سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خرابی و ویرانی خانه پدر نی نوازی ایران

یادمان

خرابی و ویرانی خانه پدر نی نوازی ایران

خانه «موتسارت» موزه ادوات موسیقی و لوازم شخصی این آهنگساز شده است و درآمدزایی قابل توجهی دارد. حال اگر بخواهیم خانه نیمه‌مخروبه نایب اسدالله اصفهانی را با خانه «موتسارت» و «بتهوون» مقایسه کنیم، می‌توان وضعیت آن را بسیار اسفناک دانست.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Footwear NIKE - nike air zoom super bad ii white gold 41mm - Sneakers - DialadogwashShops - W Air Max 2090 CT190 700 Barely Volt/Black/Atomic Pink - Low shoes , Women's shoes

خانه نایب اسدالله، نوازنده نامدار نی در دوره ناصری در وضعیتی اسفناک و نامناسب قرار دارد و نهادهای مسئول به آن بی‌توجهند.

ایسنا در گزارشی که از این بنا در شهر اصفهان داده است، نسبت به بی‌اعتنایی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی به این بنای تاریخی و ثبت شده انتقاد کرد.

بنایی که سال‌ها صدای پرطنین ساز «پدر نی ایران» در میان دیوارهای آن به اوج می‌رسید، حالا در تنهایی هر روز فرسوده‌تر می‌شود.

خانه نایب اسدالله اصفهانی پدر نی ایران در خیابان چهارباغ خواجو و نزدیک «مکینه خواجو» در حالی هر روز بیشتر آسیب می‌بیند که مالک آن به این بنای تاریخی بی‌توجه است و تیرآهن‌های حائل‌شده روی کمر دیوارها، تنها محافظ این بنای باارزش و تاریخی‌اند.

سخنگوی ائتلاف ملی حامیان میراث فرهنگی درباره‌ی وضعیت این خانه، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: این خانه از سال‌ها پیش در تملک بانک سپه اصفهان بود، تا این‌که درپی بی‌توجهی مالک، با تلاش تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان، در سال 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید،. این در حالی است که بعد از 10 سال، اکنون بخش‌های زیادی از این بنا در حال تخریب است و حتا کاهگل و بخشی از دیوارهای آن فروریخته است.

علیرضا روحانی ادامه داد: در سال‌های گذشته، تعدادی از دوست‌داران میراث فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های این بنای ارزشمند و فرهنگی، پیشنهاد تبدیل کردن آن به موزه موسیقی اصفهان یا ساخت تندیس نایب اسدالله اصفهانی را مطرح کردند تا شخصیت پدر نی ایران ناشناخته نماند.

 وی با بیان این‌که هیچ رسیدگی‌ای از سوی بانک سپه یا اداره‌ی میراث فرهنگی اصفهان به این خانه تاریخی نمی‌شود، اظهار کرد: هرچند این بنای قاجاری، معماری یا تزیینات خاصی ندارد، ولی به‌دلیل سکونت استاد نایب اسدالله اصفهانی به‌عنوان پدر نی ایران در این خانه، باید به آن رسیدگی کرد. این بنا را با خانه موزه‌ی «موتسارت» در اتریش و خانه موزه «بتهوون» در شهر بن آلمان می‌توان مقایسه کرد.

او اضافه کرد: خانه «موتسارت» موزه ادوات موسیقی و لوازم شخصی این آهنگساز شده است و درآمدزایی قابل توجهی دارد. حال اگر بخواهیم خانه نیمه‌مخروبه نایب اسدالله اصفهانی را با خانه «موتسارت» و «بتهوون» مقایسه کنیم، می‌توان وضعیت آن را بسیار اسفناک دانست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه