سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فرو ریختن کتیبه اسماء الهی در خیابان - بی توجهی سازمان میراث فرهنگی به مدرسه چهارباغ

یادمان

فرو ریختن کتیبه اسماء الهی در خیابان - بی توجهی سازمان میراث فرهنگی به مدرسه چهارباغ

خبرگزاری مهر: کتیبه های سر در ورودی مدرسه چهارباغ در اثر بی توجهی دستگاه‌های متولی در حال فرو ریختن است و متاسفانه مورد بی مهری مسئولان مربوطه قرار گرفته است.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | New Balance 530 Lifestyle Unisex Beyaz Spor Ayakkabı Kadin Spor Ayakkabı & Sneaker 4127850 , Network-presidentsShops

به گزارش خبرنگار مهر، مدرسه تاریخی چهارباغ آخرین بنای باشکوه دوران صفوی در اصفهان است که برای تدریس به طلاب علوم دینی در زمان شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی، از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری قمری ساخته شده و همچنان نیز این مدرسه همین کاربرد را دارد.

عبور مترو از حاشیه مدرسه چهارباغ یکی از بزرگترین مسائلی بود که پس از علنی شدن موضوع این امر بسیاری را نگران کرد، فرو ریختن گنبد این مدرسه تاریخی، برداشتن دیوار حجره‌ها و .... از جمله رنجش‌هایی است که این مدرسه تاریخی در چند سال اخیر شاهد بود.

اکنون نیز فرو ریختن بخشی از کاشی‌های سر در ورودی این بنای زیبای تاریخی موضوعی است که حتی نگرانی متولیان این مدرسه را به همراه داشته و این موضوع سبب شده است که آنها با هزینه شخصی خود این بنا را مرمت کنند.

در این خصوص مدیر اجرایی مدرسه تاریخی چهارباغ به خبرنگار مهر گفت: نزدیک به سه سال است که به دنبال مرمت کاشی‌های سردر ورودی مدرسه تاریخی چهارباغ هستیم چرا که علاوه بر ارزش تاریخی این کاشی‌ها احتمال فرو ریختن آن بر سر عابران پیاده نیز وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مجید کریمی ادامه داد: متاسفانه در این مدت نه تنها سازمان میراث فرهنگی اجازه مرمت این قسمت را به ما نداده است بلکه آنها خودشان نیز هیچ گونه همتی برای مرمت این قسمت انجام نداده‌اند و تنها مدت دو سال است که داربستهایی در این قسمت نصب شده است.

وی ادامه داد: واقعا این سوال مطرح است که اگر میراث فرهنگی میراث است چرا رسیدگی به بناهای تاریخی را دنبال نمی‌کند و در واقع آنها از چه چیزی حفاظت می‌کنند.

کریمی در ادامه بیان داشت: سازمان میراث فرهنگی تا کنون در مدرسه چهارباغ اصفهان گنبد آن را مرمت کرده که آن نیز در شان این بنای زیبا نیست و به نوعی این مرمت دو رنگی انجام شده است.

بجای مرمت‌گر کارمند زیاد می‌کنند

مدیر اجرایی مدرسه تاریخی چهارباغ ادامه داد: به جای اینکه در سازمان میراث فرهنگی کارگران مرمت کار زیاد شود آنها کارمند زیاد می‌کنند و ورق بازی‌ها بیشتر می‌شود و اکنون واقعا جای نگرانی است که کاشی‌های دوره صفوی در این بنای زیبای تاریخی در حال فرو ریختن است و هیچ دلسوزی ندارد.

کریمی در خصوص ابعاد فرو ریختن کاشی‌های سر در ورودی بیان داشت: در حال حاضر تعدادی از کاشی ها فرو ریخته است یک کتیبه نیز در این قسمت وجود داشت که مربوط به اسماء الهی بود اما در اثر بی توجهی این کاشی‌های زیبای معرق در چند روز اخیر فرو ریخته است.

ممانعت میراث از مرمت مدرسه چهارباغ

وی بیان داشت: آنها مرمت گنبد مدرسه را درست انجام ندادند و بدنامی آن به نام حوزه علمیه تمام شد و اکنون که قرار است مرمت کاشی‌های زیرین گنبد و کف توسط ما انجام شود آنها از انجام آن نیز ممانعت می‌کنند.

کریمی در ادامه با بیان اینکه من از سال 1376 تا کنون در این مدرسه هستم اما شاهد هیچ مرمتی از جانب میراث فرهنگی نبوده‌ام به جزء گنبد مدرسه بیان داشت: گردشگران خارجی وقتی از مدرسه تاریخی چهارباغ دیدن می‌کنند برایشان جای سوال است که چرا مرمتی در اینجا انجام نمی‌شود و از این موضوع انتقاد می‌کنند.

مدیر اجرایی مدرسه تاریخی چهارباغ در بخش پایانی سخنان خود تائید کرد: میراث فرهنگی اصفهان نیازمند دلسوز است چنانچه اکنون تعداد زیادی از کاشی‌های داخل مدرسه نیز طبله کرده و حتی سنگ بزرگی نیز در قسمت ورودی این مدرسه در حال ریزش است که می‌تواند برای عابران پیاده مشکل ایجاد کند اما توجهی به آن نمی‌شود.

در همین خصوص یک مرمت‌گر و کاشی‌کار در خصوص وضعیت کاشی‌های مدرسه چهارباغ به خبرنگار مهر گفت: یکسری از کاشی‌های کف گنبد تخریب شده بود که شخصا یک نمونه از آن را برده و پس از بررسی های لازم تلاش نمودم تا نمونه‌ای مشابه و کاشی‌هایی با همان رنگ را بسازم.

حسن مقضی بیان داشت: با وجودی که وقت زیادی برای این موضوع گذاشتم و کاشی‌های لازم توسط مسئولین مدرسه چهارباغ ساخته شد و قرار بر این بود تا مرمت‌گران متخصص این نصب آن را دنبال کنند اما اکنون سازمان میراث فرهنگی از این کار نیز ممانعت می‌کند و این کار متوقف شده است.

وی بیان داشت: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی نه اجازه مرمت در این مدرسه را می‌دهد و نه آن را مرمت می‌کند و در حال حاضر کاشی‌های داخل مدرسه در حال فرو ریختن است.

مقضی که پدرانش نیز در این عرصه فعالیت داشته‌اند و حتی مرمت مدرسه چهارباغ را نیز دنبال می‌کرده بیان داشت: اکنون معرق‌های سر در ورودی این مدرسه نیز در حال فرو ریختن است و هر روز صبح که از اینجا گذر می‌کنم نگران تر از روز گذشته به این بنای زیبای تاریخی می‌نگرم.

میراث اصفهان راهی سطل‌های زباله می‌شود

این مرمت‌گر بیان داشت: من به چشم مشاهده کرده‌ام که کاشی‌ای سر در ورودی مدرسه چهارباغ فرو ریخته است و رفته‌گران با جارو مشغول جمع‌آوری این میراث چند صد ساله اصفهان هستند تا این میراث راهی سطل‌های زباله شود.

مقضی همچنین در خصوص فرو ریختن کتیبه اسماء الهی نیز به مهر گفت: در چند هفته اخیر این کتیبه فرو ریخته است.

...........

گزارش: محمد قاسمی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه