سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان همه‌ پایه‌های کاخ «جهان‌نما» کشف شدند

یادمان

همه‌ پایه‌های کاخ «جهان‌نما» کشف شدند

به گزارش ایسنا، علی شجاعی اصفهانی - سرپرست هیأت کاوش - با تاکید بر این که با یافته‌های جدید می‌توان با اطمینان از ابعاد کاخ و چگونگی ساخت آن صحبت کرد، افزود: در جنوب کاخ نیز نخستین حوض خیابان چهارباغ از دوره صفویه نمایان شد و در شمال کاخ بخش‌هایی از دیواری به دست آمد که می‌توان آن را مرتبط با ورودی دولتخانه صفوی «راه بسته شاهی» دانست.

این باستان‌شناس گفت: در میراث مکتوب اعم از متون تاریخی و نقشه‌های قدیمی از چنین آثاری صحبت شده بود که یافته‌های جدید توانست محل دقیق و جزییات مهمی از آن‌ها را برای ما آشکار کند.

به گفته‌ی او، شواهد به دست آمده امکان تصحیح گفته‌های پیشین در رابطه با این آثار را فراهم کرده و در شناخت دقیق‌تر و تخمین دیگر آثار دولت‌خانه و خیابان چهارباغ کمک قابل توجهی به اصفهان‌شناسان و صفوی‌شناسان خواهد کرد.

وی با بیان این نکته که اگرچه تخریب‌های صورت گرفته توسط «ظل‌السلطان» در دوره قاجار و بی‌توجهی‌های که پس از آن به این محوطه ارزشمند شده آسیب‌های جبران ناپذیری بر آثار وارد کرده است، اما خوشبختانه همچنان می‌توان فهم خوبی از آثار صفوی به دست آورد.

شجاعی بیان کرد: براساس شواهد به دست آمده طول شمالی- جنوبی کاخ جهان‌نما 17.5 متر بوده و بخش‌هایی از محدوده شرقی- غربی کاخ همچنان در زیر آسفالت دو طرف خیابان باقی مانده است.

این باستان‌شناس با اشاره به مشخص شدن پایه‌های کاخ نیز اظهار کرد: تیم کاوش شواهدی از آثار قبل از دوره صفوی، اعم از منقول و غیرمنقول نیز به دست آورد که در مشخص کردن وضعیت شهر اصفهان در بیرون از دیوارهای شهر دارای اهمیت است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که با گسترش شهر در دوره صفویه کاخ جهان‌نما و خیابان چهارباغ در خارج از شهر قدیم ساخته شده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان و سرپرست هیأت کاوش در محدوده دروازه دولت و چهارباغ اصفهان درباره‌ی حوض کشف شده در این محوطه متعلق به دوره‌ی صفوی در این محدوده نیز توضیح داد: حوض به دست آمده در جنوب کاخ نیز یکی از 7 یا 8 حوضی است که در سراسر خیابان، از جهان‌نما تا سی و سه پل، توسط شاه عباس صفوی ساخته شده بود. آب جاری در نهر میان چهارباغ پس از ورود به این حوض از طریق کانالی که از زیر بخش‌هایی از کاخ عبور می‌کرد به خارج از خیابان چهارباغ منتقل می‌شده است.

به گفته‌ او، بنابر مستندات تاریخی «باروی قدیم شهر»، مربوط به دوره دیلمی، در راستای خیابان باغ گلدسته امروز ساخته شده بود که در دوره صفوی نیز یکی از مسیرهای ورود به دولت‌خانه در کنار آن بوده است.

وی افزود: با کاوش‌های صورت گرفته در قسمت شمالی کاخ جهان‌نما دیواری مورب و هم زاویه با خیابان باغ گلدسته نمایان شد که می‌تواند بخشی از دیوار مربوط به «راه بسته شاهی» بوده یا شواهدی را از باروی شهر اصفهان در قبل از دوره صفوی برای ما آشکار کند.

شجاعی در ادامه با تاکید بر لزوم مطالعه بیشتر و گسترش محوطه‌ی کاوش گسترده در این محوطه با هدف فهم دقیق این اثر، درباره‌ی ادامه‌ی مطالعات در این محوطه‌ی تاریخی نیزبیان کرد: بر اساس توافق‌های صورت گرفته قرار است که کاوش‌ها گسترش یابد و همه‌ی بخش‌های کاخ از زیر خاک خارج شود.

او اضافه کرد: به این ترتیب یکی از آثار ارزشمند مربوط به دوره صفوی به‌عنوان یک نماد شهری در طراحی شهر و ورودی خیابان چهارباغ مورد استفاده قرار گیرد و ارزش‌های تاریخی، فرهنگی «شهر موزه اصفهان» را تقویت کند که سرانجام مطلوب چنین امر مهمی نگاه فرهنگی همه‌ی مقام‌های شهر را به شهر فرهنگ‌ساز اصفهان طلب می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه