سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 11 شهریور؛ سالروز ثبت ملی دارالفنون - عمر دارالفنون به کدام برنامه‌ریزی می‌رسد؟

یادمان

11 شهریور؛ سالروز ثبت ملی دارالفنون - عمر دارالفنون به کدام برنامه‌ریزی می‌رسد؟

امروز سالگرد ثبت مدرسه‌ی «دارالفنون» در فهرست آثار ملی است؛ بنایی با 166 سال قدمت که یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی - آموزشی ایران است و در پر سر و صداترین و شلوغ‌ترین منطقه‌ی تهران قرار دارد. مدرسه‌ی دارالفنون باقی‌مانده از دوره‌ی قاجار است و در میدان توپخانه در سمت منتهی به خیابان‌های ناصریه، الماسیه و ناصرخسرو قرار گرفته و حتی به میدان مشق نیز راه دارد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Nike Blazer Low Platform Light Bone , AspennigeriaShops , air jordan 4 men retro , Release

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دارالفنون مکانی است که ده‌ها سال بر گام‌های نام‌دارترین مردان ایران مانند کمال‌الملک، بدیع‌الزمان فروزانفر، محمود حسابی و مصطفی چمران بوسه زده و حالا سال‌هاست که هر روز برایش برنامه‌ای جدید در نظر گرفته می‌شود؛ یک روز راه‌اندازی موزه‌ی «تاریخ تعلیم و تربیت» و یک روز تشکیل «خانه‌ی نخبگان»، در حالی که مرمت‌گران همچنان در بخش‌هایی از مدرسه در حال کارند.

درختان کهن‌سال تا بالای دیوارهای مدرسه رسیده‌اند، جایی که سکوتی سرشار از ناگفته‌های تاریخ دارد. از 166 سال پیش تا کنون، تغییر کاربری‌هایی در این بنا رخ داده و دوران پرفراز و نشینی را پشت سر گذاشته است.

مدرسه‌ی «دارالفنون» ابتدا مدرسه‌ی عالی یا دانشکده بود، سپس به دبیرستان تبدیل شد و مدتی نیز مرکز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان بود و زمانی خوابگاه و مدتی را مانده و رهاشده به حال خود در کشاکش درگیری‌های سازمان میراث فرهنگی و آموزش و پرورش گذراند.

حدود شش - هفت سال پیش، فکر ایجاد موزه‌ی آموزش و پرورش در این مکان و اجرای طرح‌های مرمتی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و همچنین زمزمه‌هایی از انجام کارهای نخستین برای خریدن مدرسه توسط سازمان میراث فرهنگی به گوش رسید تا این مدرسه بعد از حدود 60 سال متروکه بودن، با هزاران نقشه، جان تازه بگیرد.

در سال 1386، مسوول پروژه‌ی مرمت دارالفنون - ناصر پازوکی - با اشاره به کارهای انجام‌شده در این مدرسه، به خبرنگار ایسنا گفت: بیشتر اقدامات انجام‌شده در سال‌های گذشته در این بنا، به‌دلیل کمبود بودجه، فقط شامل مرمت‌های اضطراری بوده و با توجه به ضرورت‌ها، برای استحکام‌بخشی در قسمت‌های مختلف بنا اقدام می‌شد و اکنون این مدرسه آماده‌ی احداث سیستم‌های حرارتی، برودتی، صوتی و تصویری است.


و حالا که بیش از شش سال از آن سخنان می‌گذرد،‌ اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران درباره‌ی مرمت‌های انجام‌شده در این بنای تاریخی و فرهنگی، فقط می‌گوید «در سال‌های گذشته، به‌صورت مستمر مدرسه‌ی دارالفنون توسط این اداره کل مرمت شده است» و این یعنی ابتدایی‌ترین کاری که سال‌هاست دارالفنون به انجام آن نیاز دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه