سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاروانسرای «قلعه شور» در آستانه تخریب

یادمان

کاروانسرای «قلعه شور» در آستانه تخریب

برگرفته از خبرگزاری مهر

کاروانسرای قلعه شور در نزدیکی اصفهان که متعلق به دوران قاجاریه است در آستانه تخریب قرار گرفته و عدم توجه به این بنای تاریخی باعث می‌شود تا این کاروانسرا در آینده‌ای نزدیک تخریب شود.
به گزارش خبرنگار مهر، مردم روستای قلعه شور که با علاقه بسیار زیاد از این کاروانسرای تاریخی حراست می کردند آن را مربوط به تاریخ گذشتگان خود می‌دانستند و با استقبال زیاد خاطره‌های خود را در این کاروانسرای تاریخی بیان می‌کردند و همواره در تفکر احیای این بنای تاریخی بودند.

اهالی و شورای شهر کاروانسرای قلعه شور حراست از این کاروانسرا را رسالت خود می‌دانستند چنانچه برای ساخت و ساز در اطراف این بنای تاریخی حریم آن را رعایت می‌کردند و از طرف دیگر آنچنان مراقب بودند تا ساختمان‌هایی که در اطراف آن ساخته می‌شود حریم این کاروانسرای تاریخی را نشکند.

 کاروانسرای"قلعه شور"

کاروانسرای"قلعه شور"

در این خصوص رئیس شورای روستای قلعه شور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی تا کنون اقدام خاصی برای حراست از این بنای تاریخی به انجام نرسانده و آنچه تاکنون برای حراست و نگهداری از این کاروانسرا بوده از طریق اهالی روستا بوده است.

عباس قنبری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه این کاروانسرا در فضای داخلی دارای 24 ناودان زیبای سنگی است، گفت: این ناودانها در نگاه سطحی دارای شکلی واحد هستند اما اگر نگاهی عمیق به آن داشته باشیم متوجه خواهیم شد که هر یک حرف خاصی را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: البته یکی از این ناودانها به سرقت رفته است.

 

این عضو شورای روستای قلعه شور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: برای ساخت و ساز در حاشیه این کاروانسرای تاریخی بنیاد مسکن حریم را رعایت کرده و دو طبقه بیشتر مجوز نمی‌دهد و قانون یونسکو در این نقطه اجرا می‌شود.

قنبری ادامه داد: البته مردم این روستا یک فرهنگی دارند که در روستا رعایت می‌شود به همین سبب است که تاکنون شکل ظاهری این کاروانسرا حفظ شده البته راه پله‌ها و برخی از سقف‌های آن مشکل دارد.

وی در ادامه در خصوص تغییر کاربری این کاروانسرای تاریخی نیز به خبرنگار مهر گفت: برای تغییر کاربری این بنای تاریخی نیز پیشنهاد شده و چند شرکت آمده تا تغییر کاربری دهند.

 

این عضو شورای روستای قلعه شور در ادامه با اشاره به ضرورت مرمت این کاروانسرا تصریح کرد: مرمت این کاروانسرا نیازمند هزینه سنگینی است ولی برای اینکه بتوان حداقل استفاده را از این بنای تاریخی و ایام عید برد و یا تبدیل به یک سفره خانه سنتی شود نیازمند حداقل 200 میلیون تومان هزینه است.

به گزارش مهر، هر چند که اهالی روستای قلعه شور هر یک در حراست از این بنای تاریخی خود را مسئول می‌دانستند و دغدغه حراست از این بنای تاریخی را داشتند اما فرو ریختن سقف بخش‌هایی از این کاروانسرا و ترک برداشتن دیوارهای اطراف آن خود مبین وضعیت ناراحت کننده این کاروانسرای تاریخی است که عدم رسیدگی به آن می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور تخریب آن را به همراه داشته باشد.

 

توجه دستگاه‌های متولی به این بنای تاریخی می‌تواند نه تنها آن را از تخریب نجات دهد بلکه با واگذاری آن به بخش خصوص می‌توان درآمد زایی نیز از آن داشت.

همراهی تعدادی از اهالی محل با خبرنگار مهر که هر یک به نوعی خاطرات گذشته خود در این کاروانسرا را مطرح می‌کردند خود مبین این مسئله بود که آنان دغدغه حراست از این بنای تاریخی را دارند.

این دغدغه آنچنان زیاد بود که تنها لحظاتی پس از ورود به این روستا و زمانی که مشغول بازدید از نمای بیرونی این کاروانسرا بودیم یکی از اهالی محل علت حضورمان را در مقابل کاروانسرا جویا شد و حراست از این بنا را وظیفه مردم روستا دانست.

 

وی ادامه داد: یک بنای تاریخی دیگر نیز در مجاورت این کاروانسرای تاریخی وجود داشته که به سبب بی توجهی دستگاه‌های امر اکنون به مخروبه تبدیل شده است.

این ساکن روستای قلعه شور در ادامه وجود یک قنات تاریخی در این روستا را نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری در قلعه شور دانست و اظهار داشت: ما به دنبال لایروبی این قنات نیز هستیم و تاکنون اقدامات قابل توجهی در این خصوص انجام شده است.

به گزارش مهر کاروانسرای قلعه شور در 20 کیلومتری جنوب اصفهان و در نزدیکی شهر جدید بهارستان قرار گرفته که به شماره 2699 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

..........................................

گزارش: محمد قاسمی

عکس: خسرو خالقی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه