سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان باران زنگ خطر گنبد مسجد امام را به صدا درآورد

یادمان

باران زنگ خطر گنبد مسجد امام را به صدا درآورد

خبرگزاری مهر: در حالیکه چندماهی از جمع کردن کاشی‌های گنبد مسجد امام در اصفهان می‌گذرد، هنوز اقدامی برای پوشش این گنبد صورت نگرفته و بارش باران نیز زنگ خطر را برای این بنا به صدا درآورده است.

shock drop air force 1 full uv reactive | Puma MB.01 Rick And Morty LaMelo Ball Release Date , JofemarShops , kyrie 2 summer pack nike shoes girls roshe

به گزارش خبرنگار مهر، در اویل زمستان سال گذشته کاشی‌های باد کرده مسجد امام جمع آوری شد تا فکری به حال آن اندیشه شود البته سازمان میراث فرهنگی طی اقدامی ابتکاری برای آن بخش از گنبد که کاشی‌های آن جمع آوری شده بود یک عایق پلاستیکی تهیه کرد که البته این عایق نیز در همان چند ماه اول در اثر وزش باد جمع شد تا تنها خشت و گل‌های گنبد عایقی برای آن باشد.

خشت و گل این گنبد تاریخی پذیرای باران‌های زمستانی بود تا زنگ خطر برای این گنبد زیبا بیشتر از گذشته به صدا درآید و حتی میهمانان نوروزی از دیگر شهرها نیز شاهد این ادعا باشند که باید برای میراث فرهنگی اصفهان چاره‌ای اندیشه شود.

در اثر بارش‌های امروز که در نهایت باعث آبگرفتگی بسیاری از معابر اصفهان نیز شد یک شهروند اصفهان با تماس با خبرگزاری مهر در خصوص وضعیت مسجد امام گفت: از زمانی که این کاشی‌ها جمع آوری شده به سبب دو پوسته بودن این گنبد، گنبد را دچار چالش‌های خاصی کرده است.

وی ادامه داد: با حضور در زیر گنبد این مسجد می‌توان شاهد بود که تعدادی از این کاشی‌ها شوره زده و احتمال ریزش کاشی‌های زیبای کارشده درون مسجد وجود دارد.

این شهروند اصفهانی ادامه داد: متاسفانه وضعیت مسجد امام در اثر بارندگی‌های امروز را می‌توان بحرانی دانست زیرا تعدادی از ناودانهای این مسجد تاریخی گرفته و این موضوع در نهایت می‌تواند باعث آبگرفتی در سقف این مسجد زیبای تاریخی شود و باید در این خصوص چاره‌ای اندیشه شود.

در هر صورت وجود ناوهای حلبی، لوله‌های پلیکا و ... در سقف مسجد امام نمی‌تواند آنگونه که باید در خروج آن از باران کمک شایانی بکند که البته همین ناودانها نیز در حال حاضر دچار گرفتگی شده است.

به گزارش مهر، علاوه بر گرفتگی ناودنها در کوچه پشت گنبد اصلی نیز این کوچه‌ها دچار نوعی پستی و بلندی هستند که آبگرفتگی کوچه پشت گنبد مسجد امام نیز می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری را بر این بنای تاریخی وارد کند.

در هر صورت از گنبد و وضعیت ناراحت کننده مسجد امام نیز که گذر کنیم گنبد مدرسه چهارباغ نیز بخشی از کاشی‌های آن دچار مشکل شده بود، اکنون جمع آوری شده است.

علاوه بر این دو بنای تاریخی وضعیت سقف بازار هنر نیز که یکی از زیباترین بازارهای اصفهان به شمار می‌رود نیز دچار چالشی جدی است و تا کنون کسی پاسخگو نبوده است.

در خصوص وضعیت سقف بازار هنر رئیس شورای بازار هنر به خبرنگار مهر گفت: اکنون نزدیک به دو ماه است که موضوع وضعیت سقف بازار هنر را در حال پیگیری هستیم تا آن را ساماندهی کنیم ولی تا کنون به نتیجه‌ای خاص نرسیده‌ایم.

غلامرضا شاه میوه ادامه داد: قرار بر این شده تا کسبه بازار با همکاری اداره اوقاف و نظارت سازمان میراث فرهنگی وضعیت سقف این مدرسه تاریخی را دنبال کند که متاسفانه هنوز اتفاقی را شاهد نبوده‌ایم.

وی در ادامه سخنان خود و در پاسخ به خبرنگار مهر اظهار داشت: البته در این خصوص سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده هیچ بودجه‌ای برای رسیدگی به وضعیت سقف بازار هنر ندارد و تنها قرار است یک ناظر معرفی کند که هنوز اتفاقی را شاهد نبوده‌ایم.

شاه‌میوه اظهار داشت: وضعیت سقف بازار هنر ناراحت کننده است زیرا با بارش هر بارانی ما شاهد فروریختن باران و آب از سقف به داخل بازار هستیم و این وضعیت هنوز نسبت به گذشته هیچ فرقی نکرده است.

به گزارش مهر یک مرمتگر کاشی و گنبد نیز در خصوص وضعیت گنبد مسجد امام و مدرسه چهارباغ به خبرنگار مهر گفت: خشت و گل این گنبد ضخامت زیادی دارد که نزدیک به 20 سانتی متر است و بارش باران تاثیر آنچنانی بر وضعیت گنبد ندارد.

حسن مقضی اظهار داشت: جای نگرانی در خصوص وضعیت این کاشی‌ها وجود ندارد.

به گزارش مهر، با وجود این موضوع در هر صورت بارش‌های باران در نهایت می‌تواند به نوعی وضعیت بناهای تاریخی را دچار چالشی جدی کند و زنگ خطر را برای این بناها به صدا درآورد که باید در خصوص وضعیت آن به نوعی اندیشه و تدبیر شود تا شاهد اتفاقی ناراخت کننده در این بناها نباشیم.

................... 

گزارش: محمد قاسمی 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه