سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مخالفت سازمان میراث فرهنگی با عبور مترو از میدان نقش جهان

یادمان

مخالفت سازمان میراث فرهنگی با عبور مترو از میدان نقش جهان

برگرفته از تارنگار ایران نامه

در همایش «مترو اصفهان و ابعاد گسترده آن» تاکید شد:
 
مخالفت سازمان میراث فرهنگی با عبور مترو از میدان نقش جهان

شاهین سپنتا و معصومه شهباز: همایش «مترو اصفهان و ابعاد گسترده آن» به همت انجمن‌های علمی راه آهن و نقشه‌برداری دانشگاه اصفهان با حضور دکتر محمد رضا اسپهبد، نمایندگان سازمان میراث فرهنگی اصفهان، سه نفر از اعضای شورای شهر اصفهان، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی مدافع محیط زیست و میراث فرهنگی، رئیس اسبق اداره میراث فرهنگی اصفهان و محمدرضا محمدی جرقویه قاضی سابق پرونده مترو اصفهان در تالار صدر دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان برگزار شد. در ابتدای این همایش، محمدرضا محمدی جرقویه، قاضی پرونده شکایت بیش از 1500 نفر از شهروندان در سال 1385 از مجریان قطار شهری به خاطر آسیب به آثار تاریخی اصفهان، گفت: «در آن زمان، من با استناد به ماده 558 و 576 قانون مجازات اسلامی و استعلام از اداره کل حقوقی دادگستری، با استماع شکایت شاکیان و بررسی پرونده، رای به توقف پروژه مترو و وارد نشدن آن به خیابان چهارباغ عباسی دادم ولی کسی گوش نکرد».

 

 

                         

                             قاضی شجاع مدافع میراث فرهنگی: محمدی جرقویه

در ادامه، مهندس علی صالحی از اعضای ائتلاف حامیان میراث فرهنگی اصفهان در سخنانش این پرسش را مطرح نمود که اگر شرکت مشاور سازمان قطار شهری به عنوان مجری طرح و شرکت مشاور سازمان میراث فرهنگی یک شرکت مشاور واحد (کاواک) باشد، چگونه امکان نظارت و ارزیابی پروژه مهمی چون مترو برای جلوگیری از اشتباهات ممکن است؟

صالحی، برای جلوگیری از اشتباهات و انحرافات بیشتر در پروژه متروی اصفهان، بهترین و کم هزینه‌ترین راه حل را استفاده از پتانسیل بالقوه دانشگاهیان دانست و پیشنهاد نمود که کلیه تحلیل‌ها و گزارش‌های فنی طرح بر روی سایت سازمان قطار شهری و در دسترس صاحب نظران قرار گیرد.

دکتر غلامرضا شیران، عضو شورای شهر اصفهان نیز مشکل اصلی پروژه متروی اصفهان را طولانی شدن اجرای آن دانست و ابراز نگرانی کرد که چون اجرای پروژه مترو با روند توسعه اصفهان هماهنگ و همسو نیست، در عمل متروی اصفهان در آینده کارایی چندانی نخواهد داشت.  

            

                                                           از چپ به راست: 

                         مهندس روحانی- دکتر طاهری- دکتر شیران- داوودی- زعفرانی

دکتر محمدرضا اسپهبد نیز در سخنانی گفت: در اصفهان نیز به دلیل وجود بافت‌های تاریخی بی‌نظیر باید نظر مردم در نظر گرفته می‌شد و مترو به هیچ وجه نباید از زیر چهار باغ عبور می‌کرد.

استاد زمین‌شناسی هسته‌ای از دانشگاه نانسی فرانسه همچنین تاکید کرد: ‌باید در ادامه خطوط متروی اصفهان تجدید نظر شود و اگر این مصوبه‌های شورای عالی ترافیک در ارتباط با متروی اصفهان به همان طریق قبل ادامه پیدا کند شاهد حاشیه‌های بیشتری پیرامون مترو خواهیم بود.

 

دکتر طاهریان نماینده اداره میراث فرهنگی اصفهان نیز در این جلسه گفت: مدیران مترو اعلام می‌کنند که در اجرای این پروژه از فن‌آوری روز دنیا و مشاوران توانمند استفاده شده است، پرسش ما این است که اگر واقعا چنین است پس این همه اشتباهات چرا اتفاق افتاده است؟ 

وی ادامه داد: انحراف مسیر تونل مترو و ریزش در نزدیکی رمپ جنوبی سی و سه پل و حفره ایجاد شده، بر نگرانی‌های ما و مردم مُهر تاییدی بود و اگر به گفته آقای زعفرانی تونل مترو در 50 رینگ انحراف داشته است، چه تضمینی وجود دارد که دوباره چنین مساله‌ای اتفاق نخواهد افتاد؟

 

 

طاهریان در ادامه تاکید نمود: سازمان میراث فرهنگی از ابتدا با عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ مخالف بود و اکنون هم اعلام می‌کنیم که با عبور خط شرقی– غربی مترو از زیر میدان نقش جهان مخالفیم و این کار برای میدان خطرناک است و ما باید از تجربه خط شمالی- جنوبی درس بگیریم چون ممکن است که در خط شرقی- غربی هم اتفاقات جبران‌ناپذیری روی دهد.

 

با بیان این موضوع از طرف نماینده میراث فرهنگی، عباس حاج‌رسولی‌ها رئیس شورای شهر اصفهان با بی‌تفاوتی شانه‌هایش را بالا انداخت و گفت: مصوبه داریم. مصوبه شورای ترافیک اجازه می‌دهد که ما از زیر میدان نقش جهان عبور کنیم.

دکتر امیری یکی دیگر از نمایندگان اداره میراث فرهنگی اصفهان نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی با احداث یکی از ایستگاه‌های خط شمالی – جنوبی در روبروی خیابان عباس آباد در چهارباغ عباسی مخالف است چون علاوه بر این که باعث تخریب بافت تاریخی چهارباغ و کف قدیمی خیابان که در زیر کف فعلی مدفون است، می‌شود هربار که قطار می‌خواهد در ایستگاه عباس آباد توقف کند باید در مقابل مدرسه چهارباغ ترمز کند تا در عباس آباد متوقف شود و این خطراتی را برای این اثر تاریخی خواهد داشت.

دکتر امیری در پاسخ به نظر حاج رسولی‌ها در مورد مصوبه شورای ترافیک برای عبور مترو از زیر میدان نقش جهان گفت: این مصوبه یک قراداد اجتماعی است که می‌تواند مورد بازنگری قرار گیرد و باید در آن تجدیدنظر شود و اجازه ندهیم که دوباره همان اتقاقات قبلی تکرار شود و با در نظر گرفتن نظر کارشناسان اجاز ندهیم که مترو از زیر میدان نقش جهان عبور کند.

در بخش پایانی همایش، دکتر کوشافر به نمایندگی از سازمان‌های غیردولتی زیست محیطی اصفهان به مقایسه پروژه متروی اصفهان با ارزیابی‌های زیست محیطی طرح‌های مترو دیگر کشورها پرداخت و این پرسش را مطرح نمود که چرا ارزیابی‌های زیست محیطی به صورت دقیق و کامل در مورد متروی اصفهان صورت نگرفته است؟ 

        

   از راست به چپ: 

  دکتر امیری- دکتر طاهریان- حاج رسولی‌ها - دکتر کوشافر- زعفرانی-امین‌پور

 

در حاشیه‌ همایش مترو:

- در ابتدای همایش، عبدالجواد زعفرانی مدیر عامل قطار شهری اصفهان با این که قبل از شروع رسمی همایش به بالای صحنه رفته بود، پس از آن که با پرسش‌ها و انتقادات دانشجویان روبرو شد،  ناگهان از بالای صحنه پایین آمد و سالن را به نشانه قهر ترک کرد اما با پادرمیانی شیران و داوودی دو نفر از اعضای شورای شهر بار دیگر به داخل سالن بازگشت و به بالای صحنه رفت و مجبور به عذرخواهی از حاضران به خاطر عصبانیت و واکنش شتاب‌زده‌اش شد.

- زعفرانی همچنین از امضای یک تومار چند متری بلندبالا توسط دانشجویان که در ورودی تالار همایش قرار داشت، ابراز گلایه کرد و خواستار برچیدن آن شد اما این خواسته غیر معمول او با بی‌اعتنایی دانشجویان روبرو شد و شمار زیادی از حاضران با امضای این تومار مخالفت خود را با تخریب میراث تاریخی اصفهان توسط پروژه مترو  اعلام نمودند.

- رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، عباس حاج رسولی‌ها، با این که دیرتر از همه حاضران و مدعوین به محل همایش وارد شد، زودتر از همه نیز جلسه را ترک کرد و روی به حاضران گفت که چون در خانه روضه‌خوانی دارد و امشب هم شب آخر روضه است، همایش بررسی مسائل مترو را ترک می کند و حاضران را هم به شرکت در روضه دعوت کرد.

- زعفرانی، در یک گفت گوی رو در رو با شیران عضو شورای شهر اصفهان ادعا کرد که تاکنون شفاف‌ترین پروژه شهری، متروی اصفهان بوده و هرگونه اطلاعات که مورد نیاز مردم و علاقه‌مندان بوده در اختیار آنها قرار گرفته است. او اعلام آمادگی کرد که در مورد مترو به شفاف سازی بیشتر دست خواهد زد و همه اطلاعات فنی مترو را در صورت نیاز روی سایت قطار شهری اصفهان در دسترس عموم قرار خواهد داد. او این ادعا را در حالی مطرح نمود که تاکنون هیچ گزارشی رسمی از سوی سازمان قطار شهری اصفهان در خصوص انحراف دستگاه حفار و نشست‌های چندباره زمین نه تنها در سایت این سازمان منتشر نشده بلکه در اختیار دیگر رسانه‌ها نیز قرار نگرفته است. لینک زیر مربوط به صفحه «اخبار و رویدادها» در سایت قطار شهری اصفهان است: 

http://www.esfahanmetro.org/news_farsi.php

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه