سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ارتعاشات مترو اصفهان قبل از راه‌اندازی، نقش‌جهان را لرزاند

یادمان

ارتعاشات مترو اصفهان قبل از راه‌اندازی، نقش‌جهان را لرزاند

عبور مترو از زیر نقش‌جهان درحالی بحث داغ این‌روزهای میراث‌فرهنگی شده که تناقض‌گویی‌های مسئولان شهری و میراث‌فرهنگی، تنها منجر به تند شدن تب خط دو مترو اصفهان شده است. این درحالی‌است که گفته می‌شود، اجرای خط دوم مترو هنوز در مرحله مطالعه بوده و تامین اعتبار نشده‌است. کارشناسان شورای عالی ترافیک معتقدند گذر مترو از زیر نقش جهان نیاز به تایید میراث‌فرهنگی دارد.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | GUCCI for Women , FaoswalimShops

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ مطالعات اولیه خط شرقی ـ غربی متروی اصفهان هنوز آغاز نشده است. اما ارتعاشات راه‌اندازی مترو و لرزش‌های آن به قلب نقش‌جهان رسیده است. از یک سو کارشناسان شورای عالی ترافیک اصفهان اعلام می‌کنند که هیچگونه مطالعات و اعتباری برای راه‌اندازی مترو اصفهان صورت نگرفته و از طرف دیگر متولیان میراث‌فرهنگی با اعلام اینکه مترو از زیر نقش جهان می‌گذرد مرتب هشدار خطر خروج نقش‌جهان را از فهرست آثار جهانی می‌دهند.   
 
به‌گزارش CHN،  میدان تاریخی نقش جهان از جمله بناهای تاریخی دارای ثبت جهانی است که مورد هجمه‌های فراوانی قرار گرفته است. هنوز جهان‌نما سر فرود نیاورده که قلب نقش جهان به‌واسطه عبور مترو به لرزه افتاده است.
 
«عباس حاج‌رسولی‌ها»، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، پیش از این اعلام کرده بود که مصوبه‌ شورای شهر برای عبور مترو از میدان نقش جهان، زمانی عملیاتی می‌شود که همراه با موافقت یونسکو و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد؛ در غیر اینصورت مترو از زیر میدان نقش جهان عبور نمی‌کند. اما در این میان متولیان میراث‌فرهنگی مرتب تاکید دارند که عبور قطار شهری از محور شرقی ـ غربی منجر به حذف میدان نقش‌جهان از فهرست میراث‌جهانی می‌شود.
 
«فتح‌الله معین»، عضو شورای شهر اصفهان در این‌باره به CHN گفت: «حفاری خط شمالی ـ جنوبی اصفهان درحالی تا 3 ماه دیگر ادامه دارد که هنوز بحث مطالعات‌ اولیه و نقشه‌برداری قطار محور شرقی ـ غربی به قطعیت نرسیده است.»
 
وی بیان کرد: «مسیر محور شرقی ـ غربی مترو اصفهان برای اجرایی شدن نیاز به تایید میراث‌فرهنگی دارد بنابراین حساسیتی نباید وجود داشته باشد مگر اینکه متولیان میراث‌فرهنگی با این اقدام موافقت کنند.»
 
این درحالی است که به گفته معین، براساس ضوابط یونسکو  عبور مترو در گوشه آزاد میدان ، با عمق زیاد بدون آنکه ایستگاه مترو جانمایی شود  بلامانع است اما حتی برای عبور از این محور هم شهرداری و شورای شهر نیاز به مجوز کارشناسان میراث‌فرهنگی دارند.
 
هم‌اکنون مبحث عبور مترو در اصفهان در محور متقاطع شمالی ـ جنوبی و شرقی ـ غربی نظر و دیدگاه‌های متفاوتی را به‌دنبال دارد اما مسئله‌ای که ضرورت دارد همکاری‌های دو سویه میراث‌فرهنگی و مسئولان شهری است. به‌طوری که کارشناسان شورای عالی ترافیک معتقدند میراث‌فرهنگی به جای جنجال‌سازی مسیر جایگزین پیشنهاد کند تا مانع از این اتفاق شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه