سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حذف نقش جهان از فهرست آثار جهانی!؟

یادمان

حذف نقش جهان از فهرست آثار جهانی!؟

در حالیکه بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی عبور خط دوم متروی اصفهان از کنار میدان نقش جهان را موضوعی قابل تامل می‌دانند که حتی حذف نقش جهان از فهرست آثار جهانی را نیز می‌تواند به همراه داشته باشد، اما برخی از مسئولین شهری اجرای این طرح را حتمی می‌دانند.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | DH1301 , nike mens woven bonded pants sets made , nike mens woven bonded pants sets made G NRG 'Leopard' , 800 - FitforhealthShops

آفتاب: عبور متروی اصفهان از خیابان چهارباغ نقطه آغازین چالش‌های مترو و عبور آن از کنار بناهای تاریخی بود که با وجود تمام کش و قوس‌ها و چالش‌هایی که داشت و با وجودی که بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک قرار بود این خط از خیابان شمس آبادی عبور کند اما مجددا شاهد عبور آن از خیابان چهارباغ بودیم و بسیاری از علاقه مندان میراث فرهنگی را حساس کرد تا در آینده بیش از پیش به عملکرد دستگاه‌های مربوطه حساسیت به خرج دهند.

 

انحراف خط یک متروی اصفهان و نزدیک شدن دستگاه TBM به سی و سه پل موضوعی نبود که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت و آن را تنها یک اشتباه کوچک خواند.

 

اما با تمام تلخی‌ها خط یک متروی اصفهان حفاری شد و اکنون یکی از موضوعاتی که هر از چندی چالشی جدی را به همراه دارد در خصوص خط دوم متروی اصفهان است که عبور آن از زیر میدان نقش جهان است، میدانی که دارای ثبتی جهانی و دارای حساسیت‌های خاصی است.

 

حال ایراد تراشی و بروز مشکل برای میدان نقش جهان از جانب شورای شهر و شهرداری اصفهان در همین جا ختم به خیر نمی‌شود چرا که در چند سال پیش ساخت برج جهان نما برجی که به هیچ وجه با میدان نقش جهان همخوانی نداشت تهدیدی شد که یونسکو برای تخریب طبقات فوقانی این برج به ایران فرصت داد و ارگان‌های متولی تا لحظه آخر برای کوتاه کردن جهان نما کوتاه نیامدند تا در لحظه‌های آخر به همت استاندار اصفهان و اصحاب رسانه و دوستداران میراث فرهنگی جهان نما کوتاه شد.

 

اما اکنون در خصوص عبور خط دوم متروی اصفهان رئیس شورای شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عبور این خط و مسیر آن مصوب شورای عالی ترافیک کشور است که در سال 1383 یا 1384 مهر تائید گرفته و همه مباحث مربوط به این خط انجام شده که البته برای اجرای آن نیز یکسری شروط گذاشته شده است.

 

عباس حاج رسولی‌ها ادامه داد: از جمله شروطی که این مصوبه پیش روی ما گذاشته این است که حفاری تونل مترو در عمق زمین باشد و بعد از آن نیز نظارت برای اجرا وجود داشته باشد.

 

فعلا اجرای خط دوم متروی اصفهان رها شده است
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای اجرایی شدن خط یک متروی اصفهان مشکل اعتبار داریم؛ اظهار داشت: به همین سبب فعلا اجرایی شدن خط دوم متروی اصفهان رها شده است.

 

مترو را از زیر میدان نقش جهان عبور می‌دهیم
حاج رسولی‌ها در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه این طرح به سبب داشتن مصوبه اجرایی است، ادامه داد: لذا این طرح هنوز سرجای خودش هست ولی ما اعتبار لازم را نداشته که آن را شروع کنیم.

 

وی ادامه داد: اگر این طرح شروع شود اولین مبدا آن زینبیه خواهد بود و مترو حتما به نقش جهان می‌رسد و مصوبه تائید شده داریم.

 

رئیس شورای شهر اصفهان در ادامه سخنان خود طی اظهاری نظری مدعی شد: در این میان ما حتی نظر موافق مسئولین یونسکو را نیز کسب کرده‌ایم ولی آنها گفته‌اند برای اجرای این طرح خودمان نظارت می‌کنیم و حتی آنها پیشنهاداتی را هم برای اجرا داشته‌اند.

 

در هر صورت برای اجرای طرح‌های عمرانی در شهر تاریخی اصفهان نباید فراموش کرد که اجرای بخشی از آن با آثار تاریخی شهر پیوند خورده و باید در این عرصه با دیدی کارشناسی به موضوع نگاه کرد زیرا بناهای تاریخی است که به اصفهان هویت می‌بخشد و در واقع جفای به اصفهان است که در اجرای پروژه‌های بزرگ هویت بناهای تاریخی لحاظ نشود.

 

اگر مستنداتی دارید ارائه کنید، میراث فرهنگی مخالف است
در خصوص عبور مترو از زیر میدان نقش جهان و برخی ادعاهایی که از جانب مسئولین شهری اصفهان مطرح می‌شود معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود آنها تائیدیه ما را دارند واقعیت ندارد و اگر واقعیت دارد باید مستندات خود را ارائه دهند.

 

به گزارش مهر،سید مسعود علویان صدر ادامه داد: در صورت وجود مستنداتی که مطرح می‌کنید باید شورای شهر مستندات میراث فرهنگی و یونسکو را ارائه کنند و ما هم از آن استفاده خواهیم کرد چون شاید آنها خودشان از جایی مصوبه گرفته‌اند که ما از آن خبر نداریم.

 

وی ادامه داد: این موضوع در شورای عالی ترافیک تصویب شده اما به تائید میراث فرهنگی نرسیده و بر اساس مصوبه هیئت وزیران باید برای پروژه‌های بزرگ اجرای آن به تائید سازمان میراث فرهنگی برسد.

میراث فرهنگی در شورای عالی ترافیک عضویت ندارد


معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه با اشاره به اینکه میراث فرهنگی در شورای عالی ترافیک عضویت ندارد اظهار داشت: در هر صورت قرار بر این نیست که سازمان میراث فرهنگی در هر شورایی عضو باشد و در شورای عالی ترافیک نیز عضویت ندارد.

علویان صدر تاکید کرد: این طرح باید به تائید سازمان میراث فرهنگی برسد و ما به همراه مدیریت استان و ... از همان اول اعلام کرده‌‌ایم که این اقدام مورد تائید نیست.

 

وی عبور مترو از زیر میدان نقش جهان را موضوعی نابجا دانست و یادآور شد: در خصوص عبور مترو از زیر چهارباغ نیز متاسفانه این دوستان بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک عمل نکردند چون مصوبه شورای عالی ترافیک عبور و گذر تونل مترو را از خیابان شمس آبادی تائید کرده بود که نسبت به این مصوبه کم لطفی شد و به هیچ وجه این مصوبه را رعایت نکردند.

 

عبور مترو از نقش جهان مورد تائید نیست
معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در هر صورت ما عبور مترو از زیر میدان را تائید نخواهیم کرد چرا که مطمئن هستیم در صورت تحقق این امر میدان نقش جهان با تهدید خروج از ثبت جهانی روبرو می‌شود.

شورای عالی ترافیک مصوبه خط دوم متروی اصفهان را بررسی می‌کند


علویان صدر در ادامه سخنان خود در پاسخ به خبرنگار مهر اظهار داشت: برای لغو مصوبه شورای عالی ترافیک کتبا با امضاء رئیس سازمان میراث فرهنگی به شورای عالی ترافیک نامه نگاری شده و انتظار می‌رود با تشکیل اولین جلسه شورای عالی ترافیک این موضوع بررسی شود.

 

در این خصوص خبرگزاری مهر تلاش کرد تا گفتگویی با استاندار اصفهان انجام دهد تا نظر او را نیز در این خصوص مطلع شویم که متاسفانه فشردگی برنامه‌های استاندار این فرصت را از ما گرفت.

 

ولی ذاکر اصفهانی در خصوص خط دوم متروی اصفهان در بسیاری از سخنرانی‌های خود مطرح کرده که تا زمانی که در اصفهان است اجازه عبور مترو از زیر آثار تاریخی و میدان نقش جهان را نمی‌دهد.

 

وی بر این باور است که اگر قرار باشد عبور مترو از زیر میدان تاریخی امام (ره) هویت تاریخی آن را تهدید کند باید فرهیختگان و هنرمندان جلوی اینگونه کارها را به طرق مختلف بگیرند و نباید صرفا انتظار داشته باشند مدیریت استان و دستگاه های اجرایی برای مقابله با آنها اقدام کنند.

 

در هر صورت انتظار می‌رود تا مدیریت شهری اصفهان با تامل بسیار قابل توجهی موضوع خط دوم متروی اصفهان را در دستور کاری خود قرار دهد چرا که در این خصوص تا کنون اظهار نظرهای مختلفی از جانب این مسئولین شده که این تعدد نظرات نگران کننده است.

در این خصوص می‌توان به سخنان شهردار اصفهان در مرداد ماه سال گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه اشاره کرد که وی از جایگزین شدن خط سوم متروی اصفهان خبر داده بود و بیان کرد: در حال حاضر برای مسیر خط دوم متروی اصفهان اجرا نمی شود و پس از اتمام خط اول به سراغ خط سوم مترو خواهیم رفت.

 

سید مرتضی سقائیان نژاد گفت: اخیرا یکسری تغییرات در خط سوم متروی اصفهان ایجاد شده که در این خط مترو از زینبیه اصفهان شروع می شود و پس از رسیدن به میدان لاله، بزرگمهر به میدان آزادی می‌رسد.

 

شهردار اصفهان همچنین در این نشست بر این باور بود که خط دوم متروی اصفهان هنوز مصوبه جدیدی ندارد ولی موضوع آن در شورای عالی ترافیک مطرح است.

 

حال سخنان اخیر رئیس شورای شهر اصفهان به گونه‌ای با سخنان شهردار اصفهان در تناقض است و انتظار می‌رود تا در این خصوص شاهد یک شفاف سازی باشیم چون تجربه تلخ عبور مترو از خیابان چهارباغ موضوعی است که نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه