سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان استفاده از هیلتی برای تخریب آجرهای سقف بازار هنر اصفهان/ میراث فرهنگی: سوء تفاهم پیش آمده است

یادمان

استفاده از هیلتی برای تخریب آجرهای سقف بازار هنر اصفهان/ میراث فرهنگی: سوء تفاهم پیش آمده است

خبرگزاری مهر: در حالی در روز های گذشته بسیاری از شاهدان عینی و نیز مرمت گران باسابقه اصفهان، خبر از استفاده از دستگاه هیلتی برای تخریب آجرهای سقف بازار هنر اصفهان می دهند که معاون میراث فرهنگی اصفهان این موضوع را یک سوء تفاهم تعبیر می کند.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | スニーカー発売日 抽選情報 ニュースを掲載!ナイキ ジョーダン ダンク シュプリーム SUPREME 等のファッション情報を配信! - 2022年 発売予定!sacai x NIKE CORTEZ (サカイ ナイキ コルテッツ) , nike janoski floral noir dress for women - JofemarShops

به گزارش خبرنگار مهر، روند مرمت بناهای تاریخی در اصفهان در چند سال اخیر شکل و سبکی جدید به خود گرفته و در حالی که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که استفاده از دریل های برقی باعث خستگی و آسیب به بناهای تاریخی می شود در مرمت بناهای تاریخی اصفهان این موضوع مشاهده می شود چنانچه استفاده از دریل برقی در گنبد مدرسه چهارباغ و پس از آن در گنبد مسجد امام و هم اکنون سقف بازار هنر که تمامی این آثار متعلق به دوره صفوی است نمونه ای از این ادعاست.

در این خصوص اسد الله شاه میوه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: در حال حاضر کارگرانی در پشت بام بازار هنر مشغول به کار هستند که دارای هیچ تخصصی نیستند و هم اکنون آنها با هیلتی مشغول تخریب این بام هستند.

رئیس شورای اسلامی بازار هنر اصفهان ادامه داد: آنها حتی آجری که میزان مختصری مشکل دارد یا دارای مشکل نیست را نیز با هیلتی خراب می کنند و گویا بنا دارند جایی را که نباید خراب کنند تخریب کنند.

میراث فرهنگی مرمت و نوسازی را با هم اشتباه گرفته است

شاه میوه با گلایه از روندی که میراث فرهنگی پیش گرفته است بیان داشت: متاسفانه آنها فراموش کرده اند که این مرمت است نه نوسازی و ما هم اکنون در حال مرمت بازار هنر هستیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ کس به اندازه من نمی داند کجای بام مشکل دارد بیان داشت: ما سال گذشته برخی از نقاط که دارای مشکل بود را مرمت کردیم تا این پشت بام در امان بماند ولی اکنون که میراث فرهنگی وارد عمل شده است از ابتدا تا انتهای بام را در حال تخریب است.

شاه میوه تاکید کرد: در حال حاضر کارگرانی که در حال مرمت هستند مرمت کار نیستند.

رئیس شورای اسلامی بازار هنر اصفهان با اشاره به اینکه من هم اکنون عملیات کار با هیلتی را متوقف کرده ام، اضافه کرد: با توجه به نحوه مرمت غیراصولی سقف بازار هنر اصفهان با توافقاتی که با سازمان میراث فرهنگی داشتیم بنا شد مرمت این بخش زیر نظر شورای بازار هنر صورت گیرد.

ناصر طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد آخرین وضعیت مرمت و بازسازی سقف بازار هنر اصفهان اظهار داشت: بنده بعدازظهر روز گذشته طی بازدیدی که از این پروژه داشتم از نزدیک در جریان نحوه مرمت و بازسازی سقف بازار هنر قرار گرفتم.

وی در ادامه افزود: پوشش زیرین سقف بازار هنر در حال مرمت و پاکسازی است که پس از آن پروژه مرمت قسمت بالایی سقف که شامل پشت بام بازار هنر می شود آغاز خواهد شد.

معاون سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه با نظر هیئت امنا بخش زیادی از پشت بام بازار هنر نیاز به مرمت و بازسازی ندارد، گفت: با توجه به اینکه آجرفرش ها و ایزولاسیون این بخش از سقف بازار هنر مناسب است به همین دلیل این قسمت از بازار نیازی به مرمت ندارد.

وی افزود: مرمت سقف بازار هنر اصفهان به صورت موزه ای در حال انجام است و تمامی مراحل با روش های تخصصی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی صورت می گیرد.

طاهری با بیان اینکه استفاده از دستگاه هیلتی برای تخریب آجرهای سقف بازار را تکذیب می کنم، اظهار داشت: انتقاداتی که برخی از شاهدان عینی در خصوص استفاده از دستگاه هیلتی برای تخریب آجرها داشته اند به دلیل سوء تفاهم بوده چراکه در مجاورت بازار هنر یک ساختمان دیگر در حال مرمت است و این سر و صداها مربوط به آن ساختمان است.

وی در مورد زمان اتمام مرمت کامل سقف بازار هنر اصفهان اضافه کرد: مرمت سقف بازار هنر اصفهان تا پایان مهرماه سال جاری به پایان می رسد.

این صحبت های طاهری درحالی است که حسن مقضی، مرمت گر باسابقه آثار میراث فرهنگی با انتقاد از نحوه مرمت سقف بازار هنر اصفهان اظهار داشت: بنده از نزدیک در جریان مرمت قرار گرفتم و مشاهده کردم که آجرهای سقف بازار هنر به وسیله دستگاه هیلتی در حال تخریب است.

وی در ادامه افزود: مرمت آثار میراثی باید به صورت تخصصی و به گونه ای که آسیب بیشتری به کل بنا وارد شود انجام گیرد.

این مرمت گر باسابقه آثار میراثی تصریح کرد: مرمت گران این بازار به صورت اصولی کار نمی کنند و ضروری است توجه بیشتری به این نحوه مرمت صورت گیرد.

گزارش: محمد قاسمی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه