سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان با فرو ریختن خانه زهتاب و ساخت خانه چهارطبقه - یک خانه تاریخی دیگر در اصفهان تخریب شد

یادمان

با فرو ریختن خانه زهتاب و ساخت خانه چهارطبقه - یک خانه تاریخی دیگر در اصفهان تخریب شد

شهرداری مجوز داد و خانه تاریخی زهتاب فرو ریخت. اکنون خانه‌‌ای چهارطبقه‌ای در زمینی که روزگاری این خانه تاریخی در آن قرار داشت ساخته می‌شود. هرچند سازمان میراث فرهنگی شکایت کرد اما هنوز منعی در ساخت و ساز جدید به وجود نیامده‌است.

shock drop air force 1 full uv reactive | 572548C , nike zoom kd iii boys basketball shoe brands , Where To Buy , nike magista obra fg pewter blue pearl color , Converse Chuck Taylor Platform Earthy Tones String

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ خانه تاریخی زهتاب متعلق به دوره قاجار، به شماره 19224 در تاریخ 13/3/86 درحالی در  فهرست آثار ملی ثبت شده بود که چند ماه قبل، پس از صدور پروانه تخریب توسط شهرداری منطقه 3 اصفهان، از بین رفت. گفته می‌شود با اینکه سازمان میراث فرهنگی از عوامل تخریب شکایت کرده اماشهرداری بدون توجه به این مساله با صدور پروانه ساخت، دست تخریب کنندگان را برای ادامه کار باز گذاشته است. در حال حاضر مراحل ساخت یک ساختمان چهارطبقه به جای خانه تاریخی زهتاب در دست اجراست.
 
«علیرضا خواجویی»، مسئول ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان درباره اهمیت خانه تخریب شده زهتاب گفت: «این بنای قاجاری در محله تاریخی شهشهان قرار داشت و جزو عناصر ارزشمند محور تاریخی- فرهنگی شهر اصفهان بود. از ویژگی‌های هنری و معماری این خانه ویران شده که تا این اواخر کاربری مسکونی داشت، می‌توان از کاشی‌کاری معقلی در جبهه شرقی نام برد که با توجه به قرارگیری در محله تاریخی شهشهان و همجواری با خانه تاریخی شهشهان، اهمیتی دو چندان یافته بود».
 
خانه تاریخی زهتاب با مساحتی حدود 300 مترمربع با یک حیاط مرکزی دارای دو درگاه ورودی در ضلع شرقی بود که توسط دالانی به حیاط مرکزی متصل می‌شد. ورودی شمال شرقی، راهروی ارتباطی تالار بود که در دوره‌های بعد به ورودی خانه تبدیل شده بود. ضلع شرقی خانه با پوشش اردی قاب و تنکه پوشیده شده بود و نوار کاشی‌کاری معقلی با رنگ لاجوردی و فیروزه‌ای و نقوش هندسی زینت بخش نمای این جبهه از خانه بود. جبهه شمالی خانه نیز شامل تالار هفت‌دری و دو فضای جانبی بود. متقارن ضلع شرقی، اتاقی با سقف تاق و تویزه قرار داشت.
 
شاهین سپنتا، فعال میراث فرهنگی اصفهان نیز  با اشاره به تخریب خانه زهتاب و تخریب بخش‌هایی از خانه نواب در همین منطقه افزود: «برما روشن نیست که چرا شهرداری منطقه 3 نه تنها برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی اقدامات پیشگیرانه نداشته، بلکه به بهانه نوسازی بافت فرسوده دست تخریب‌کنندگان میراث فرهنگی را نیز باز گذاشته‌ است».
 
وی با اعتقاد براینکه بی توجهی به آثار تاریخی و فرهنگی و تخریب‌ این آثار در منطقه 3 شهرداری اصفهان که بخش مهمی از بافت تاریخی اصفهان را در خود جای داده، هویت تاریخی این شهر را با خطر جدی روبرو ساخته و به نظر می‌رسد که در چارچوب قوانین باید با متخلفان برخورد جدی صورت گیرد و این تنها راه نجات آثار برجای مانده از تخریب‌های بعدی است».
 
محله شهشهان واقع در بافت تاریخی اصفهان، از نواحی منطقه دردشت این شهر است که از قرن چهارم و پنجم هجری آباد بوده است. محله شهشهان تا پیش از قتل «علاء الدین محمد» معروف به «شهشهان» از عرفای دوره تیموری به امر شاهرخ تیموری، محله حسینیان نامیده می‌شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه