سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حمام تاریخی اصغر آباد در خمینی شهر تخریب شد

یادمان

حمام تاریخی اصغر آباد در خمینی شهر تخریب شد

حمام تاریخی خمینی شهر تخریب شدخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ حمام اصغر آباد با مساحتی حدود 500 متر از سربینه‌ای مربع شکل مشتمل بر چهار ستون سنگی و گنبدی مرکزی و حوضی در میان که به گرمخانه و فضاهای جانبی مرتبط می شد، تشکیل شده بود. حمام تاریخی اصغر آباد در دوره قاجار توسط اصغر میرزا از شاهزادگان قاجار ساخته شده بود. این بنا، دربرگیرنده ارزش های معماری و تنها بنای تاریخی روستای اصغرآباد بود که هویت و پیشینه تاریخی روستا را بازتاب می‌داد و با آماده سازی و تغییر کاربری مناسب می توانست به مرکز فرهنگی یا گردشگری روستا تبدیل شود.
 
دهیاری روستا، اهالی ناآگاه محل را عامل این حادثه دانسته است اما تاکنون از سوی نهادهای مرتبط اقدامی برای پیگیری، شناسایی عاملان و مجازات آنان برای جلوگیری از موارد مشابه صورت نگرفته است.
 
حمام‌های تاریخی که از نمادهای محلات زندگی در ایران به عنوان بخشی از هویت و فرهنگ دیرپای ایرانیان محسوب می‌شود مدتهاست که به دست فراموشی سپرده شده و به همین دلیل یک به یک یا تخریب شده و یا به قهوه خانه و رستوران تبدیل می‌شوند.
 
حمام، کاروانسرا، مسجد و بازارچه از اصلی ترین عناصر و نشانه‌های بافت شهرها و روستاهای قدیمی ایران بود. حمام های تاریخی که در شهرها و محلات قدیمی سراسر ایران یافت می شود دارای معماری و طراحیهای منحصر به فرد و جذابی هستند اما به دلیل از دست دادن کاربرد خود آرام آرام از صحنه زندگی روزمره مردم حذف شده اند.
 
براساس مدارک به دست آمده در تحقیقات و کاوش‌های باستانی، ساکنان فلات ایران اولین اقوامی در تاریخند که ساخت حمام را در زندگی روزانه و جمعی خود وارد کردند. ایرانیان در گذر روزگار این سنت را توسعه داده و با ساخت حمام های عمومی و به کار بردن خلاقیت‌های معمارانه در بنای حمام ها از یک سو و طراحی آداب و اصول حمام کردن و مشت و مال جهت بهداشت و سلامت از سویی دیگر، حمام را به یکی از ویژگی ها و نشانه های محل سکونت خود تبدیل کردند.
 
اما با وجود این پیشینه و آداب کهن و وجود هزاران بنای حمام آماده در کشور سنت حمام گرفتن سنتی در کشور به طور کل از بین رفته است در حالی که می توان با تکیه بر روشهای مورد استفاده در حمامهای قدیمی مانند مشت و مال برای سلامت افراد و همچنین جذب توریست از نقاط مختلف جهان برنامه ریزی کرد.
 
هم اکنون کشور گرجستان با استفاده از خلاء موجود در کشور ما با توسعه «توریسم حمام سنتی» سالانه میلیونها دلار برای خود درآمد ارزی فراهم کرده است به شکلی که همه ساله هزاران نفر از نقاط مختلف جهان برای سپردن تن خود به دلاک های گرجی به این کشور رهسپار می شوند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه