پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بافت تاریخی شیراز تخریب شد؛ سازمان میراث فرهنگی متولی حفاظت است یا تماشاچی؟

یادمان

بافت تاریخی شیراز تخریب شد؛ سازمان میراث فرهنگی متولی حفاظت است یا تماشاچی؟

تحصن دوستداران میراث فرهنگی در بافت تاریخی شیراز

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ صبح امروز 4 خانه تاریخی درگذر خانقاه احمدی در واقع یکی از انشعبات بافت تاریخی شیراز تخریب شد.
 
خانه های تخریب شده در بافتی قرار دارند که به گفته کارشناسان نمونه ای شاخص و متفاوت از بافت ستاره ای کشور محسوب می شود. حال با اینکه روند تخریب بافت با تحصن دوستداران میراث فرهنگی در محل کند شده است، اما سازمان میراث فرهنگی استان فارس کمترین واکنشی به این روند تخریبی تاکنون نشان نداده است.
 
پیگیری های CHN برای گفت وگو با رئیس سازمان میراث فرهنگی تا لحظه تنظیم خبر بی نتیجه ماند تا اینکه یک کارشناس از سوی روابط عمومی این سازمان به خبرنگار ما معرفی شد.
 
سیامک بصیری کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان فارس به خبرنگار ما گفت: تنها کاری که از سازمان میراث فرهنگی بر می اید حفظ تک بناهای ثبتی است. با توجه به اینکه بافت مذکور ثبت نیست ما امکان جلوگیری از تخریب در بافت را نداریم و به مشاور طرح هشدار داده ایم که بناهای ثبتی تخریب نشود.
 
وی افزود: مسیری هم که مشاور برای تخریب در نظر گرفته، آسیبی به بناهای ثبتی نمی رساند. این مسیر بر خلاف برخی شنیده که آن را یک محور تجاری می دانند، تجاری نبوده و یک خیابان با عرض 22 متر است که خیابان شهید دستغیب را به خیابان احمدی شمالی وصل می کند.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد که سازمان استان با طرح های توسعه ای مخالف نبوده و تنها بر حفظ هویت و شان اجتماعی منطقه تاکید دارد.
 
این اظهارات کارشناس میراث فارس در حالی بیان می شود که به گفته رئیس انجمن معماران ایران، بافت در حال تخریب تنها بافت ستاره ای ایران محسوب می شود و حفظ آن در درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
 
علیرضا گل گلی افزود: تلاش دوستداران میراث فرهنگی برای حفظ این نمونه بافت شاخص و متفاوت که درتمام دانشکده های معماری ایتالیا و انگلیس مورد بررسی و پژوهش قرار می گیرد، بی ثمر ماند و با این تخریبها لطمه زیادی به سرمایه ملی بافت تاریخی شیراز وارد شد.
 
وی یادآور شد: این گذر بسیار با ارزش بود و خانه هایی با ارزشهای تاریخی متعددی در آن وجود داشت که شامل دو ضلع قاجار و یک ضلع پهلوی است. اما اکنون فاز اول پروژه اجرا شد و معتقدیم در این طرح و در مجموع با اجرای فاز اول و دوم آن 130 خانه تاریخی و تعداد بسیار زیادی مدرسه، حمام و مسجد تاریخی نیز تخریب خواهد شد.
 
گل گلی بیان کرد: امروز حامیان و دوستدارن میراث فرهنگی در ساختمانی واقع در محل به نشانه مخالفت به سکوت نشسته بودند اما ساختمان مورد تخریب واقع شد و تعدادی از افراد معترض نیز آسیب دیدند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه