سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث اصفهان دست روی دست گذاشت - «نوای نی»، خانه پدری‌اش را از دست می‌دهد

یادمان

میراث اصفهان دست روی دست گذاشت - «نوای نی»، خانه پدری‌اش را از دست می‌دهد

عکسخانه تاریخی نایب اسدالله اصفهانی، پدر نی ایران درحالی ثبت ملی و تحت مالکیت بانک سپه قرار گرفته که هم‌اکنون این خانه در بلاتکلیفی و بی‌توجهی نهادهای مربوطه تخریب و در مرحله ریزش قرار است.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | DH1301 , nike mens woven bonded pants sets made , nike mens woven bonded pants sets made G NRG 'Leopard' , 800 - FitforhealthShops

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ  اهالی اصفهان خانه نایب را بیشتر به‌واسطه داشتن ارزش‌های فرهنگی و معنوی می‌شناسند. در حال‌حاضر از این خانه که روزگاری محل زندگی هنرمند نامی و پدر نی ایران بوده تنها مخروبه‌ای به‌جای مانده  که تنها به کمک تیرآهن‌هایی که به دیوارش تکیه شده استوار ایستاده‌است.
 
به‌گزارش CHN، اما چندی پیش شنیده شد که اهالی محل تصمیم به تخریب خانه نایب گرفته‌اند. چراکه به‌دلیل بی‌توجهی و تخریب‌های گسترده این خانه تبدیل به وصله ناجور در محله شده‌است.
 
این درحالی است که هم‌اکنون بنای نایب متعلق به بانک سپه و از سوی دیگر ثبت آثار ملی است. تا کنون نه سازمان میراث‌فرهنگی و نه بانک سپه اقدامی برای حفاظت از خانه انجام نداده‌اند. چنانچه گفته می‌شود، از سال 89 تاکنون میزان تخریب شدید و سرعت بیشتری گرفته است.
 
 

«شاهین سپنتا»، فعال میراث‌فرهنگی اصفهان در این‌باره می‌گوید: «پیگیری‌ها درخصوص حفظ و مرمت خانه نایب از سازمان میراث‌فرهنگی هنوز به‌جایی نرسیده به‌طوری‌که متولیان میراث‌فرهنگی همچنان بر نداشتن بودجه تاکید دارند. در حال حاضر افزایش ترک‌ها و ریزش کاهگل دیوارها به وضوح دیده می‎شود. از سوی دیگر  محوطه داخلی ساختمان هم از وضعیت مناسبی ندارد و باید مرمت شود.
 
پیش از این دوستداران میراث فرهنگی و موسیقیدانان اصفهانی بر تبدیل این خانه به موزه موسیقی تاکید کرده بودند.
 
"نائب اسدالله اصفهانی" که در میان دوستداران موسیقی و میراث‌فرهنگی اصفهان به عنوان خداوندگار نی یا پدر نی ایران شهرت دارد در اواخر عصر قاجار مطابق با سال 1300 دار فانی را وداع کرد و در تخت پولاد اصفهان به خاک سپرده شد.
 
پس از آن در سال 1381 انجمن اصفهان پژوهان پیشنهاد ثبت خانه تاریخی استاد نایب اسد الله اصفهانی را مطرح کرد.
 
سازمان میراث‌فرهنگی نیز خانه تاریخی نایب که در بلوار چهارباغ خواجوی اصفهان قرار دارد به شماره ثبتی 11562 درفهرست آثار ملی ایران ثبت کرد. این خانه در حالی در این فهرست به ثبت رسید که توسط یک بانک خریداری شده و قرار است به یکی از شعب این بانک تبدیل شود.
 
سپنتا معتقد است، اگرچه خانه نائب اسدالله معماری تاریخی خاصی ندارد اما چون منزل یکی از بهترین اساتید نی ایران بوده می توان از آن به عنوان موزه موسیقی استان اصفهان استفاده کرد.
 
تا قبل از استاد نایب اسدالله اصفهانی، نی را به شیوه نوازندگی با لب (به اصطلاح عامیانه، چوپانی) می نواختند و استاد نایب اسدالله اولین کسی بود که شیوه اجرای نی را به شیوه امروز یعنی گذاشتن نی در بین دندانهای پیشین نوازنده اجرا کرده است و پس از او شاگردانش به راه او در این شیوه ادامه دادند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه