سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در حریم درجه یک آتشگاه اصفهان، هتل ساخته می‌شود

یادمان

در حریم درجه یک آتشگاه اصفهان، هتل ساخته می‌شود

 

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی:
پرونده احداث هتل در حریم درجه 1 آتشگاه اصفهان درحالی در کمیسیون ماده 5 بررسی می‌شود که پیش از این مدیر سابق میراث فرهنگی اصفهان درخصوص ساخت هتل با نهادهای مرتبط به توافق ضمنی رسیده بود. هم اکنون نیز این طرح دردست بررسی است واعضای کمیسیون در انتظار پاسخ و تایید متولیان میراث فرهنگی هستند.



نمایی از آتشگاه اصفهان

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ با اینکه احداث هتل در حریم درجه 1 آتشگاه اصفهان و پارک طبیعی ناژوان خلاف قوانین میراث فرهنگی و ضوابط طرح ساماندهی ناژوان است اما به دلیل آنکه 4 سال پیش، مدیر سابق میراث فرهنگی موافق طرح بوده و با نهاد‌های مرتبط به توافق ضمنی رسیده بود باعث شد این پرونده دوباره به جریان بیفتد. طبق گفته فعالان میراث فرهنگی این طرح به تایید اعضای کمیسیون ماده 5 هم رسیده است. اعضای این کمیسیون متشکل از شهرداری ، شورای شهر، مسکن وشهرسازی ، میراث فرهنگی، نماینده مهندس مشاورتهیه کننده طرح، سازمان جهاد کشاورزی، اعضاء بدون حق رای سازمان محیط زیست ، نظام مهندسی استان، شرکت آب وفاضلاب و دفتر فنی استانداری است.

در حال‌حاضر پیگیری های CHN درخصوص تعرض به حریم آتشگاه اصفهان درحالی از سوی متولیان میراث فرهنگی بی‌پاسخ گذاشته می‌شود که اعضای کمیسیون ماده 5 نیز علاوه بر انداختن توپ به زمین میراث فرهنگی و اعلام اینکه ساخت هتل در واقع زیرساخت گردشگری به شمار می آید و متولی آن میراث فرهنگی است در برابر اجرای این طرح هیچ مسئولیتی را بر عهده نگرفتند.

این درحالی است که کارشناسان میراث فرهنگی و فعالان این حوزه با اعلام مخالفت، هرگونه توجیه برای ساخت هتل در حریم درجه 1 آتشگاه را رد کرده‌اند و معتقدند احداث هتل ساخت و سازهای دیگری به همراه خواهد داشت.

رسول حاج‌رسولی‌ها رئیس شورای شهر اصفهان در اینباره به CHN اینطور گفت: هرچه میراث بگوید موافقت می کنیم و اعضای کمیسیون معتقد هستند حریم میراث باید حفظ شود. اما درحال‌حاضر این متولیان میراث فرهنگی اند که به دنبال هتل سازی هستند. ما نیز حرفی نداریم و معتقدیم که هر چه میراث بگوید.

ساخت هتل تنها با موافقت سازمان میراث فرهنگی
اما یوسف زاده کارشناس ارشد دفتر فنی استانداری که یکی از اعضای کمیسیون ماده 5 است ضمن بیان این مطلب که زمین در حریم آتشگاه با کاربری هتل خریداری شده و رعایت حقوق کسب شده مالک لازم است به CHN گفت: از آنجایی‌که مجوزهای صادر شده و زمینی که توسط ماکل خریداری شده با کاربری هتل است، بنابراین لازم است حقوق کسب شده رعایت شود.

وی افزود: در جلسه کمیسیون ماده 5 هیچ کدام از مسئولین موافق نبوده و قرار شده نقشه‌ احداث هتل در راستای حفظ حرایم آتشگاه به تایید سازمان میراث فرهنگی برسد. این درحالی است که تاکید شده ساختمان هتل در خیابان آتشگاه احداث شود البته در آن محدوده کاروانسرایی تاریخی واقع است که آن نیز با حفظ حریم قرار است احیاء شود.

یوسف زاده در خصوص طرح ساماندهی ناژوان که پارک طبیعی است و طبق ضوابط نباید در حریم آن ساخت و ساز ایجاد شود ادامه داد: طرح ناژوان بعد از کاربری هتل مصوب شده و شهرداری با اخذ پروانه ساخت،هم اکنون آن را تمدید هم کرده است. در عین حال در طرح ناژوان هم باید حقوق مکتسبه را درنظرگرفت.

وی با تاکید براینکه در 10 سال گذشته در کمیسیون ماده 5 این حقوق برای شخص دیده شده است والان نیز نقشه‌های ساخت و ساز با تایید متولیان میراث فرهنگی و با رعایت حفظ حریم همراه خواهد بود. این درحالی است که اگر به تایید میراث فرهنگی نرسد هیچگونه ساخت و سازی انجام نخواهد شد.

آتشگاه اصفهان در سال 1330 و با شماره 380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از سه اثر قدیمی به جا مانده از دوران باستان و از نظر بزرگی سومین اثر موجود در شهر اصفهان و همچنین یکی از 7 آتشکده بزرگ ایران در زمان ساسانیان محسوب می شود.

گزارش: مریم جلیلوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه