سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چالش بر سر افتتاح میدان امام علی ع - میدان جدید اصفهان، میدان عتیق را بلعید

یادمان

چالش بر سر افتتاح میدان امام علی ع - میدان جدید اصفهان، میدان عتیق را بلعید

افتتاح میدان امام علی (ع) اصفهان از سوی شهرداری باز هم نتوانست، چشم اندازی روشن برای این میدان تاریخی رقم بزند. کسبه بازار از وضعیت موجود راضی نیستند. کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند که بخش مهمی از بافت تاریخی اصفهان آسیب دیده است. مشاهدات نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از بخش‌ها سامان نگرفته‌اند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌ فرهنگی ـ میدان امام علی ع (عتیق) از سوی مسئولان شهرداری اصفهان افتتاح شد. این در حالی است که هنوز بخش های عمده از این طرح به اتمام نرسیده است. کارشناسان میراث فرهنگی بارها و بارها اعلام کرده اند که به هنگام ساماندهی این میدان بخش‌های مهمی از بافت تاریخی میدان عتیق اصفهان تخریب شده است. با این وجود آمار و اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد.
 
به گزارش CHN پروژه میدان امام علی در قالب 3 فاز از سال 88 آغاز و تا کنون دو فاز آن افتتاح شده است. در فاز دوم بیش از 23 هزارمتر مربع واحدهای تجاری خرید و تملک شده است. مطابق با اطلاع‌رسانی شهرداری اصفهان در سطح شهر، تاکنون 15 میلیارد تومان صرف هزینه آزادسازی شده و متوسط خرید هر متر واحد تجاری در طرح توسط شهرداری، 5 میلیون تومان بوده است. فاز دوم پروژه میدان امام علی در عید فطر امسال یک بار افتتاح و باردیگر در سی ویکم مرداد با دعوت علی لاریجانی رییس مجلس ایران و رسانه های متعدد افتتاح مجدد شد.
 
 
سراغ عتیق را از نخاله دانی بگیرید
مرتضی‌سقاییان نژاد، شهردار اصفهان در مراسم افتتاح این میدان 580 میلیارد تومانی، هدف اصلی احیای میدان امام علی را بیرون آوردن قسمتی از تاریخ ایران که تاکنون مدفون مانده، خوانده بود.
 
اما بر اساس قوانین سازمان میراث فرهنگی، برای حفظ شالوده باستانی میدان عتیق  باید هرگونه پروژه احیا و بازسازی که در سطح میدان صورت می گیرد، بر اساس ضوابط و قوانین این سازمان باشد. یکی از این ضوابط این است که گودبرداری های سنگین نباید در میدانی که هر یک سانتی متر خاک آن ممکن است دربرگیرنده آثار و اشیا مهم باستانی باشد،انجام شود.
 

با این وجود، مشاهدات برخی از دوستداران میراث فرهنگی نشان می‌دهد که بخش های وسیعی از طرح همچون احداث زیر گذر و پارکینگ بدون رعایت اصول باستان شناسی با خاکبرداری وسیع انجام گرفته است.همچنین هیچ گونه اقدامات باستان شناسی روی میدان عتیق پیش از اجرای پروژه انجام نشده است.
 
به گفته کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان حجم گسترده خاکبرداری قطعا آسیب های بسیاری به ارزش های باستان شناختی میدان تاریخی عتیق وارد آورده است. گذشته از این شماری از خانه های تاریخی یا حمام، عصارخانه و سقاخانه به بهانه اتصال بازارهای اصفهان و ایجاد میدان از دم تیغ گذرانده شدند. به عبارت دیگر نه تنها احیاء هویت تاریخی میدان عتیق آن گونه که ادعا می شود صورت نگرفته است بلکه بخش وسیعی از هویت تاریخی شهر اصفهان با بولدزر جمع آوری و به نخاله دانی های شهرداری سرازیر شه است.
 
نماز عید فطر در میدان عتیق برگزار نشد
گلایه مالکان سابق زمین های میدان عتیق به مراجع تقلید درباره خرید ارزان قیمت مغازه ها و خانه ها‌یشان توسط شهرداری اصفهان و در مقابل فروش گران املاک محدوده میدان، سبب شد نماز عید فطر در میدان عتیق به دلیل غصبی بودن زمین های میدان امام علی برگزار نشود.
 
«قاسم نصرآبادی» یکی از کسبه بازار عتیق اصفهان می گوید:«چند سال است که تخریب این محوطه و احداث میدان امام علی کسب و کار ما را از رونق انداخته است و مدیران شهرداری مدام به ما وعده می‌دهند که با احیا این میدان و بالا رفتن ارزش افزوده زمین های محل و حضور گردشگران داخلی و خارجی کسب و کار ما رونق می‌یابد. اما اکنون که به زمان بهره برداری از حجره های میدان نزدیک می‌شویم شهرداری بر ای واگذاری این حجره ها بهای گزاف چندین میلیونی برای هر مترمربع از مساحت حجره ها مطالبه می کند که در حد توان مالی اکثر کسبه محل نیست.»
 

علاوه بر فرسایش فیزیکی که در اثر ازدحام جمعیت و ترافیک بر سازه های تاریخی میدان عتیق وارد می‌شود در زمانی که همه مسئولان شهری ادعا می‌کنند، برای گسترش صنعت گردشگری فعالیت های لازم را کرده اند. افت گردشگران خارجی و داخلی در سال گذشته بیانگر این واقعیت است که توسعه مناطق و مراکز تجاری در مجاورت پایگاه های تاریخی عملا مردم و گردشگران را از محیط فرهنگی و تاریخی دور می کند.
 
«شاهین سپنتا» فعال میراث فرهنگی در اصفهان می گوید: «اگر بپذیریم که مجموعه فعالیت های شهرداری برای ساخت میدان امام علی براستی برای احیا هویت میدان تاریخی دوره سلجوقی صورت گرفته است این پرسش پیش می آید که چرا مسئولان شهرداری همین دقت و حساسیت را درباره میدان صفوی نقش جهان از خود بروز نمی دهند.»
 
وی می افزاید:«چگونه می شود با هزینه سرسام آور یک میدان از بین رفته را مجددا بازسازی کرد اما در مقابل با اجرای پروژه های به ظاهر عمرانی همچون ارگ جهان نما بزرگترین لطمات را به حریم دولت خانه صفوی و میدان نقش جهان وارد آورد.»
 
نابودی میدان عتیق آیا فریب افکار عمومی است؟
بی گمان طرح ها و پروژه های کلان یک شهر متعلق به یک دوره زمانی یا مقطع مدیریت یک مدیر و نهاد شهری نیست اما رفتار مدیران شهری در افتتاح شتابزده پروژه های کلانی چون میدان امام علی نشان می دهد که به این مهم باور ندارند و می کوشند تا قبل از اتمام دوران مسئولیت خود به هر قیمتی که شده پروژه ناتمام را با حضور مسئولان کشوری افتتاح کنند.
 
سپنتا می گوید:«داستان افتتاح یکباره و چند باره پروژه های ناتمام طی سال‌های گذشته در موارد گوناگون تکرار شده است. اما به جاست چنانچه مسئولی در حد ریاست مجلس شورای اسلامی برای افتتاح پروژه‌ای دعوت می شود در صورت مشاهده ناتمام بودن پروژه از افتتاح سردستی و غیر اصولی آن خودداری کند و به شدت با این روند صرفا تبلیغاتی و غیرواقعی برخوردنکند. چون افتتاح پروژه های ناتمام به دور از صداقت و امانتداری مصداق فریب افکار عمومی به شمار می رود.»
 

به گفته او،افتتاح واقعی یک میدان تاریخی با چینش چند صد صندلی در میدان و دعوت از تعدادی مهمان بلند پایه صورت نمی گیرد، افتتاح واقعی یک میدان تاریخی پس از احیاء آن زمان صورت خواهد گرفت که همه ساز و کارهای لازم به نحوی اندیشیده شده باشند که عناصر مختلف شهری از کسبه تا مردم ساکن در محلات و گردشگران و مراکز علمی و دینی همه بتوانند در جای خود به عنوان بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی میدان عتیق نقش سازنده داشته باشند.
 
میدان عتیق به عنوان بخشی از یک بافت تاریخی زمانی به راستی احیا شده است که همه عناصر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و تاریخی آن بتوانند در یک ساختار منسجم و آزادانه به فعالیت خود ادامه بدهند.
 
حجره های خالی از کسبه، برگزاری نکردن نماز عید فطر درمیدان امام علی و نبود گردشگر نشان می دهد که برخلاف ادعاهای مطرح شده، این میدان هویت تاریخی ،فرهنگی و اجتماعی خود را بازنیافته است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه