سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نوشدارو را بعد از مرگ سهراب رساندند

یادمان

نوشدارو را بعد از مرگ سهراب رساندند

پس از تخریب بخش زیادی از خانه تاریخی «تدین» در نجف‌آباد اصفهان، باقی‌مانده‌های این بنای تاریخی به صورت اضطراری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

shock drop air force 1 full uv reactive | Nike WMNS Dunk Low Purple Pulse (2021) - nike air max 90 jacquard infrared light - DM9467 - 500

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، دهم اردیبهشت ماه خبر رسید «خانه تاریخی تدین، باقی مانده از اواخر دوره قاجار پشت دیوارهای قاجاری‌اش فروریخت تا مالک‌اش بدون مجوز ساخت‌وساز، ساختمانی دیگر را در شهر عَلَم کند. »

حالا درست یک ماه پس از تخریب بخش زیادی از این خانه تاریخی، به نظر می‌رسد میراث فرهنگی استان اصفهان به تازگی به فکر ثبت ملی این خانه‌ی تاریخی افتاده است، یعنی باقیمانده‌های خانه مخروبه «تدین» در نجف‌آباد.

به گزارش ایسنا، فریدون الهیاری، مدیر کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان (11 خرداد) از ثبت اضطراری خانه تاریخی تدین در شهرستان نجف آباد در کمتر از یک هفته خبر داد.

وی اظهار کرد: با توجه به فروش خانه تاریخی تدین توسط وارثان مرحوم تدین، مالک جدید با مقاومت در برابر ثبت ملی این خانه تاریخی، در دو ماه گذشته با تعرض به این بنای تاریخی، اقدام به تخریب بخش‌هایی از آن مانند تخریب سقف‌های خانه کرد.

او با بیان این‌که پس از این اقدام غیر فرهنگی، مدیریت میراث فرهنگی شهرستان با هماهنگی اداره کل به سرعت وارد عمل شده و با برخورد قانونی به موقع از ادامه تخریب این خانه تاریخی ارزشمند جلوگیری کرد، افزود: با توجه به مقاومت مالک جدید این خانه دربرابر ثبت ملی اثر، میراث فرهنگی شهرستان و حوزه ثبت آثار تاریخی استان به سرعت وارد عمل شد و در حالی که پرونده این تخلف در دستگاه قضائی در جریان بود، با مشقت در حالی که مالک خانه از ورود کارشناسان به داخل خانه جلوگیری می‌کرد، با همکاری نهادهای مختلف، استناد به عکس‌های تاریخی و پرونده این اثر در اداره کل و با تکیه بر بررسی‌های میدانی، در عرض یک هفته اقدام به تهیه پرونده ثبت اضطراری این خانه تاریخی و ارائه آن در موعد مقرر و خارج از نوبت به شورای عالی ثبت ملی کشور کرد.

الهیاری درباره آخرین فرآیند ثبت این خانه تاریخی نیز اظهار کرد: پس از تهیه پرونده، مرحله بعدی دفاع از این پرونده در شورای عالی ثبت آثار تاریخی کشور بود، این در حالیست که با توجه به تخریب بخش‌هایی ازاین خانه، اعضای تیم ثبتی استان با مستندات متقن و با دفاعی شایسته موفق شدند نظر مساعد اعضای شورا را جلب کنند، بنابراین پس از ارائه دفاعیات گروه کارشناسی، این خانه تاریخی با اکثریت آراء اعضای شورای ثبت ملی آثار کشور در خارج از نوبت رسیدگی شده وبه صورت اضطراری به ثبت ملی رسید.

وی اضافه کرد: در حال حاضر و با توجه به ثبت ملی این اثر، مسئولان شهرستان نجف‌آباد ویگان حفاظت اداره کل با قدرت تمام اقدامات لازم را در راستای حفاظت از بخش‌های سالم این اثر به عمل آورده و تلاش می‌کنیم تا بخش‌های تخریب شده این اثر منحصر به فرد تاریخی را مرمت کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه