سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانه ریخته‌گران نابود شد؛ میراث‌فرهنگی به‌دنبال نوشدارو

یادمان

خانه ریخته‌گران نابود شد؛ میراث‌فرهنگی به‌دنبال نوشدارو

هفته گذشته خانه تاریخی ریخته‌گران بدون هیچ چون و چرایی توسط مالک تخریب شد. اداره میراث‌فرهنگی، طی مکاتبه با شهرداری اصفهان خواسته بود از دادن مجوز تخریب به مالک خودداری کند. این درحالی است که نه‌تنها خانه‌ریخته‌گران با خاک یکسان شد بلکه خانه ثبتی صیرفیان که در مجاور آن قرار داشت از آسیب مصون نماند.

LTB - JuzsportsShops | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ عصر یکی از روزهای هفته گذشته بود که خانه ریخته‌گران توسط مالک از بین رفت. این خانه دوره صفوی از نقاشی و مقرنس‌کاری‌ منحصربه‌فردی برخوردار بود. پیگیری‌های خبرنگار CHN از اداره میراث‌فرهنگی تنها به این پاسخ که اداره میراث‌فرهنگی در حال بررسی است منجر شد که البته به اعتقاد فعالان میراث‌فرهنگی این بررسی درواقع نوشدارو پس از مرگ سهراب است.
 
به‌گزارش CHN، مجموعه خانه‌های ریخته‌گران و صیرفیان که در جوار هم قرار گرفته‌اند در گذشته مجموعه خانه‌های سرتیپ را تشکیل می‌دادند. چند سال پیش، این خانه‌ها توسط ورثه از هم‌ جدا شد و عصر روز گذشته خانه ریخته‌گران با رضایت مالک از بین رفت.
 
اما خانه صیرفیان نیز از تخریب خانه چسبیده به آن در امان نماند. میزان قابل‌توجهی از سقف و دیوار خانه صیرفیان ترک برداشت.«کریم صیرفیان» قصد داشت با خریداری خانه ریخته‌گران مجموعه خانه‌های سرتیپ را احیاء کند رویایی که در عصر یکی از روزهای هفته گذشته تبدیل به کابوس شد.
 
اما «ناصر طاهری» معاون میراث‌فرهنگی اصفهان در خصوص تخریب خانه ریخته‌گران اینطور گفت: بااینکه خانه صیرفیان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اما خانه ریخته‌گران ثبت نشده بود. کریم صیرفیان قصد داشت این خانه را برای توسعه خانه صیرفیان خریداری کند اما مالک خانه ریخته‌گران بیشتر به‌دنبال نوسازی بود و حاضر به فروش نشد.
 
معاون میراث‌فرهنگی اصفهان با تاکید بر اینکه میراث‌فرهنگی در حال بررسی تخریب خانه ریخته‌گران است ادامه داد، اداره میراث‌فرهنگی طی مکاتباتی که با شهرداری اصفهان انجام داده بود، تاکید داشت که از صدور مجوز تخریب به مالک ریخته‌گران خودداری کند اما گویا مالک شخصا اقدام به تخریب کرده و هنوز مشخص نشده مالک با اخذ پروانه دست به چنین اقدامی زده یا خیر.
 
طاهری در رابطه با ترک‌های ایجاد شده در بنای صیرفیان نیز اینطور گفت: اگر خانه صیرفیان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، دچار تخریب شود مطابق قانون به پرداخت جزای نقدی و تامین خسارت وارده رفتار خواهد شد.
 
در کوچه سرتیپ 3 خانه تاریخی وجود دارد. خانه صیرفیان، خانه ریختگران و خانه بزرگان که 2 پلاک با ریختگران فاصله دارد. این‌ها معدود بناهای محله چهارسوق شیرازی‌های اصفهان هستند که از تخریب روزگار جان سالم به‌در برده بودند و در کوچه سرتیپ آسوده نفس می‌کشیدند اما دیری نپایید که مالک خانه ریخته‌گران رویای شیرین این خانه را تبدیل به کابوس کرد و و مرگ خانه را رقم زد. این خانه متعلق به دوره صفوی و از معماری شاخصی برخوردار بود.
 
حال که یکی از خانه‌ها نابود شده دوستداران میراث‌فرهنگی معتقدند اقدامات متولیان میراث‌فرهنگی حکم نوشدار پس از مرگ سهراب را دارد. چراکه اگر پیش از آنکه تخریبی صورت بگیرد این خانه با درایت میراث‌فرهنگی حفظ می‌شد الان شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه