جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عمارت عرب مازار زباله دانی شد - ساخت دیوار برای پوشاندن آشغال‌های خانه تاریخی

یادمان

عمارت عرب مازار زباله دانی شد - ساخت دیوار برای پوشاندن آشغال‌های خانه تاریخی

شهرداری دور عمارت دیرینه عرب مازار را دیوار کشید تا زباله‌های آن پیدا نباشد. این عمارت سال‌هاست که تبدیل به سطل زباله مردم یزد شده است. خانه عرب مازار یکی از عمارت‌های ارزشمند شهر بادگیرها به شمار می‌رود و در فهرست میراث فرهنگی جای دارد.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- خانه عرب مازار یکی از خانه‌های به‌ نام شهر بادگیرهاست. این خانه ارزشمند به رغم اینکه در دل بافت تاریخی قرار گرفته اما همواره مورد ‌بی‌توجهی مسئولان بوده است. این خانه سال‌هاست که تبدیل به زباله دانی شده و بوی تعفن آن در بافت تاریخی پراکنده‌ است.
 
امیر ترقی‌نژاد، یکی از دوستداران میراث فرهنگی یزد در گفت و گو باchn می‌گوید:«مسئولان شهرداری به جای رسیدگی به وضعیت خانه تاریخی عرب مازار برای اینکه  آشغال دانی شدن و مخروبه بودن این خانه تاریخی مشخص نشود، دور آن دیوار کشیدند.»
خانه تاریخی و ارزشمند عرب مازار قبل از کشیدن دیوار
 
او با بیان اینکه صورت مسئله را با یک دیوار کشیدن نمی توان پاک کرد، تاکید می‌کند: این خانه تاریخی نیز در فهرست آثار ملی هم ثبت شده و جزو یکی از خانه های نفیس در بافت تاریخی به شمار می رود.
 
ترقی‌نژاد همچنین با تاکید بر اهمیت این خانه تاریخی می‌گوید که شمار ثبت این خانه تاریخی را 13034  است و قدمت خانه به دوره قاجاریه می‌رسد.
 
به گفته او، بافت قدیمی و تاریخی یزد، از مناطقی است که حداقل 140 خانه و عمارت تاریخی ثبت شده در آن وجود دارد.
 
خانه تاریخی و ارزشمند عرب مازار بعد از کشیدن دیوار البته پشت دیوار هیچ تفاوتی نکرده است
 
این فعال میراث فرهنگی تصریح می‌کند:بسیاری از این خانه‌ها از آنجا که به لحاظ معماری از غنای بیشتری برخوردار بوده و هستند یا اینکه متعلق به افراد سرشناس و بزرگان شهر بودند، شاخص شدند و میراث فرهنگی اقدام به ثبت ملی آنها کرده است.
 
به گفته او،برخی این خانه‌ها که در دل بافت تاریخی یزد قرار دارند اکنون به محل انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده‌اند.
 
عکس: راحله السادات میرحسینی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه