سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عبور مترو از زیر نقش جهان؛ از هشدار معاون میراث فرهنگی تا درخواست یونسکو

یادمان

عبور مترو از زیر نقش جهان؛ از هشدار معاون میراث فرهنگی تا درخواست یونسکو

از یک‌ماه پیش که معاون میراث فرهنگی کشور نسبت به خطر خارج شدن میدان نقش جهان اصفهان از فهرست ثبت جهانی هشدار داد، بحث‌های زیادی، بویژه در رسانه‌ها در این‌باره مطرح شد تا این‌که این اخبار به گوش یونسکو هم رسید. به همین دلیل، کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو از نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حاضر در اجلاس امسال خواست که گزارش دقیقی را از مسیر خط 2 مترو اصفهان ارائه کنند.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Media Maratón Alicante 2022 - Carreras populares , IicfShops

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چندی پیش رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفته بود: مصوبه‌ی شورای شهر برای عبور مترو از زیر میدان نقش جهان، طرحی است که پنج سال دیگر اجرایی می‌شود و این کار هم به‌طور قطع با نظر یونسکو و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود.

در این‌باره، مسعود علویان‌صدر – معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا توضیح داد: پیش از اجلاس کمیته‌ی میراث جهانی نامه‌ای از سوی یونسکو دریافت شد، مبنی بر این‌که آن‌ها براساس مطالب درج‌شده در مطبوعات، از تصمیم مسؤولان شهری اصفهان برای عبور مترو از زیر میدان نقش جهان مطلع شده‌اند. هرچند خبر مطبوعات را قابل استناد ندانسته‌اند، ولی به‌نحوی به ما هشدار دادند که در صورت رخ دادن این اتفاق، میدان نقش جهان با خطر خروج از ثبت میراث جهانی روبه‌رو خواهد شد.

او گفت: نکته‌ی مهم این است که در آخرین جلساتی که با حضور کارشناسان یونسکو برگزار شد، مسؤولان قطار شهری اعلام کردند محور شرقی - غربی از زیر میدان نقش جهان نمی‌گذرد. البته اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد سازمان میراث فرهنگی به هیچ‌وجه اجازه نخواهد داد.

وی با بیان این‌که مسؤولان قطار شهری اصفهان باید سیاست خود را اصلاح کنند، اظهار کرد: آن‌ها می‌توانند طرح خود را بفرستند. ما هم آن را به یونسکو می‌فرستیم و نظر آن‌ها را جویا می‌شویم. اگر سیاست‌های بین‌المللی اجازه‌ی انجام چنین کاری را داد، ما نیز کمک خواهیم کرد؛ اما تمام این مسائل و دریافت نامه‌ی یونسکو در حالی است که چندی پیش، شهردار اصفهان به من گفت تأییدیه‌ی یونسکو را برای ایجاد محور شرقی – غربی مترو از زیر میدان نقش جهان دارد. من هم گفتم اگر چنین تأییدیه‌ای وجود دارد آن را برای ما بفرستد که تا کنون چیزی به‌دست ما نرسیده است.

او بیان کرد: مسأله‌ی دیگر درباره‌ی مترو اصفهان این است که مسؤولان قطار شهری اصفهان می‌گویند مصوبه‌ی شورای ترافیک را دارند. اگر چنین مصوبه‌ای وجود دارد نشان می‌دهد آن‌ها طبق قانون عمل نکرده‌اند، چون تمام دستگاه‌ها موظفند پیش از انجام هر اقدام عمرانی ابتدا از سازمان میراث فرهنگی استعلام کنند و در این‌باره چنین کاری انجام نشده است.

معاون میراث فرهنگی کشور تأکید کرد: اگرچه ما عضو شورای ترافیک نیستیم، ولی دلیلی برای کوتاهی ما وجود ندارد. سازمان میراث فرهنگی موظف نیست به‌دنبال آن‌ها باشد، بلکه این شورا و مجریان پروژه‌های عمرانی هستند که باید به‌دنبال گرفتن تأیید سازمان میراث فرهنگی باشند. ما چند بار اعلام کرده‌ایم که با محور شرقی - غربی و عبور مترو از زیر میدان نقش جهان مخالفیم.

علویان‌صدر همچنین درباره‌ی محور شمالی - جنوبی قطار شهری که از زیر خیابان چهارباغ عباسی می‌گذرد، گفت: با توجه به این‌که این محور از چهارباغ و نزدیک سی‌و‌سه پل عبور می‌کند، بررسی‌های دقیقی با همکاری دانشگاه علم و صنعت برای اطمینان از وارد نشدن هرگونه صدمه‌ای به بافت تاریخی انجام شده است. دانشگاه به‌عنوان مشاور طرح، راهکارهای خوبی را ارائه کرده است و مسؤولان قطار شهری نیز تعهد داده‌اند که مباحث مطرح‌شده توسط دانشگاه اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، سی‌وششمین اجلاس کمیته‌ی جهانی یونسکو در روسیه در حال برگزاری است. در این اجلاس علاوه بر دو پرونده‌ی گنبد قابوس و مسجدجامع اصفهان که هر دو در فهرست میراث جهانی ثبت شدند، دو پرونده دیگر ایران، یعنی منظر فرهنگی ـ تاریخی بم و میدان نقش جهان اصفهان نیز بررسی شدند.

امسال کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو از ایران خواست تا گزارش دقیقی را درباره‌ی عبور خط 2 قطار شهری اصفهان از زیر میدان نقش جهان ارائه کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه