سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان هشدار برای پل خواجو

یادمان

هشدار برای پل خواجو

شکاف و ترک‌های عمیق ناشی از رطوبت، پل تاریخی خواجو را به مرز هشدار رساند. فعالان میراث‌فرهنگی اصفهان به ترک‌هایی در بدنه پل اشاره می‌کنند که هر روز تعداد و عمق‌ آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. گفته می‌شود نم‌کشیدگی و نفوذ آب‌های سطحی اگر با این روند پیش رود ریزش پل در آینده‌ای نزدیک دور از ذهن نیست.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Converse Chuck Taylor Platform Earthy Tones Egret , Where To Buy , IetpShops , nike roshe boys size 1 midnight dress pants , 572547C

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پل تاریخی خواجو در حالی به نم نشست که سرپرست اداره میراث فرهنگی اصفهان از تخریب بخشی از دیواره پل خواجو و مرمت سریع آن توسط گروه مرمت این اداره کل سخن می گوید. با این‌حال کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی وضعیت پل خواجو را نابسامان دانستند.
 
به‌گزارش CHN، پل خواجو یکی از پل‌های شهر اصفهان است که بر رودخانه زاینده رود احداث شده، این پل از بناهای تاریخی دوران شاه عباس دوم صفوی است که در سال 1060 هجری بنا شده است.
 
«شاهین سپنتا» فعال میراث‌فرهنگی در اینباره به CHN، می‌گوید: «پل تاریخی خواجو با وضعیت نابسامانی مواجه شده، میزان تَرک‌های فعال بر بدنه این پل تاریخی روز به روز افزایش پیدا می‌کند. چنانچه به‌نظر می‌رسد دیوارهای آجری این پل در حال فرو ریختن است.»

این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، مدت زیادی از نوسازی بخش‌هایی از پل خواجو نمی‌گذرد که این پل تاریخی دچار نم کشیدگی و نفوذ آب های سطحی شده است. بماند که نمای ظاهری پل به‌دلیل دیوارنویسی‌های فراوان و آتشافروزی رهگذاران جلوه‌ای ناخوشایند پیدا کرده است.
 
درحالی، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و اداره کل میراث‌فرهنگی اصفهان مرتب گزارش‌هایی از مرمت پل خواجو  منتشر می‌کنند که سپنتا تاکید می‌کند که آثار تاریخی اصفهان افزون بر مرمت مداوم توسط تیم‌های مرمت نیازمند مراقبت‌های دائمی هستند تا از آسیب‌هایی که به‌واسطه پدیده های آب و هوایی، آسیب رسانی توسط افراد ناآگاه و فرسایش مداوم بنا بوجود می‌آید،جلوگیری شود. اما  هیچ اقدام حفاظتی فیزیکی از این بناها از جمله پل خواجو صورت نمی‌گیرد و وضعیت این آثار تاریخی روز به روز نگران کننده‌تر می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه