سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بار دیگر میراث جهانی اصفهان تهدید می‌شود؛ احداث خیابانی موازی با میدان نقش جهان در غیاب قائم مقام میراث فرهنگی

یادمان

بار دیگر میراث جهانی اصفهان تهدید می‌شود؛ احداث خیابانی موازی با میدان نقش جهان در غیاب قائم مقام میراث فرهنگی

احداث خیابانی نزدیک مسجد شیخ لطف الله و موازی با میدان نقش جهان به عرض ۱۶ متر توسط مدیریت شهری دوباره در دستور کار قرار گرفت این درحالی است که پیش از این موضوع احداث این خیابان توسط مهدی حجت، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی پیگیری شد و حتا دستور توقف عملیات احداث خیابان صادر شد!

LTB - JuzsportsShops | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش هنرنیوز، مهدی حجت در چند ماه گذشته نماینده‌ای را برای بررسی موضوع به این محدوده فرستاد و دستور توقف عملیات احداث خیابان را صادر کرد. اما اکنون با غیبت او در سازمان میراث فرهنگی، مسئولان شهری اصفهان دوباره این موضوع را در دستور کار قرار داده و اقدام به تملک بناهای موجود در راسته این خیابان نزدیک مسجد شیخ لطف الله کرده‌اند.

این نخستین بار نیست که میراث جهانی اصفهان تهدید می‌شود. پیش از این ساخت برج جهان نما و ایجاد خیابان استانداری تهدید دیگری برای خروج این میدان از فهرست ثبت جهانی بود.

هرچند قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در دوران حضورش در سازمان دستور توقف عملیات احداث خیابان را صادر کرد. اما اکنون در غیاب وی مشخص شده که مسئولان اداره میراث فرهنگی اصفهان تنها بر سر دو متر عرض خیابان با شهرداری اختلاف نظر دارند و اصلاً مخالفتی با احداث این خیابان ندارند! در واقع عرض خیابان مورد نظر آنها ۱۴ متر و مطلوب شهرداری ۱۶ متر است!

هرچند هر نوع طرح عمرانی از این دست در اطراف میدان نقش جهان  حریم درجه یک میدان ثبت جهانی شده اصفهان را خدشه دار می کند اما طرح این موضوع با مصلحی رئیس میراث فرهنگی اصفهان تنها با سکوت و عدم پاسخگویی او مواجه می شود. سخنی تکراری که برای خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی ناآشنا نیست:« با روابط عمومی سازمان هماهنگ شود.»هر چند یادآور خاطرات دوران مدیریت دولت نهم و دهم باشد.

به گزارش هنرنیوز، میدان ۴۰۰ ساله نقش جهان در اردیبهشت ۱۳۵۸ به ثبت جهانی رسیده است. و به اعتقاد کارشناسان احداث هر نوع خیابانی در اطراف این میدان وضعیت آن، بافت قدیمی و بناهای تاریخی را به هم خواهد ریخت. این درحالی است که از مدتها پیش شهرداری اصفهان در حال تملک و آزادسازی قسمتی از محله قدیمی پشت مسجد شیخ لطف الله به منظور ایجاد خیابانی موازی ضلع شرقی میدان نقش جهان است.

اکنون بار دیگر مدیریت شهری اصفهان می‌خواهد در بدو ورود رییس جدید سازمان میراث فرهنگی که خود از طرفداران توسعه است لرزه بر اندام میدان نقش جهان شامل بناهای تاریخی فاخر مانند عالی‌قاپو، مسجد امام (شاه)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه بیندازد. حال این پرسش مطرح است که آیا سلطانی‌فر که خود از اعضای شورای شهر تهران بوده و به خوبی شهرداران و مدیران شهری را می‌شناسد می‌تواند جلوی اجرای این طرح را بگیرد یا با هم مسلکانش در مدیریت شهری اصفهان از در سازش وارد خواهد شد؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه