سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مرمتگران، گنبد تاریخی مدرسه چهارباغ اصفهان را با چکش برقی تخریب کردند

یادمان

مرمتگران، گنبد تاریخی مدرسه چهارباغ اصفهان را با چکش برقی تخریب کردند

برگرفته از همشهری آنلاین
 
گنبد تاریخی مدرسه چهارباغ اصفهان که قدمت احداث آن به دوران صفویه می‌رسد در حال مرمت به شیوه نادرست و با استفاده از چکش‌های برقی است.

به گزارش خبرگزاری مهر کارشناسان آثار تاریخی از مدرسه چهارباغ اصفهان به دلیل وجود هنرهای مختلف همچون هفت‌رنگ، معرق، گره‌سازی، پیلی و معقلی به کار رفته در آن به‌عنوان موزه کاشی‌کاری یاد می‌کنند.یک مرمتگر گنبدهای تاریخی درخصوص مرمت غیراصولی گنبد مدرسه تاریخی چهارباغ گفت: تنها یک ترک این گنبد دچار آسیب شده بود و مشخص نیست چرا ترک کناری آن را که کاشی‌هایش مشکلی نداشته است تخریب کرده‌اند. به گفته وی، کاشی‌های دارای ارزش تاریخی این گنبد که تاکنون سالم مانده بودند تخریب شده است.


این مرمتگر که خواسته است نامش محفوظ بماند مرمت‌های گنبد تاریخی مسجد چهارباغ را غیرکارشناسی خواند و گفت: در حال حاضر با چکش برقی مشغول تخریب گنبد زیبای مدرسه تاریخی چهارباغ هستند که باید از این اقدام جلوگیری شود. وی که شاهد تخریب این گنبد تاریخی بوده، افزود: کاشی‌ها آن اندازه سفت و محکم است که ابتدا لعاب آن را با همین چکش برقی سوراخ و پس از آن اقدام به تخریب کاشی‌ها می‌کنند.رئیس دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان نیز گفت: استفاده از چکش‌های تروماتیک در حوزه آثار تاریخی باب نیست و اگر استفاده شود باید درخصوص آن دلیل خاصی وجود داشته باشد. حسین احمدی افزود: درصورتی که ملات کاشی‌ها تخریب شده باشد و در واقع چسبنده نباشد، این چکش ها ارتعاش آنچنانی را به بنا وارد نمی‌کند ولی باز هم صدای چکش‌های برقی به بنای تاریخی آسیب می‌رساند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه