سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اعتراض به ساخت هتل در حریم آتشگاه

یادمان

اعتراض به ساخت هتل در حریم آتشگاه

برگرفته از تارنگار ايران نامه

 

اعتراض دوستداران اصفهان به

ساخت هتل در حریم درجه یک آتشگاه و بیشه ناژوان

ساخت هتل در حریم درجه یک آتشگاه اصفهان و بیشه ناژوان، تخریب منظر فرهنگی و طبیعی قدیمی‌ترین‌ اثر تاریخی اصفهان را به دنبال خواهد داشت. به گزارش برنا‌نیوز و هنر‌نیوز، انجمن دوستداران اصفهان در نامه‌ای که به تازگی خطاب به ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان، نوشته است با تاکید بر این مطلب، نسبت به اثرات منفی ساخت «هتل آتشگاه» در حریم درجه یک آْتشگاه ابراز نگرانی کرده است. شاهین سپنتا از اعضای این انجمن درمورد محتوای نامه مذکور درباره ساخت هتل در حریم آتشگاه گفت: اطلاع یافتیم که اخیرا موضوع تغییر کاربری یک قطعه زمین دربرگیرنده خانه‌ای قدیمی مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی در بیشه ناژوان درست در مقابل کوه آتشگاه جهت احداث یک مجموعه اقامتی در حریم درجه یک محوطه تاریخی آتشگاه مطرح و اجرای آن در دست پیگیری است و از آنجا که آتشگاه کهن‌ترین اثر باستانی اصفهان است و طبق اصول نباید هیچ‌گونه ساخت و ساز جدیدی در این محوطه صورت گیرد، انجمن دوستداران اصفهان با ارسال نامه‌ای به استاندار اصفهان، اداره کل میراث فرهنگی استان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان، خواستار جلوگیری از این اقدام غیر اصولی شده است.

عضو انجمن دوستداران اصفهان افزود: از سوی دیگر مکان مورد نظر در محدوده بیشه ناژوان یعنی ریه تنفسی شهر اصفهان نیز قرار دارد که حفظ و تقویت سبزینگی آن برای نجات دومین شهر آلوده کشور حیاتی است.

وی گفت: اگرچه اصفهان از لحاظ امکانات اقامتی-گردشری بضاعت لازم را ندارد و امکانات آن به هیچ وجه جوابگوی نیاز گردشگران داخلی و خارجی نیست و گسترش اقامتگاه‌های گردشگری ضروری می‌نماید اما احداث هتل در حریم درجه یک میراث تاریخی و طبیعی تبعات منفی بسیاری خواهد داشت که در دراز مدت لطمات اساسی به گردشگری در اصفهان وارد خواهد آورد.

سپنتا در ادامه به تبعات منفی ساخت هتل در بیشه ناژوان و در حریم آتشگاه اشاره نمود و گفت: دوستداران اصفهان در این نامه که با امضای دکتر سیروس شفقی دبیر انجمن منتشر شده است تاکید کرده‌اند که صدور مجوز ساخت هتل در محوطه مزبور موجب افزایش تقاضا برای گسترش ساخت و ساز در بیشه ناژوان و تخریب باغ‌های مرغوب و با ارزش آن خواهد شد و همچنین چشم انداز سرسبز و بکر پیرامون محوطه باستانی آتشگاه به دنبال ساخت بناهای مرتفع و ناهماهنگ تخریب خواهد شد.

انجمن دوستداران اصفهان در پایان این نامه خواستار شده است که طرح ساخت هتل در حریم درجه یک آتشگاه مورد بازبینی قرار گرفته و سرمایه‌گذاری مربوط به نقاط مناسب دیگری هدایت شود.

گفتنی است که آتشگاه اصفهان بنایی خشتی مربوط به دوره پیش از اسلام بر فراز کوهی به همین نام، در 8 کیلومتری غرب اصفهان در مسیر اصفهان به شهر نجف‌آباد و در نزدیکی منارجنبان واقع است و از فراز آن زیباترین چشم انداز کرانه‌های زاینده رود و بیشه ناژوان و باغ‌های سرسبز اطراف را می‌توان دید. 

بیشه ناژوان نیز محدوده‌ای نزدیک به یک‌هزار و 200 هکتار در منطقه شمال‌غربی اصفهان در حاشیه زاینده‌رود است که زمین‌های کشاورزی و باغ‌های وسیعی را دربرگرفته است. محدوده طبیعی ناژوان از سمت غرب به کوه آتشگاه و از شمال به منارجنبان منتهی می شود و 10 رشته مادی در شمال و جنوب پارک طبیعی ناژوان در جریان است.  

   

                                         چشم انداز آتشگاه در کنار زاینده رود  

    

       عکس هوایی موقعیت کوه آتشگاه و محل ساخت هتل ( دایره نارنجی)- برگرفته از گوگل

  

               دایره بزرگ‌تر حریم درجه یک آتشگاه / دایره کوچک‌تر زمین ساخت هتل 

  

                                      زمین محل ساخت هتل از فراز آتشگاه 

     

                                       کوه آتشگاه از درون زمین ساخت هتل 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه