سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان «مدرس ابن سینا» برای ادامه حیات نیاز به طبیبی حاذق دارد!

یادمان

«مدرس ابن سینا» برای ادامه حیات نیاز به طبیبی حاذق دارد!

مدرس ابن‌سینا که روزگاری محل تدریس بوعلی سینا و شاگردانش بوده است درحالی رو به‌ویرانی قرارگرفته که شهرداری اصفهان در اقدامی جالب و البته ناباورانه به‌جای کمک به حفظ و مرمت این بنای ثبت شده با صدور قبض، عوارض نوسازی سالانه از مدرس ابن سینا دریافت می‌کند!

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Eminem nike air mag cheap 2013 trucks 2017 accessories Super Bowl 56 LVI Slim Shady PE , BabylinoShops , nike zoom lebron iii crimson black paint

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ حال مدرس ابن سینا خوب نیست. این اثر تاریخی متعلق به دوره سجلوقی درحالی رو به ویرانی قرار گرفته که روزگاری محل درس و بحث بوعلی سینا و شاگردانش به‌هنگام اقامت در اصفهان بوده است. این بنا با شماره 11555 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. با این‌حال شهرداری اصفهان با صدور قبض، اقدام به اخذ عوارض نوسازی سالانه از این بنای تاریخی می‌کند.
 
به‌گزارش CHN، درحالی یکم شهریور ماه در تقویم رسمی ایرانیان به عنوان روز پزشک و یادروز ابو علی‌سینا نام‌گذاری شده است  که محل تدریس این پزشک نامدار ایرانی در اصفهان رو به ویرانی قرار گرفته  و کار مرمت این اثر تاریخی مدتهاست که معطل و بلاتکلیف مانده است.
 
«مدرس بوعلی سینا» پیش از این  به‌عنوان زورخانه و مدتی به عنوان مطبخ مورد استفاده قرار می‌گرفت چنانچه هنوز لایه‌های ضخیم دوده  بر گنبد آن قابل مشاهده است، درحال‌حاضر وضعیت فعلی این بنای تاریخی در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار دارد چراکه این بنا با ارزش‌های تاریخی و معماری ارزشمند نه‌تنها متروک و ناشناخته باقی مانده  که به‌گفته دوستدران میراث‌فرهنگی محل تدریس این دانشمند ایرانی تبدیل  به انباری شده است.
 
«شاهین سپنتا» فعال میراث‌فرهنگی و عضو انجمن دوستداران  اصفهان در اینباره به CHN می‌گوید: «بنای فعلی مَدرس ابن سینا، بخشی از بنای بزرگ‌تری است که در گذشته در این محل موجود بوده و به تدریج اهالی بر آن دست‌انداخته و بخش‌هایی از آن را تخریب و تملک کرده‌اند».
 
به‌گفته‌وی، « این بنای تاریخی که روزگاری بوعلی سینا آثار ارزشمند خود را در آنجا نگاشته ، در سال‌های گذشته تخریب و سنگ‌های آن به غارت رفته است و درحال‌حاضر  اثرات نم‌ زدگی و ترک‌های بی‌شمار بر گنبد و دیوارهایش دیده می شود».
داخل بنای مدرس بوعلی سینا!! این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است
 
این دوستدار میراث‌فرهنگی اعتقاد دارد، در مدرس ابن سینا همیشه قفل  و هیچ گردشگر یا پژوهشگری  اجازه ورود به آن ندارد، این‌درحالی‌است که تنها نام گذاری یک خیابان در اصفهان به نام ابن‌سینا کافی نیست تا پیوند تاریخی بین این شهر و این دانشمند بزرگ ایرانی که شهرت جهانی دارد، نشان داده شود.
 
وی ادامه می‌دهد، مسئولان شهر اصفهان به جای آن که پیوسته در شعار از اصفهان با عنوان "پایتخت فرهنگ و تمدن ایران" یا "پایتخت فرهنگی جهان اسلام" نام ببرند، بهتر است که در عمل کمر همت به مرمت چنین آثاری ببندند و این آثار را برای معرفی بهتر جایگاه و اهمیت اصفهان به مردم و گردشگران، حفظ نمایند چراکه در صورت توجه نهادهای مسئول همچون سازمان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان، مدرس ابن سینا می‌تواند به عنوان موزه یا نمایشگاه دائمی آثار او، پذیرای پژوهشگران و گردشگران داخلی و خارجی باشد.
 
 بنای تاریخی مشهور به «مَدرسِ ابن‌سینا» با گنبد آجری محل تدریس بوعلی سینا به‌هنگام اقامت او در اصفهان بوده است. این اثر متعلق به دوره سلجوقیان و در محله دردشت، خیابان ابن سینا، کوچه پاگلدسته، بالاتر از مدرسه شفیعیه واقع شده که  در تاریخ 24 اسفند ماه 1383 خورشیدی با شماره  11555 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
«پورسینا» یا «ابوعلی سبنا» یا «ابن سینا»، دانشمند نامدار ایرانی (416- 359 هجری خورشدی) آثار ارزشمندی در رشته‌های مختلف همچون پزشکی، فلسفه، علوم طبیعی، ریاضی، موسیقی و شعر از خود برجا گذاشته است.  پورسینا، سال‌های پایانی عمر خود را در اصفهان به سر برد و به آموزش دانشجویان و نوشتن برخی از آثارش پرداخت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه