سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دومین گورستان بزرگ جهان اسلام بی‌دفاع مانده است!

یادمان

دومین گورستان بزرگ جهان اسلام بی‌دفاع مانده است!

یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: تخت فولاد یک مجموعه تاریخی و میراثی است که بزرگترین مشکل آن قرار گرفتن زیر نظر شهرداری اصفهان است، زیرا متاسفانه میراث فرهنگی بودجه‌ای برای نگهداری از این مجموعه ندارد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - gray nike sneakers dual fusion

مجتبی کنعانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: منطقه تخت فولاد در نظر مردم اصفهان منطقه‌ای مقدس است و حتی عده‌ای نقطه هویت شهر را به تخت فولاد نسبت می‌دهند.


وی افزود: مصلی به دلیل همین تقدس و مورد توجه بودن در این مکان احداث شد، اما نمی‌توان گفت که مکان احداث مصلی تاریخی نیست و یا در منطقه میراثی قرار ندارد، این منطقه دومین گورستان بزرگ جهان اسلام است و مطمئنا از لحاظ تاریخی یکی از برجسته‌ترین مکان‌های اصفهان محسوب می‌شود.


این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: افرادی که اعتقاد دارند تخت فولاد تاریخی نیست و مناطق مجاور آن نمی‌تواند میراثی باشد می‌توانند به تاریخ‌های حک شده بر روی برخی از تخت سنگ‌ها نگاهی بیندازند. شاید این آسان‌ترین راه برای اثبات تاریخی بودن منطقه است، هیچ فردی نمی‌تواند منکر تاریخی بودن تخت فولاد شود.


دیدگاه مسؤلان نسبت به تخت فولاد بهره‌بردارانه است


کنعانی تاکید کرد: متاسفانه میراث فرهنگی به دلیل نبود بودجه برای نگهداری، هیچ‌گونه دخالت و نظارتی در این مجموعه ندارد و مدیریت تخت فولاد بر عهده شهرداری است و این ارگان حتی خود را مالک آن می‌داند و این یک ضعف در قبال اثری مانند تخت فولاد است.


وی با بیان اینکه تا زمانی که دیدگاه مسؤلان گرداننده‌ تخت فولاد بهره‌بردارانه باشد بهبودی در وضعیت این مجموعه حاصل نمی‌شود، تصریح کرد: شهرداری بی‌دلیل روی جایی دست نمی‌گذارد، برای این مجموعه هزینه می‌کند تا به همه نشان دهد که صاحب خانه است و به تدریج شروع به کوچک کردن زمین‌های تخت فولاد می‌کند.


این کارشناس میراث فرهنگی اظهار کرد: اقتضای شهرداری این است که زمین‌ها را تملک و از آن‌ها استفاده کند؛ زمین‌های تخت فولاد نیز امروز ارزش قابل توجهی دارد پس دور از انتظار نیست که تا چند سال آینده تنها چند مقبره از تخت فولاد باقی بماند و سایر قسمت‌های آن به پارک و ساختمان تبدیل شود.


میراث اصفهان دلسوز ندارد


کنعانی، راه برون رفت تخت فولاد از این شرایط را داشتن یک اداره کل میراث فرهنگی قوی دانست و افزود: میراث و مدیران میراث فرهنگی اصفهان باید قوی باشند و باید اینقدر قدرت داشته باشند که بتوانند از یک چنین مجموعه عظیمی دفاع کنند و این پتانسیل را هم دارند، اما تاکنون دفاع نکرده‌اند، البته نخواسته‌اند که دفاع کنند.


وی اضافه کرد: تا هنگامی که میراث فرهنگی مدیریت تخت فولاد را به دست نگیرد، شرایط این مجموعه هر روز بدتر خواهد شد و این امر طبیعی است. متاسفانه یک دلسوز در میراث فرهنگی اصفهان نیست و کسی علاقه‌ای ندارد به این قضیه وارد شود.


این کارشناس میراث فرهنگی گفت: متاسفانه مشکل بزرگ دیگر تخت فولاد که میراث فرهنگی به آن ورود نمی‌کند قانون است، چراکه این منطقه از نظر قانونی و مالی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و میراث فرهنگی چنین بودجه هنگفتی ندارد.


زنده کردن ارزش‌ها تخت فولاد را حفظ می‌کند


کنعانی با اشاره به کمیسیون ماده پنج، گفت: در کمیسیون ماده پنج، کارشناسان مانند یک میدان جنگ بر سر مناطق شهری می‌جنگند و مدت‌ها است که جنگجویان میراث فرهنگی در این میدان خسته شده‌اند و تغییر کاربری‌ها در مسیر توسعه آغاز شده است و همان طور که حمام خسرو‌آقا تخریب شد تخریب تخت فولاد نیز دور از ذهن نیست.


وی ادامه داد: یکی از راه‌کارهای اساسی برای مقابله با تخریب تخت فولاد این است که ارزش این محدوده تاریخی به مردم شناسانده شود و مردم این منطقه را ارزشمند محسوب کنند؛ اگر پیوند مردم با این منطقه برقرار شود خود مردم جلوی خطرات بزرگ را خواهند گرفت و امیدوارم حداقل میراث، بودجه چنین کاری را داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه