سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان طالخونچه، رها شده در انبوه آثار باستانی اصفهان

یادمان

طالخونچه، رها شده در انبوه آثار باستانی اصفهان

برگرفته از همشهری آنلاین

 

از قدیم اصفهان به «نصف جهان» مشهور بوده است. دلیل این لقب برای اصفهان حضور 6هزار اثر تاریخی قدیمی در شهر و استان اصفهان است اما در گوشه‌و‌کنار این استان، بناهای تاریخی‌ای هست که به‌دلیل توجه نکردن مسئولان سازمان میراث فرهنگی، مورد کندوکاو حفاران غیرمجاز قرار گرفته است.

یکی از این مکان‌ها شهر تاریخی طالخونچه در ۱۲۰کیلومتری مرکز استان اصفهان و در منطقه مبارکه است. این شهر با قدمتی هزارساله آثار تاریخی دوره‌های گوناگونی را در خود جای داده که شامل مساجدی با معماری دوره صفویه، قلعه سردار یاوری، قلعه ابراهیم‌خان، مسجد خیبر و اماکن تاریخی دیگری است که به‌دلیل عدم رسیدگی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، توسط افراد ناشناس برای به دست آوردن اشیای قدیمی، دیوار‌ها، چهارچوب در‌ها، تاقچه‌ها و... واحد‌های مسکونی با تاریخچه کهن تخریب شده‌اند.

حسین احمدی، شهردار شهر طالخونچه در این‌باره می‌گوید: شهر طالخونچه بناهای تاریخی بسیار زیادی دارد، اما متاسفانه مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان به این شهر تاریخی توجهی ندارند.وی می‌افزاید: بیشتر بنا‌های تاریخی شهر طالخونچه در مالکیت اشخاص است و آن  طور که باید نیز نمی‌توان نظارت داشت.به گفته شهردار طالخونچه نامه‌نگاری‌های بسیار زیادی با اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان برای توجه ویژه به بنا‌های تاریخی انجام شده که متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. محمود غفوری یکی از جوانان شهر طالخونچه می‌گوید: به‌تازگی چند دیگ، سینی و لوازم خانگی تاریخی از یکی از قلعه‌های این شهر به سرقت رفته است.

وی می‌افزاید: به‌عنوان یک شهروند طالخونچه‌ای که دوستدار میراث فرهنگی هستم، برای احداث مکانی برای موزه شهرمان تلاش‌های بسیاری انجام داده‌ام تا بتوان وسایل باستانی و تاریخی را که در مکان‌های مختلف شهر رها شده‌اند و هرازگاهی مورد تعرض افراد غیربومی قرار می‌گیرند، جمع‌آوری کرده و از آنها نگهداری شود، اما متاسفانه مسئولان آن طور که باید همکاری نمی‌کنند و مکان‌های تاریخی این شهر هم روزبه‌روز در حال از بین رفتن هستند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه چرا در بیشتر منازل مسکونی که تاریخچه زیادی دارد حفاری‌هایی صورت گرفته است، می‌گوید: افرادی با دستگاه گنج‌یاب به این خانه‌های خالی از سکنه که قدمت تاریخی زیادی دارند، مراجعه و اقدام به پیداکردن اشیای تاریخی می‌کنند.

احسان منصوری مبارکه نیز یکی دیگر از جوانان دوستدار میراث فرهنگی این شهر است که می‌گوید: هر کسی که به این خانه‌های تاریخی بیاید فکر می‌کند در اینجا زلزله آمده است، درصورتی که با دست خودمان داریم این مکان‌ها را از بین می‌بریم.وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه دلیل بی‌توجهی مسئولان میراث‌فرهنگی استان به بناهای تاریخی این شهر چیست، می‌گوید: فکر می‌کنم آنقدر مکان‌های تاریخی در این استان زیاد است که میراث فرهنگی توان رسیدگی به همه آنها را ندارد.

اکبر رحیمیان یکی دیگر از دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان کمبود نیروی انسانی برای نظارت، عدم بودجه مناسب برای بازسازی و نگهداری بناهای تاریخی و پیچ‌و‌خم‌های اداری را مهم‌ترین دلایل بی‌توجهی به بناهای تاریخی می‌داند و می‌گوید: کاخ چهلستون و عالی‌قاپو در استان اصفهان شاید مورد حفاری از سوی متخلفان قرار نگیرند، اما افرادی اقدام به نوشتن یادگاری روی این مکان‌ها می‌کنند.وی می‌افزاید: مکان‌های تاریخی گوناگونی در سطح استان وجود دارد اما رهاشدن آنها،فرصت را برای متخلفان به‌وجود آورده است تا اقدام به حفاری کنند.

این دوستدار میراث فرهنگی یادآور می‌شود: نصب دوربین مداربسته و گماردن نگهبان در این بناها که ثبت میراث نیز شده‌اند باعث کاهش تخلف‌ها خواهد شد، چراکه در بعضی از بنا‌ها به قدری حفاری شده است که گویا چند سالی اصلا کسی به این مکان‌ها مراجعه نکرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه