سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان استاد دانشگاه هنر اصفهان: قطع‌ و‌ وصل شدن آب زاینده‌رود تاثیری بر سی‌و‌سه پل ندارد

یادمان

استاد دانشگاه هنر اصفهان: قطع‌ و‌ وصل شدن آب زاینده‌رود تاثیری بر سی‌و‌سه پل ندارد

منبع: ایلنا

تنها در صورتی امکان آسیب دیدگی پل وجود دارد، که بستر رودخانه جابجا شده و سبب هوازدگی این بنا شود، که رخداد این مسئله بسیار بعید است.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

مدیر گروه مرمت بنا و آثار باستانی دانشگاه هنر اصفهان گفت: قطع و وصل شدن آب جاری در زاینده رود بر خلاف تصور عموم، هیچ تاثیری بر روی بنای سی‌وسه پل ندارد.

شهریار ناسخیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تاثیر قطع  و جاری شدن مکرر آب در زاینده رود و تاثیر آن بر روی سی‌وسه پل گفت: این مسئله هیچ تاثیری بر سی‌وسه پل ندارد، زیرا  مصالح این پل آهکی هستند و بر اساس اصول فیزیکی این گونه مصالح پس از دو سال به مقاومت نهایی می‌رسند و از آنجا که سی و سه پل چهارصد سال قدمت دارد،  بعد از گذشت ده سال از ساخت آن به مقاومت نهایی خود رسیده است.

وی ادامه داد: تنها در صورتی امکان آسیب دیدگی پل وجود دارد، که بستر رودخانه جابجا شده و سبب هوازدگی این بنا شود، که رخداد این مسئله بسیار بعید است.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین اگر فشار طغیان آب متغیر باشد به پل آسیب خواهد رسید، هر چند که حجم کنونی آب زاینده رود به اندازه‌ای نیست که تاثیر گذار باشد، اما برای نمونه در سال 1330 فشارهای سنگینی از طرف آب رودخانه که حالت سیلاب داشت به سی وسه پل وارد شد، اما اکنون هیچ نقطه ضعفی در این زمینه وجود ندارد.

ناسخیان با بیان اینکه ترک‌های ایجاد شده بر روی سی و سه پل ناشی از تردد وسایل نقلیه مختلف همچون اتوبوس و تانک در سالیان طولانی بوده است، گفت: برخلاف تصور عموم آب رودخانه بر این ترک خوردگی‌ها نیز تاثیری نمی‌گذارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه