سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گزارش ویژه: تخریب ساباط خانه نواب

یادمان

گزارش ویژه: تخریب ساباط خانه نواب

برگرفته از تارنگار ایران نامه

تخریب بخشی از خانه تاریخی نواب توسط مردم با سکوت مسئولان

ایران‌نامه: بخشی از خانه تاریخی نواب در اصفهان، در روز روشن و در برابر چشمان ماموران دولتی، توسط اهالی ناآگاه محل تخریب شد. یکی از آثار تاریخی و قدیمی نصف جهان که در محدوده بافت تاریخی مرکز شهر قرار دارد، به خانه نواب مشهور است. این خانه که در ضلع جنوبی خیابان ابن سینا و در ابتدای کوچه مسجد آقانور واقع شده با قدمتی صفوی – قاجاری در سال 1384 خورشیدی به شماره 12124، در فهرست آثار تاریخی ثبت شده است. خانه نواب در ضلع جنوبی خیابان ابن سینا دقیقاً در دهانه ورودی کوچه مسجد آقانور دارای ساباطی نه چندان عریض با اتاق فرواری در قسمت فوقانی بود که این بخش از گذر را از دیگر قسمت‌های کوچه متمایز نشان می داد. 

ولی از چند سال پیش اهالی محل به دلیل مشکلاتی که در رابطه با این ساباط برای آنها پیش آمده بود، به مسئولان شهرداری گلایه‌مند بودند اما برای حل مشکلات آن‌ها اقدامی انجام نمی شد. به گفته آنها دهانه تنگ ساباط مذکور به هنگام همزمانی رفت و آمد عابران پیاده با وسایل نقلیه کوچک و بزرگ باعث کندی در رفت و آمد و تصادفات و حوادث بی شماری شده بود. در عین حال متروک ماندن خانه مجاور به حالت نیمه مخروبه و جمع شدن اوباش درآن محدوده از دیگر دلایل آزردگی مردم به شمار می‌رفت و گزارش‌ها و شکایت‌های فراوان مردم به سازمان‌های مربوط نیز هیچ گونه تغییری در بهبودی وضع موجود ایجاد نکرد.

 سرانجام مردم به ستوه آمده محل در اقدام ناگهانی و خودسرانه در روز پنج شنبه 13 آبان ماه سال جاری در حضور مأموران سازمان‌های مسئول، ابتدا ساباط و اتاق فوقانی آن را تخریب کردند، سپس در فردای همان روز یعنی جمعه 14 آبان ماه، آوارهای باقی‌مانده از این تخریب را با لودر  جمع نمودند.

به راستی اگر مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی در اقدامی به هنگام، به دغدغه خاطر مردم رسیدگی می‌کردند و  اهالی محترم این خیابان به‌ جای تخریب راه حل مناسب‌تری برای حل مشکلات خود می‌یافتند، اکنون شاهد تخریب این بخش از خانه تاریخی نواب نبودیم. 

گفتنی است که در معماری ایرانی، «ساباط» به گذر یا کوچه تاق دار گفته می‌شود و منظور از «فروار» اتاق بالای سردر ورودی خانه می‌باشد. 

به گزارش تصویری از صحنه‌های تخریب و آواربرداری خانه نواب که توسط دوربین مخفی همکار خبرنگارمان در هنگامه‌ای که با تهیه هرگونه عکس، فیلم  و گزارش از این تخریب توسط مردم و ماموران ممانعت به عمل می‌آمد، توجه فرمایید: 

 

  

 

 

 

  

  

تخریب و آواربرداری خانه نواب

 

  

  

ساباط خانه نواب پیش از تخریب 

 

ساباط خانه نواب پس از تخریب به تلی از خاک تبدیل شد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه