یادمان
بیتفاوتی شهرداری نسبت به بازار اصفهان - قیصریه اصفهان نه مادر دارد نه دایه
- يادمان
- زیر مجموعه: ديدهبان یادگارهای فرهنگی و طبيعی ایران
- یکشنبه, 04 آبان 1393 09:49
- آخرین به روز رسانی در یکشنبه, 04 آبان 1393 09:49
- نمایش از یکشنبه, 04 آبان 1393 09:49
- بازدید: 4265
بیش از یک ربع قرن است بزرگترین بازار سرپوشیده ایران و نماد دوران پرشکوه تجارت صفوی به حال خود رها شده است. بازاری که روزگاری محل رفتوآمد تجار از سراسر جهان بود و سرا و تیمچههای آن مملو از مشتری، این روزها حتی در حد یک جاذبه توریستی جهانی هم نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب نمیکند.
001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Nike nike shox for girls youth soccer Valentine's Day DQ9320 , 100 - nike twist women black boots sale girls on youtube - JofemarShops
خبرگزرای میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ شهروندان اصفهانی هم دیگر چندان رغبتی به خرید از بازار قیصریه ندارند. بازاری که به گفته کسبه بیش از آنکه نشانی از بازار شاهی داشته باشد بیشتر شبیه بازارهای روزی است که در هنگام گذر ازآن باید مدام مراقب جلوی پایت باشی که مبادا به بساط یا ویترین مغازهای برخورد نکنی.
هر چند از سال 1384 شهرداری اصفهان برای ساماندهی وضعیت بازار قیصریه طرحی را در خصوص بهسازی و نوسازی آن تهیه کرد، اما بنا به دلایلی نامعلوم، تاکنون نسبت به اجرای آن اقدامی نکرده است.
طبق آییننامه اجرایی ماده 156 مصوب 8/10/1381 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (ماده ششم) مساعدت و مشارکت در زیباسازی و ایمنی فضاهای فرهنگی، بافتها و آثار تاریخی و دفاعمقدس، بقاء متبرکه، آرامگاه مشاهیر، مساجد، حسینیهها، تکایا، بازارها و گورستانها با رعایت تناسب با ویژگیهای بافتهای تاریخی و اولویت در ارائه خدمات شهری (از قیبل محوطهسازی،کفسازی، روشنایی مناسب، جمعآوری و دفع آبهای سطحی، تامین آب آشامیدنی، برق، تلفن، گاز و ایمنسازی در برابر سوانح طبیعی و آتشسوزی و نصب تابلوهای راهنمایی) با بهرهگیری از تکنیکهای فنی با همکاری دستگاههای ذیربط به عهده شوراهای اسلامی شهر و روستا است. اجرای تصمیمات شورا در موارد فوق بر عهده شهرداریها و دهیاریها است.
شهرداری اصفهان اما گویا خود را از این قانون مستثنی دانسته و با وجود پیگیریهای فراوان هیات امناء بازار و با وجود تهیه طرحهای بهسازی و کفسازی برای بازار قیصریه با این ادعا که برخی از کسبه با بهسازی و نوسازی کف بازار مخالف هستند، از اجرای عملیات نوسازی خودداری کرده است.
«غلامحسین چیتساززاده»، عضو هیات امنا و یکی از مالکین بازار قیصریه میگوید: «آبان ماه سال 92 هیات امناء طی نامهای به شماره 37026/92/3 برای چندمین بار از شهرداری خواست تا در خصوص بهسازی و نوسازی کف بازار اقدام کند اما نتیجه پیگیریها تا دفتر شهردار اصفهان این بود که شهردار گفت: "اگر کسبه در تامین بخشی از هزینه نوسازی همکاری نکند شهرداری برای اجرای طرح اقدام نخواهد کرد."
نقل قولی که محمدرضا طیبیی معاون عمرانی شهرداری منطقه سه شهرداری اصفهان نیز 31 تیرماه سال جاری در پاسخ به این پرسش که شهرداری برای بهسازی کفپوش بازار چه برنامهای دارد؟ آن را تکرار کرد و گفت: «طبق برآورد برای بهسازی و نوسازی کف بازار حدود 470 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است که باید مبلغ 170 میلیون تومان آن از سوی کسبه بازار تامین شود.»
به گفته طیبیی در صورتی شهرداری اصفهان برای بهسازی و نوسازی کف سازی بازار اقدام میکند که بخشی از هزینه آن توسط شهرداری، بخشی توسط کسبه بازار و بخشی از سوی سازمان میراث فرهنگی تامین شود.
این اظهار نظر معاون عمرانی شهرداری منطقه سه در حالی است که طبق قانون شهرداری مصوب 11/4/ 1334 فصل ششم ماده 55 ساختن خیابانها و آسفالت کردن سوارهروها و پیادهروهای معابر و کوچههای عمومی و انهار و جدولهای طرفین از سنگ، آسفالت و امثال آن به هزینه شهرداری هر محل است (الحاقی مصوب 27/11/1345).
«محمدعلی چیتساززاده»، نماینده هیات امناء بازار در گفتگو با خبرنگار CHN گفت: «طی دو ماه گذشته کسبه بازار قیصریه به این نتیجه رسیدهاند که مدیریت شهرداری اصفهان نه تنها تمایل و انگیزهای برای بهسازی و نوسازی بازار قیصریه ندارد؛ بلکه با دادن پاسخهای غیرکارشناسانه و غیرقانونی به انحاء مختلف کسبه بازار را در بلاتکلیفی قرار داده است.
چیتساززاده با اشاره به نامهنگاری هیات امناء بازار با عباس مقتدایی رئیس مجمع نمانیدگان استان اصفهان در خصوص پیگیری وضعیت بازار قیصریه گفت: «پس از بینتیجه ماندن پیگیریها از طریق شهرداری منطقه سه هیات امناء بازار در جلسهای با حضور مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خواست خود مبنی بر بهسازی وضعیت فیزیکی بازار را مطرح کردند و ایشان طی نامههای به شماره 582/9، 581/8 و 630/8 به تاریخ 22/6/1393 خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار و رئیس سازمان میراث فرهنگی استان خواستار تسریع در بررسی و پیگیری موضوع شدند.»
چیتساززاده با اشاره به بیتفاوتی مدیران شهری اصفهان در خصوص وضعیت بازار قیصریه گفت: «پاسخ "محمد نورصالحی" معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به درخواست کسبه برای بهسازی و نوسازی کف بازار این است که با سقائیاننژاد صحبت کردم، وی مبنای کار را بر اساس تقسیم هزینه به سه قسمت قرار داد. پس در صورت تامین دو سوم هزینه توسط بازار و میراث، شهرداری عملیات اجرایی را آغاز میکند." این اظهار نظر شهردار اصفهان در خصوص تامین بخشی از هزینه کفسازی بازار توسط کسبه در حالی است که طبق قانون تامین صددرصد هزینه با شهرداری است و طرح این موضوع به وضوح پدیدآورنده شاعبه در خصوص روحیه قانونگریزی شهرداری اصفهان است.»
نماینده هیات امناء بازار ادامه داد: «نورصالحی در پاسخ به این انتقاد که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تامین صددرصدی هزینه کفسازی بازار بر عهده شهرداری است، و گفت: "مگر مجلس میتواند برای شهرداری تعیین تکلیف کند؟!»
هرچند طرح مشکلات بازار قیصریه به "حبیب الله تحویلپور"، مدیر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات شهرداری اصفهان هم چندان راهگشا نبوده است. بنا به گفته چیتساززاده تحویل پور در پاسخ به طرح مشکلات و گوش زد نمودن تکالیف قانونی شهرداری در خصوص بهسازی بازار قیصریه گفت: «اگر تنها برای تذکر دادن در مورد وظایف ما آمدهاید، ما نیز آنچنان که این چندین ساله اتفاقی نیفتاده است، دست روی دست گذاشته و کاری انجام نخواهیم داد!»
و یا پاسخ "محسن رنجبر"، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در خصوص برخورد با تخلفات صورت گرفته و رفع سد معبر در بازار این بوده که «چند سال قبل برای برخورد با سد معبر در بازار اقدام کردیم؛ اما گروهی از کسبه ناراضی بودند و اذیت کردند، در نتیجه الان شهرداری تمایلی به برخورد با سد معبر در بازار قیصریه ندارد.»
این اظهار نظر معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در حالی است که طبق تبصره یک "ماده 55 قانون شهرداریها" سد معابر عمومی و اشغال پیادهروها و استفاده غیرمجاز آنها و میدانها و پارکها و باغهای عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مامورین خود راسا اقدام کند؛ که در واقع نشاندهنده فلسفه وجودی ارگانهایی از این دست، در سطوح بالای اجرایی کشور برای برخورد با متخلفین، و سیاستگذاری برای ایجاد نظم و انضباط اجتماعی است.
چیتساززاده با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بازار قیصریه اصفهان به عنوان بخشی از میراث جهانی نه در شان اصفهان و نه در شان نام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: «طی دو ماه گذشته هیات امناء برای سروسامان دادن به وضعیت بازار با همه مسئولینی که به نوعی مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع بازار درگیر هستند صحبت کرده و جلسه داشته است، اما در نهایت آنچه اتفاق افتاده تنها نامههایی بوده است که رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس شورای شهر خطاب به شهردار نوشته و وظایف قانونی وی را به او متذکر شدهاند.»
چیتساززاده با اشاره به پیگیریهای رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان برای سروسامان دادن به وضعیت بازار گفت: با توجه به عدمنتیجه جلسات هیات امناء بازار با معاون شهرسازی ومعماری، معاون خدمات شهری و مسئول بازرسی شهرداری؛ عباس مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی نامهای به شماره 627/9 مورخ 24/7/93 از مرتضی سقائیاننژاد خواسته تا شخصا پیگیریهای لازم در خصوص بهسازی و نوسازی بازار قیصریه اصفهان را انجام دهد.
بیش از 9 سال است که از تصویب طرح بهسازی و نوسازی بازار قیصریه اصفهان توسط شهرداری میگذرد؛ بازاری که در ماه میزبان شهردار و سفیر کشورهای دیگر است و به دعوت شهردار اصفهان به این شهر سفر میکنند و قیصریه به طور حتم یکی از اولین مکانهایی است که از آن بازید میکنند. بازاری که خدمات شهری ارائه شده در آن میتواند بازگوکننده بخشی از مدیریت شهری اصفهان باشد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در شعار 93، فرهنگ را محور تمام امور قرار دادهاند؛ شعار "سهم من از فرهنگ نصفجهان چیست؟"را به عنوان شعار شهرداری در سال جاری در نظر گرفت. حال باید این شعار را اینگونه مطرح کرد که "سهم شهرداری در حفظ و حراست از فرهنگ نصفجهان چقدر است؟"
گزارش: سمیه قنبری