

مجتبی کنعانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان،‌ با اشاره به اینکه ترک خوردن پل‌های تاریخی اصفهان با توجه به خشکی زاینده رود طبیعی است، اظهار کرد: حذف مکرر آب از رودخانه در سال‌های اخیر نه تنها به پل‌های تاریخی روی رودخانه زاینده رود بلکه به سایر بناهای تاریخی لطمه می‌زند.

وی با بیان اینکه با ادامه روند خشکی زاینده رود تابستان امسال باید منتظر خبرهای بدتر نه تنها در خصوص پل‌های تاریخی بلکه سایر آثار تاریخی اصفهان بود، ادامه داد: نبود آب در زاینده رود و شکننده شدن خاک بستر رودخانه و هم‌چنین نوع مصالح به کار رفته در بناها که همواره نیازمند رطوبت است، پل‌ها را تهدید می‌کند و به نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی آسیب‌های جدی‌تری به بناهای تاریخی اصفهان تا یک سال آینده وارد شود.

این کارشناس معماری و ابنیه تاریخی جریان یافتن دوباره آب به زاینده رود را تنها راهکار حفظ پل‌های روی رودخانه عنوان کرد و افزود: بازگشت آب به زاینده رود نه تنها نخستین راه حفظ پل‌های تاریخی است بلکه به سایر بخش‌ها مانند کشاورزی نیز کمک می‌کند.

کنعانی با بیان اینکه تمام بناها شهر اصفهان در معرض خطر هستند، تصریح کرد: کاهش سطح آب‌های زیر زمینی در جلگه زایند رود که تمام شهر اصفهان را نیز در بر می‌گیرد در پایداری بناهای تاریخی اصفهان تأثیر به سزایی دارد.

وی اضافه کرد: این امر مناطق پست‌تر شهر و به ویژه بناهای تاریخی که فاقد اسکلت هستند را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد.

کارشناس معماری و ابنیه‌ تاریخی میراث اصفهان هم‌چنین به نم کشیدگی و نفوذ آب‌های سطحی به پل خواجو اشاره کرد و گفت: سطح خیابان از رمپ‌های این پل بالاتر است و متاسفانه عدم زهکشی مناسب موجب نم کشیدگی در بخش‌هایی از سازه جدید این پل شده است.

کنعانی ادامه داد: این مشکل می‌تواند از بخش‌های اضافه شده این پل به بخش‌های قدیمی‌ترین آن منتقل و به آن آسیب بزند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه