سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان روزگار سیاه "اتاق عروس" خانه مشکی

یادمان

روزگار سیاه "اتاق عروس" خانه مشکی

برگرفته از خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر: خانه مشکی متعلق به دوران صفوی، اکنون با گذر زمان نیازمند توجه مسئولین و متولیان امر است چراکه بی‌توجهی به این خانه تاریخی تخریب آن را به همراه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، خانه مشکی در خیابان حکیم اصفهان که در مجاورت میدان نقش جهان قرار دارد واقع شده که از جذابیتهای خاص گردشگری برخوردار است چنانچه وجود اتاق عروس در طبقه دوم این خانه تاریخی بر جلوه و زیباییهای آن افزوده است.

خانه مشکی در سال 1354 به شماره 1156 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در حال حاضر بی توجهی به آن می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور تخریب آن را به همراه داشته باشد.

خانه ابوالشفیع مشکی متعلق به یکی از میرزا بنویسهای عصر صفوی بوده و پیشینه آن به دوران اولیه عصر صفوی باز می گردد که در زمان قاجار نیز دستخوش تغییرات زیادی گشته است.

 

سر در ورودی این خانه تاریخی با دیوارهای کاه‌گلی، بسیار ساده و بی آلایش است. با عبور از درب ورودی، کریاس محقری در مقابلمان پدیدار می شود که در عین کوچکی بسیار موزون و شکیل به نظر می‌رسد.

مقرنسهای اتاق شاه نشین این خانه تاریخی با وجود تمام سادگی که دارد بسیار زیبا و قابل توجه است که بی‌توجهی به آن سبب شده تا شاهد وجود ترکهایی در آن باشیم.

 

همچنین در ضلع شمالی این خانه تاریخ گوشوارهایی در دو طرف بوده که اتاق گوشواره ضلع شمال شرقی به عنوان وستاخ " اتاق عروس" مورد استفاده بوده و با تزئیناتی غنی از گچ بری، نقاشی روی دیوار، آیئنه کاری و ... اکنون در هم شکسته و تنها از راه دور قابل مشاهده است چراکه قدم گذاشتن بر روی این بخش از خانه برابر با ریزش سقف طبقه اول و سقوط به طبقه اول است.

بلند مرتبه سازی و شکسته شدن حریم این خانه زیبای تاریخی از دیگر مسائلی است که این خانه تاریخی گمنام را همچون دیگر اماکن تاریخی که نام و شهرت و آوازه‌ای خاصی ندارد رنج می‌دهد و مشاهده تپه‌هایی از آوار در هر سمت و سوی این خانه تاریخی شهادت می‌دهد که خانه ابوشفیع مشکی در انتظار خراب شدن خود نشسته تا با تمام شکوه و جلایی که دوران تاریخی‌اش داشته به روزگار خود خاتمه دهد.

 

هر چند که تعداد خانه‌های تاریخی در اصفهان کم نیست و به سبب تعدد این خانه‌ها دستگاه‌های متولی نمی‌توانند آن گونه که باید و شاید نگهداری از آنها را در برنامه کاری خود قرار دهند اما انتظار می‌رود تا در این عرصه با شتابی بیشتر از گذشته حراست از میراث گذشتگان در دستور کار قرار گیرد تا شاهد ماندگاری این آثار تاریخی باشیم.

روزگار سیاه این خانه با مراقبت، مرمت و نگهداری به روزهای روشن تبدیل می شود که در این خصوص باید متولیان امر اقدامات لازم را انجام دهند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه