سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مرمت ترک‌های سی‌وسه‌ پل با مصالح نامناسب

یادمان

مرمت ترک‌های سی‌وسه‌ پل با مصالح نامناسب

ترک‌های روی کف سی‌وسه پلخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ در حالی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از مرمت سی‌وسه پل با استفاده از یونولیت سخن می‌گوید که کارشناسان عالی میراث فرهنگی، استفاده از این مصالح را برای مرمت اثری چون سی‌وسه پل مناسب نمی‌دانند و معتقدند که این پل تاریخی نیاز به مطالعات کارشناسی بیشتر دارد.
 
«محمدحسن محب‌علی»، کارشناس عالی مرمت در سازمان میراث فرهنگی دراین‌باره به CHN گفت: «یونولیت تنها خاصیت پر کننده دارد و نمی‌تواند مشکل ترک‌ها را حل کند. ترک‌های سی‌وسه پل باید با تزریق ملات مناسب پر و مقام‌سازی شود.»
 
وی در ادامه گفت: «وقتی بنا ترک برمی‌دارد، معنای خاصی دارد. ترک در بنا مثل تب در بدن می‌ماند و یعنی حال اثر اصلا خوب نیست که با پر کردن ترک‌ها توسط یونولیت مشکل حل شود.»
 
معاون میراث فرهنگی کشور در حالی از سبک بودن یونولیت به عنوان مصالح مناسب برای سی‌وسه پل یاد می‌کند که محب‌علی استفاده از یونولیت و حتی پوکه‌های آتشفشانی که این‌روزها به دلیل سبک و مقاوم بودن در بام ساختمان‌ها استفاده می‌شود را هم برای سی‌وسه پل مناسب نمی‌داند.
 
محب‌علی درباره مرمت بنایی چون سی‌وسه پل می‌گوید: «ابتدا باید محل ترک به درستی تمیز شده و سپس با بررسی‌های علمی علت پیدایش ترک مشخص شود. شاید لازم باشد که ابعاد فعالیت مرمتی را گسترش دهیم و تنها به پر کردن ترک‌ها ختم نشود. اما اگر تنها ترک‌ها پر شوند و از بخش‌های دیگر پل غافل شویم، ممکن است عواقب بدی به همراه داشته باشد.»
 
به گفته وی حتی شاید لازم باشدکه برای پر کردن ترک‌ها از مصالحی چون ملات دوغ‌آب استفاده شود.
 
وی در پایان متذکر شد: «مرمت اثری چون سی‌وسه پل شوخی نیست و در کار تیم مرمت باید یک تیم کارشناسی و فنی همانند یک شورای فنی هم حضور داشته باشند تا تمام مراحل علمی مرمت مورد بررسی دقیق انجام شود.»

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه