سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان به دلیل کمبود جا رخ داد - دیوار برخی حجره‌های مدرسه چهارباغ تخریب شد

یادمان

به دلیل کمبود جا رخ داد - دیوار برخی حجره‌های مدرسه چهارباغ تخریب شد

خبرهای خوبی از مدرسه چهارباغ به گوش نمی‌رسد. تخریب 4 حجره و از بین رفتن بخشی از صندوق‌خانه و دیوارهای باربر، گوشه‌ای از این خبرهاست. با این حال رئیس میراث فرهنگی اصفهان واکنش چندانی نشان نمی‌دهد اما معاون میراث فرهنگی این سازمان در اصفهان می‌گوید خدشه و تخریب این دیوارها بر اساس قوانین میراث فرهنگی کاملا ممنوع است.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ چندی پیش عکس‌هایی به خبرگزاری میراث فرهنگی آمد که خبر از تخریب‌ 4دیوار باربر در حجره‌های مدرسه چهارباغ دادند. مسئول اداره میراث‌فرهنگی اصفهان حتی با مشاهده عکس‌ها تخریب حجره‌ها را تخلف ندانست اما معاون میراث‌فرهنگی وی به CHN گفت، با اینکه تاکنون هیچگونه مشکلی پیش نیامده اما هرگونه خدشه و تخریب دیوارها طبق قوانین و ضوابط میراث‌فرهنگی کاملا ممنوع است. گفته می‌شود دیواره‌ها به‌دلیل کمبود فضای حجره‌های و تعداد طلابی که در این مدرسه درس می‌خوانند برداشته می‌شود.
 
به‌گزارش CHN، حجره‌های مدرسه‌ چهارباغ درحالی یکی پس از دیگری تخریب می‌شوند که کمبود فضای حجره‌ها علل این اتفاق عنوان می‌شود. تخریب بخشی از صندوق‌خانه‌ها که پشت حجره‌ها واقع شده‌اند سازه اصلی مدرسه چهارباغ را مورد تهدید قرار داده است. این‌درحالی‌است که هم‌اکنون مرمت‌گران سازمان میراث‌فرهنگی در مدرسه چهارباغ مشغول به مرمت این بنای تاریخی هستند. با این‌حال متولیان میراث‌فرهنگی معتقدند طی بازدیدهای ناگهانی هنوز تخریبی مشاهده نشده‌است. 
 
«محسن مصلحی» رئیس اداره میراث‌فرهنگی اصفهان در رابطه با تخریب‌ دیواره باربر و فضای صندوق‌خانه که در پشت حجره‌ها قرار دارد می‌گوید: «اصلاح و مرمت غرفه‌ها با نظارت میراث‌فرهنگی انجام می‌گیرد و مهندس ناظر مرتب در مدرسه چهارباغ در حال بازید است».
 
وی می‌گوید که در آخرین بازید از مدرسه تاریخی چهارباغ متوجه هیچ تخلفی نشده‌است. البته متولیان مدرسه نظر داشتند که دیوارهای کاذب برداشته شود و از آنجایی‌که دیوار مهمی نبود و آسیب و حتی تغییری در شکل و فرم بنا وارد نمی‌کرد، تحت نظارت میراث‌فرهنگی موافقت شد.»
 
 
وضعیت یکی از حجره‌ها پس از برداشتن دیوار

این‌درحالی است که ناصرطاهری معاون میراث‌فرهنگی اصفهان نظری متناقض گفته مصلحی رئیس میراث‌فرهنگی اصفهان را اعلام کرد.
 
طاهری اعتقاد دارد، هفته گذشته به‌همراه کارشناسان، مسئولان و اعضای شورای فنی از مدرسه چهارباغ بازدیدی انجام شد نه‌تنها موردی خارج از ضوابط میراث‌فرهنگی  یافت نشد حتی از آنجایی‌که این مسئله به اداره میراث‌فرهنگی اطلاع داده شده بود از طلاب خواستیم در حجره‌ها را باز کنند اما هیچگونه تخریبی صورت نگرفته بود.
 
اما معاون میراث‌فرهنگی در انتهای صحبت‌هایش تاکید کرد، هرگونه تخریبی در دیوارهای باربر که منجر به مخدوش شدن سازه شود تخلف محسوب شده و کاملا ممنوع است.
 
 شنیده‌ها حاکی از آن است و عکس‌ها هم نشان می‌دهد که 4حجره‌ از مدرسه چهارباغ به دلیل وسعت فضای حجره‌ها تخریب شده است. یکی از کارشناسان فنی سازمان میراث‌فرهنگی اصفهان با تایید این موضوع به CHN توضیح می‌دهد: «درحال‌حاضر صندوق‌خانه‌ 4 حجره مدرسه چهارباغ در نبود ساعات کاری مرمت‌گران سازمان میراث‌فرهنگی تخریب شده و علت این اتفاق به افزایش تعداد محصلین و کمبود فضا بر می‌گردد.»
 
به‌گفته وی، با اینکه موضوع به متولیان میراث‌فرهنگی اعلام شده اما به‌دلیل ضعف عملکرد این سازمان هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
 
این کارشناس فنی که نخواست نامش فاش شود به CHN می‌گوید: «ارتفاع دیوار حجره‌ها تا سقف بیش از 4 متر است. قسمت وسط دیوارها با استفاده از کمربندی خط اتکایی بوجود آورده اما تخریب دیوار‌‌های باربر  باعث می‌شود سنگینی و فشار در یک نقطه متمرکز شود و سازه اصلی دچار آسیب شود.
 
وی ادامه می‌دهد: خاک و آوارها از مد
خاک ناشی از تخریب دیوارهای مدرسه چهارباغ به بیرون ریخته می‌شود
رسه خارج می‌شود و مشاهده تغییرات ایجاد شده در حجره‌ها گویای این فاجعه است.
 
درحال‌حاضر بیش از 4 حجره از بین رفته است این درحالی‌است که هرگونه‌ دخل و تصرف در بناهای تاریخی می‌تواند هویت تاریخی مدرسه چهارباغ را مخدوش کند. این در حالی است که طبق وقف‌نامه هرگونه تغییردر مدرسه چهارباغ ممنوع است و تولیت مدرسه نباید کوچکترین خللی در آن ایجاد کند و در صورت هرگونه تخریب باید اعاده شود.
 
اما شاهین سپنتا فعال میراث‌فرهنگی در این‌باره می‌گوید: «به نظر می‌رسد ساکنین و متولیان مدارس علوم دینی باید همچون گذشته پایبند اصول اخلاقی چه در گفتار و چه در رفتار بوده و خود الگویی برای دیگران باشند، و از اعمالی که وجه این مدارس را نزد عموم تخریب کند پرهیز کنند.
 
مساحت این مدرسه در حدود 12000 متر مربع بوده که در چهار طرف صحن اصلی آن تعداد 121 حجره بنا شده است که دارای تزئینات بسیار زیبایی است.
 
 حجره‌های مدرسه چهارباغ در دو طبقه و در فواصل ایوان‌های مدرسه ساخته شده است. اغلب حجره‌ها دارای نقشه یکسانی هستند که از یک اتاق نشیمن در جلو و قسمتی به صورت صندوقخانه در عقب و بخشی هم به‌صورت بالاخانه تشکیل می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه