جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چنگال لودرها بر قلب شیراز

یادمان

چنگال لودرها بر قلب شیراز

قلب بافت تاریخی شهر شیراز که بیشترین بناهای تاریخی‌اش به دوره‌ی ایلخانی تعلق دارد، قربانی همیشگی طرح توسعه‌ی شهر است؛ بافتی تاریخی در محله‌ی اسکندری که چند شب پیش نیز چند بنای تاریخی‌اش تخریب شد.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | adidas party delilah los angeles , sivasdescalzo - Sneakers and clothes online

دبیر انجمن معماران ایران (طرح و شهر) در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: چند شب پیش، تعدادی لودر و بیل مکانیکی در محله‌ی اسکندری، در قلب بافت دوره‌ی ایلخانی شهر تاریخی شیراز، قصد تخریب تعدادی از خانه‌های قدیمی و تاریخی این محله را داشتند که تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی موفق شدند با خوابیدن جلوی لودرهای در حال کار، یکی از ارزشمندترین خانه‌های تاریخی این محدوده را از تخریب کامل نجات دهند.

علیرضا گل‌گلی ادامه داد:‌ متأسفانه در آن شب، پنج خانه‌ی قدیمی و تاریخی در ضلع شرقی شاهچراغ تخریب شدند و ما فقط توانستیم یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین خانه‌های این محدوده، خانه‌ی تاریخی «پورنواب» را که متعلق به دوره‌ی زندیه بود، نجات دهیم، هرچند متأسفانه بخشی از آن تخریب شد.

او با بیان این‌که خانه‌ی «پورنواب» متعلق به دختر فتحعلی‌شاه و در مساحتی حدود 2500 مترمربع بود،‌ گفت: این خانه‌ی تاریخی دوره‌های مختلف تاریخی را در خود داشت، اما در طول سال‌های گذشته به‌ دلیل تحریب‌هایی که انجام شده، فقط یک بخش 500 متری از آن باقی مانده است. چند شب پیش نیز دو دیوار و هشتی ورودی خانه تخریب شد، ولی خوشبختانه دو ضلع شمالی و غربی هنوز سالم هستند که باید برای جلوگیری از تخریب کامل، هرچه زودتر اقدامات لازم انجام شود.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهند حرم شاهچراغ را توسعه دهند، می‌توانند با کمک بخش‌های باقی مانده‌ی این خانه تاریخی و دیگر بناهای تاریخی و مرمت و سامان‌دهی آن‌ها، هر استفاده‌ای را که تمایل دارند مانند ایجاد زائرسرا یا شبستان، از این خانه‌های تاریخی انجام دهند.

گل‌گلی تصریح کرد: از سال 1373 تاکنون تخریب‌های زیادی با هدف ایجاد «بین‌الحرمین» در شهر شیراز و در این منطقه تاریخی صورت گرفته است و متأسفانه خانه‌های تاریخی زیادی که حتی برخی از آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بودند، تخریب شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در طول یک سال گذشته نیز نیروی انتظامی تعدادی از خانه‌های قدیمی و ارزشمند بافت تاریخی شیراز را به این دلیل که معتادان در آن‌ها رفت‌وآمد داشتند با عنوان «منقل‌خانه» تخریب کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه