سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سایه خانه‌های تاریخی از شهر اصفهان کوتاه می‌شود؟

یادمان

سایه خانه‌های تاریخی از شهر اصفهان کوتاه می‌شود؟

اگرچه اطلاعی از آمار دقیقی خانه‌های تاریخی اصفهان در دست نیست اما هر از گاهی خبر تخریب شبانه و حتی روزانه آن‌ها توسط مالکان خصوصی و یا در زمان اجرای پروژهای عمرانی شهر به گوش می‌رسد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Giftofvision - Luxury, Premium & Contemporary Shopping

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تخریب بخشی از تاریخ اصفهان در حالی ادامه دارد که در روزهای پایانی شورای سوم مقرر شده بود لایحه حمایت از این بناهای ارزشمند از سوی شهرداری به شورای شهر ارسال شود این در حالی است که رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان از ارسال لایحه حفظ خانه‌های تاریخی از طرف شهرداری به شورای شهر اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: از این لایحه اطلاعی ندارم اما می‌دانم که شهرداری علاقه‌مند به حفظ حرمت این بناها است.

عبدالرسول جانثاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان، اظهار کرد: شورای شهر اصفهان به سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تکلیف کرده است که به خانه‌های تاریخی توجه ویژه داشته باشد.


وی با بیان اینکه این نوع خانه‌ها یا به صورت خصوصی هستند و یا در اختیار میراث فرهنگی قرار دارند، افزود: برای آن بناهایی که در اختیار میراث فرهنگی قرار دارند با تعامل پیش می‌رویم و سعی می‌کنیم که هیچ‌گونه آسیبی نبینند و خانه‌هایی که به صورت خصوصی هستند یک شعاع میراثی برایشان تعیین کرده‌ایم که تمام کسانی که می‌خواهند پروانه ساخت و ساز بگیرند باید این شعاع را نسبت به آن ملک تاریخی رعایت کنند.
رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: خانه‌های تاریخی که در اختیار میراث فرهنگی است یا ثبت ملی شده یا هنوز به ثبت نرسیده است و خود این ارگان برای این خانه‌ها شعاع مشخصی تعیین کرده و شهرداری نیز هنگام صادر کردن پروانه باید آن شعاع را رعایت کند.

جانثاری درباره سیاست شهرداری در قبال خانه‌های تاریخی اظهار کرد: شهرداری علاقمند است که حرمت این بناها حفظ شود و سایه این خانه‌ها از شهر اصفهان کوتاه نشود، البته شهرداری برای حفظ این بناها گام برمی‌دارد چرا که در برخی مواقع مردم شاکی هستند و شهرداری را تحت فشار قرار می‌دهند یا از این ارگان شکایت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لایحه‌ای برای حفظ خانه‌های تاریخی از طرف شهرداری به شورای شهر ارسال شده است، گفت: تا آنجایی که من خبر دارم تاکنون چنین لایحه‌ای ارسال نشده است، اما چون این لایحه جزء پروژه‌های بزرگ نیست، کمیسیون امور اقتصادی باید در خصوص آن صحبت کند.

‌رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در شورای چهارم تلاش می‌شود تا با یک رویکرد فنی و سریع، سیما و منظر شهری در خور شان شهر اصفهان شود و به همین منظور هنگام صدور پروانه‌های ساخت به هیچ عنوان با ساخت‌هایی که مغایر با منظر شهری اصفهان باشند موافقت نمی‌شود.

جانثاری اضافه کرد: نمای بناهای قدیمی شهر اصفهان اغلب آجری است و برای نمای ساختمان‌های جدید نیز باید از مصالحی مانند آجر، کامپوزیت و یا چوب استفاده شود و به هیچ وجه به نماهای رومی یا نئو کلاسیک اجازه کار داده نمی‌شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم در این دوره از شورای شهر اصفهان سنگ بنای تمدن جدید و شاخص شهرهای ایران در اصفهان به وجود بیاید و اصفهان در شهرسازی و معماری هم بتواند پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی باشد و از این نظر نیز پایتخت بودن خود را به رخ همه بکشد.


رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در بحث‌های معماری و شهرسازی، متاسفانه اختلاف سلیقه زیاد است و این بحث‌ها باید به کانون‌های کارشناسی برود. عقیده دارم آنچه در پروژه‌های شهرداری انجام می‌شود باید بر اساس ضوابط انجام شود و سیما و منظر شهری را هم در نظر گیرد.


هم‌چنین سید کریم داوودی، رییس کمیسیون امور اقتصادی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه امسال لایحه‌ای از سوی شهرداری برای حمایت از خانه‌های تاریخی ارسال نشده است، گفت: لایحه‌ای در روزهای پایانی شورای گذشته در خصوص خانه‌های تاریخی به شورای شهر آمد که بر اساس آن خانه‌های تاریخی بدون پرداخت عوارض و تراکم می‌توانند به اماکنی مانند رستوران تبدیل شوند.


سید کریم داوودی اظهار کرد: در این لایحه آمده است برای حفظ تمام ساختمان‌ها با ارزش تاریخی اعم از مسکونی، حمام و میراثی به شرط صرفه اقتصادی می‌توانند به چایخانه، اقامتگاه توریستی و یا رستوران تبدیل شوند و شهرداری هیچگونه هزینه‌ای از مالکان آن‌ها دریافت نمی‌کند.


وی اضافه کرد: اگر مالک بخواهد جهت تکمیل ساختمان این بنای تاریخی نیز ساختمان نو و یا جدیدی هم در کنار آن بسازد هیچ‌گونه هزینه تراکمی از مالک گرفته نمی‌شود، اما احداث بنای جدید مشروط به حفظ و نگه‌داری از بنای تاریخی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه